Richard Verschoor gaat beginnen aan zijn vijfde jaar in de Formule 2 en zal dat doen met het Nederlandse MP Motorsport. De coureur uit Benschop deed in 2024 een poging om met Trident naar de titel te rijden, maar dat ging niet zoals gehoopt. Met vernieuwde energie en kracht, maar met dezelfde passie en toewijding heeft Verschoor dit jaar maar ĂŠĂŠn ding in gedachten: die titel halen. Verschoor begon het 2024-seizoen met Trident, wat min of meer voelde als thuiskomen. Na bij
Van Amersfoort Racing te hebben geracet besloot de Nederlander terug te gaan naar zijn oude team om met hen te proberen de titel te behalen. Het zat niet mee voor Verschoor, die meerdere keren werd gediskwalificeerd en zijn zege in Monaco op een hartverscheurende manier verloor. De 24-jarige geeft niet op en zal dit jaar met MP Motorsport de strijd aangaan.
Hij heeft de raceweekenden in Qatar en Abu Dhabi van het vorige seizoen al mogen verrijden, net als de testdagen van de Formule 2 na het seizoen. Een head start voor Verschoor dus. âJa, zeker!â begint hij in een exclusief interview met F1Maximaal.nl. âIn Qatar waren we natuurlijk direct goed begonnen met een podium, dus daar was ik heel blij mee. Daarnaast de manier van werken en de professionaliteit, die straalt ervan af. Daar ben ik vooral blij mee. Het is nu aan mij om te zorgen dat we er een succes van maken.â
Verschoor wil in 2025 nĂłg een stap zetten
Verschoor vertelt vervolgens dat de onderhandelingen met MP Motorsport in de âtweede zomerstopâ werden gedaan. De Formule 2 kende na de Grand Prix van Azerbeidzjan namelijk nog een lange rustperiode, waarna het seizoen zich pas eind november hervatte. Verschoor heeft die maanden gebruikt om even bij te tanken, en zijn krabbel onder het papierwerk te zetten van het Nederlandse Formule 2-team. De Nederlander stak de loftrompet voor Trident, maar miste een cruciaal stukje professionaliteit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een opluchting voor Verschoor, die in Bakoe eindelijk zegevierde, en de zege ook behield.
âIk heb al wat ervaring opgedaan (in de Formule 2, red.), en eigenlijk is het altijd al bekend, maar wat je moet doen om kampioen te worden, is vooral heel erg constant zijnâ, stipt Verschoor aan. âIk denk dat, als we alle diskwalificaties van 2023 en 2024 meerekenen, dat de resultaten er al heel anders uit hadden gezien. Daar baal ik natuurlijk wel vanâ, zegt Verschoor, die in de afgelopen jaren te vaak een zege heeft af moeten staan vanwege een diskwalificatie.
Negatieve reacties online laten Verschoor koud
âHet is ook niet zo dat het slecht was bij Tridentâ, geeft Verschoor direct aan. âMaar ik denk wel dat ik nu een stabielere basis heb waarin ik die consistentie wel kan hebbenâ, verklaart hij. âIn andere races die we kunnen winnen, moeten we winnen natuurlijk.â Dat hij die twee weekenden in 2024 al heeft mogen verrijden voor MP Motorsport, is wel lekker. âJa, absoluut. Je merkt nu gewoon dat dingen anders zijn, maar we kunnen een soort head start maken om het aankomende seizoen zo goed mogelijk te beginnen.â
Verschoor is inmiddels een vast gezicht binnen de Formule 2, maar om een vaste deelnemer te zijn, is helemaal niet zo vanzelfsprekend als mensen denken. De 24-jarige heeft vaker aangegeven dat men niet ziet wat hij op de achtergrond allemaal moet regelen en voor elkaar moet krijgen om zijn zitje elk jaar veilig te stellen. Daar werkt hij namelijk keihard voor. Dat mensen kritiek hebben op zijn vijfde jaar in de Formule 2, laat hem koud. Op X en Instagram waren een aantal reacties die zeiden dat hij het zitje van âeen potentiĂŤle talentvolle rijder bezet houdtâ.
âKritiek houd je tochâ, zegt Verschoor simpel. âIk denk dat veel mensen niet begrijpen waar ik vandaan kom en wat ik ervoor moet doen om Ăźberhaupt te kunnen racen.â De coureur uit Benschop moet zelf zijn sponsoren bij elkaar krijgen en moet simpele dingen, zoals vliegtickets bijvoorbeeld, zelf bekostigen. âNiet iedereen zal het ermee eens zijn (dat hij in de Formule 2 blijft, red.), maar dat is voor mij primaâ, haalt hij zijn schouders op. âIk heb een doel en een droom en wil daar honderd procent samen met MP voor gaan.â
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verschoor weer in Nederlands oranje bij MP Motorsport.
Verschoor âheeft zin om te knallenâ
De 24-jarige denkt tevens dat het tegenwoordig erg makkelijk is voor mensen om kritiek te uiten vanachter een laptop. âEn dat maakt het ook heel makkelijk om er veel van te lezenâ, zegt Verschoor. âTegenwoordig is het heel makkelijk om dingen te roepen op sociale media. Dat is soms irritant, maar dat houd je toch, denk ikâ, vervolgt hij. âSoms reageer ik, maar dat heeft eigenlijk helemaal geen zin. Het maakt het alleen maar ergerâ, lacht hij. Uiteindelijk gaat het om zijn eigen resultaten. âJa, absoluut.â
De Nederlander gaat in ieder geval met een goed gevoel het 2025-seizoen in. Net als de Formule 1 begint het Formule 2-seizoen van 2025 ook in Melbourne, halverwege maart. âTot dusver gaat het hartstikke goed, ik denk dat we goed samen kunnen werkenâ, zegt hij over zijn nieuwe team. âIk ken natuurlijk al veel mensen hier. We hebben allemaal zin om te knallen. Alleen jammer dat we nog zo lang moeten wachten op Melbourne!â