Max Verstappen heeft de smaak goed te pakken sinds de zomerstop. Een tweede plek in eigen land werd opgevolgd door Grand Prix-zeges in Italië en Azerbeidzjan en tussendoor pakte Verstappen ook nog even zijn A-licentie op de Nordschleife, waardoor hij komend weekend zijn officiële debuut kan maken in de GT3-race op het Duitse circuit.
Het avontuur van Verstappen op misschien wel het meest beruchte circuit op de aardbol zorgde voor veel ontzag bij zijn collega's. Oliver Bearman noemde Verstappen insane en vond de Limburger de beste coureur ooit, en ook andere coureurs strooiden met complimenten richting Verstappen. Het is uitzonderlijk dat zoveel coureurs in de koningsklasse van de autosport zo positief over een collega spreken.
Veel respect voor Verstappen
Viaplay wees Verstappen er ook op dat er veel respect in de paddock was voor zijn GT3-avonturen. 'Je hebt het er met bepaalde coureurs over', zo doelt hij op coureurs als Gabriel Bortoleto, Bearman, Fernando Alonso, en Nico Hülkenberg. 'Ik vind het gewoon leuk om te doen. Ik doe het ook niet voor iemand anders', laat de stoïcijnse wereldkampioen optekenen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen legt uit dat de GT3-droom al heel lang bestaat. 'Van jongs af aan was Formule 1 wel het doel, maar ik had ook in mijn hoofd dat ik ook andere dingen wilde doen, omdat ik het heel leuk vind om te racen. Dan maakt het niet uit of het een Formule 1-auto is, of een GT-auto of een prototype', aldus de racefanaat. 'Als je dat zelf kan doen en veroorloven, is dat alleen maar mooi, want dat is gewoon je hobby.'
Regenspecialist belandt in gevaarlijke situatie
'Dat circuit is sowieso heel mooi', deelt Verstappen over de lange versie van het circuit. De combinatie van de Nürburgring en de Nordschleife zorgt voor een circuitlengte van ruim 24 kilometer, bestaande uit 176 bochten. 'De auto is wel redelijk langzaam, maar ik vind het altijd leuk om te doen', vertelt Verstappen aan Chiel van Koldenhoven over de dag waarop hij zijn rijbewijs haalde. Rij-instructeur Andreas Gülden maakte de dag van zijn leven mee.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het was ook weer mijn eerste race buiten de Formule 1. Dat was alweer een tijdje geleden', weet Verstappen, die inmiddels in zijn elfde seizoen in de Formule 1 zit. 'Aan de andere kant, en dat klinkt misschien een beetje raar, heb ik dit al heel vaak op de simulator gedaan. Het voelt dus niet aan alsof het helemaal nieuw is of raar. Dat heb ik al jaren achter de rug. Op dat gebied ging het er meer om dat ik de licentie haalde.'
Verstappen kwam wel in een bizarre en gevaarlijke situatie terecht, aangezien hij bij de start 130 pk minder had dan de auto's om hem heen. 'Het probleem was ook dat ik meer naar voren startte dan normaal, omdat het in de kwalificatie regende', vertelt de regenspecialist. 'Volgens mij hadden een paar mensen niet zoveel zin om in de regen te rijden', lacht Verstappen. 'Normaal start je helemaal achteraan in die groep, omdat je dertig seconden langzamer bent per ronde.'
In werkelijkheid was Verstappen maar zo'n vijftien seconden langzamer dan de snelste onbegrensde Porsche. Het gat naar de eerstvolgende begrensde Porsche Cayman bedroeg 25 seconden. Bij de start van de race was het zo goed als droog, waarna Verstappen links en rechts ingehaald werd. 'Dat was wel even hectisch in de eerste sectoren.'
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Max-mania
Verstappen testte eerder dit jaar nog als Franz Hermann op de Nordschleife, om niet al te veel aandacht op zich te vestigen, maar F1Maximaal.nl en Auto, Motor, und Sport kregen al vroeg te horen dat Verstappen op 13 september zijn rijbewijs wilde halen, waarna de Nordschleife tienduizenden fans op het circuit ontving. Die fans wisten de Porsche van Verstappen uiteraard ook te vinden. 'Ja, dan weet je in ieder geval wel waar je auto staat, als je op het circuit aankomt', lacht hij.
Van Koldenhoven vraagt aan Verstappen of hij de aandacht leuk vond, of juist niet. 'Het is superleuk om te zien. Het is ook mooi voor de fans dat ze overal dichtbij kunnen komen. Iedereen die een kaartje koopt, kan gewoon op de grid komen en bij de auto komen', zo is hij blij met de aanpak van de organisatie. 'Je moet natuurlijk wel een beetje afstand houden, want sommige fans begonnen met elkaar te ruziën om een foto op de juiste plek te nemen. De passie voor het endurance-racen is wel mooi om te zien.'
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Wat nu?
Verstappen doet komende zaterdag, op 27 september, voor het eerst mee in een GT3-auto. Hij rijdt dan samen met Chris Lulham, zijn protegé uit de simracewereld, voor Emil Frey in een race, die vier uur duurt. Twee weken later is de seizoensafsluiter in de NLS-klasse, al is nog niet duidelijk of Verstappen ook aan die race deelneemt.
Het volgende plan is om deel te nemen aan de 24-uursrace. In theorie is dat in 2026 al mogelijk, omdat de race niet clasht met een Grand Prix-weekend. Toch wil Verstappen zijn deelname nog niet bevestigen. 'Nee, dat weet ik zelf ook nog niet. Als hier nog heel veel beter moet of er nog heel veel vragen zijn, dan kan ik dat niet doen', zo maakt hij duidelijk dat zijn Formule 1-carrière sowieso prioriteit krijgt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties