De start van de Grand Prix van België werd maar liefst anderhalf uur uitgesteld, waardoor er niets meer overbleef van een regenrace. Dat was extra zuur voor Red Bull Racing, die de auto op zaterdag nog had gewijzigd om voorbereid te zijn op een natte race. Max Verstappen liet al weten dat hij het niet met de beslissing van de wedstrijdleiding eens was en biedt nu meer context.
De coureurs reden een formatieronde achter de safetycar, waarna ze de pitstraat weer ingestuurd werden. De wedstrijdleiding liet weten dat de omstandigheden te slecht waren om een race in te laten starten. De zichtbaarheid is vooral een probleem op Spa-Francorchamps. De spray van voorgangers is vaak zo extreem, dat je als coureur erachter helemaal niets meer kunt zien. Het heeft vaker voor zeer gevaarlijke momenten gezorgd.
Pas om 16:20u ging de race van start, eerst achter de safetycar, daarna een rollende start. Op de boordradio gaf Verstappen al aan dat ze 'veel te voorzichtig waren', en dat het eerder die middag prima was als ze gewoon wat rondjes achter de safetycar hadden gereden. Verstappen had liever gezien dat de race eerder van start zou gaan. 'Om drie uur, meteen', zegt Verstappen tegenover onder meer F1Maximaal.nl.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het regende niet eens echt. Tussen bochten 1 en 5 lag er nog wel wat water, maar als je twee of drie ronden achter de safetycar had gereden, was het al een stuk beter geweest', luidt de kritiek van de viervoudig wereldkampioen. 'De rest van het circuit was sowieso gereed voor de race. Het is gewoon jammer, ik wist natuurlijk dat ze na Silverstone wat voorzichtiger zouden zijn, maar dit sloeg ook helemaal nergens op', moppert de Nederlander.
Nooit meer klassieke regenraces
Waar teamgenoot Yuki Tsunoda nog snapte dat veiligheid bovenaan zou staan, dacht Verstappen dat het veilig genoeg was om de race van start te laten gaan. 'Je kunt dan beter zeggen: weet je wat, we wachten tot het helemaal droog is en dan starten we gewoon op slicks. Dit is voor mij niet echt waar een regenrace over gaat', vervolgt Verstappen. Hij snapt echter wel dat het te maken kan hebben met de dodelijke ongelukken die op Spa hebben plaatsgevonden.
Alsnog is het aan de wedstrijdleiding om die keuzes te maken. 'Ze doen gewoon wat ze willen, toch? Zij beslissen', haalt Verstappen zijn schouders op. 'Ik vind het gewoon jammer voor iedereen. Je zult die klassieke regenraces nooit meer echt zien. Ik denk dat het nog wel mogelijk is, hoor. De regen die daarna viel was nog wel te doen, als we gewoon waren blijven racen. Als je dan je hele race baseert op regenachtige omstandigheden, verpest dat het ook gewoon een beetje.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zichtbaarheid werd beter
Red Bull Racing besloot op zaterdagmiddag nog een afstelling te hanteren met meer downforce om het scenario van Silverstone te voorkomen. Eigenlijk gebeurde precies hetzelfde, maar werd het dit keer droog. 'Ze zeiden dat het duidelijk maar een paar ronden slecht was, en hoe langer je rijdt, hoe beter het wordt. Als je niks ziet, kun je altijd liften', stelt Verstappen simpel. 'Op een gegeven moment heb je gewoon prima zicht. Dit is ook belangrijk voor volgend jaar, wanneer de auto's compleet anders zijn', aldus Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties