max-verstappen-red-bull-racing-gp-mexico-zaterdag-2 Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen met prachtig interview na enerverende race: 'Anders gaat het niet gebeuren'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-mexico-zaterdag-2

Heeft Max Verstappen in Mexico nu goede zaken gedaan in de titelstrijd of niet? Na de kwalificatie voorspelde Verstappen dat het in de race alleen maar slechter zou gaan. Die voorspelling kwam niet uit, al moest Verstappen meerdere spannende momenten daarvoor overleven. Zo raakte hij bijna de muur, maar bedankt hij ook zijn collega's voor het laten werken van zijn strategie.

Verstappen had na de kwalificatie wellicht getekend voor een derde plek, maar aan het einde van de race leek hij nog kans te maken op de tweede positie van Charles Leclerc. Toen Verstappen zijn leeftijdsgenoot binnen had gehengeld en de aanval opende, kwam er echter een Virtual Safety Car. Carlos Sainz, de voormalige teamgenoot van zowel Verstappen als Leclerc, was in het stadiongedeelte gespind en stond in de muur.

Safety Cars

Chiel van Koldenhoven vraagt namens Viaplay dan ook of Verstappen na die ontknoping wel of niet tevreden is. 'Je wint soms en je verliest soms bij een Safety Car', luidt de nuchtere reactie van de Red Bull-coureur. 'Ik denk dat de Safety Car over het algemeen goed heeft geholpen bij mijn carrière', zegt Verstappen met een prachtige verwijzing naar Abu Dhabi. 'Soms moet je dan ook het verlies nemen.'

Verstappen is er ook niet van overtuigd dat hij zonder Virtual Safety Car wel als tweede over de streep was gekomen. 'Het had er wel om gehangen. Mijn banden waren natuurlijk ook niet helemaal top meer, maar misschien hadden we wel nog een kans gehad', weet hij over die slotronde. Verstappen kon in die laatste ronde op het rechte stuk niet aanvallen vanwege de neutralisatie.

De kopman van Red Bull wordt ook herinnerd aan zijn uitspraak op zaterdag, dat het in de race nog slechter zou gaan dan in de kwalificatie. 'Die tweede stint was beter, maar ik vergelijk mezelf alleen met McLaren en niet met de rest. Dan komen we nog steeds tekort op. Die mediumbanden waren natuurlijk langzamer. Als je het gemiddelde pakt tussen de twee banden, dan zijn we nog steeds te langzaam. Dat is gewoon zo, over het hele weekend', concludeert de Limburger.

Hectiek bij de start

Verstappen begon als vijfde aan de Grand Prix van Mexico, maar als je ergens kansen hebt om bij de start nog naar voren te komen vanaf de derde rij, is dat wel in Mexico. Hoewel Verstappen als enige in de top zeven op de mediumbanden startte kwam hij geweldig van zijn plek, en zo kroop hij al snel in de slipstream van de top drie.

'Ik had een hele goede start', zo herbeleeft Verstappen de eerste seconden van zijn race. 'Ik moest automatisch naar links toe, want dat was de enige kant die ik op kon gaan. Op een gegeven moment was er gewoon heel weinig ruimte, dus ik moest op de kerbstones aanremmen. Op een gegeven moment werd ik nog verder naar links geduwd, dus toen bottomde ik uit. Dan kun je helemaal niet meer remmen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

start-mexico-Red Bull-Verstappen-1
Verstappen schuift over de kerbstones en kan niet meer remmen.

Verstappen vond bijna zijn Waterloo in de eerste bochten. 'Toen moest ik door het gras, maar dat ging ook maar net goed. Ik dacht op een gegeven moment dat ik de muur inging, want daar lag heel weinig grip. Ik kon de auto maar net uit de muur houden. Misschien dat het rallyen, dat ik met mijn vader heb geoefend, toch heeft geholpen', lacht Verstappen, die daarmee toegeeft dat hij wel geoefend heeft in de auto van zijn vader. 'Ik vind rally-auto's wel leuk, maar dan wel op een open stuk.'

Door geweldige stuurmanskunsten kon Verstappen zijn weg nog vervolgen. 'Dat ging net goed. Over het algemeen waren de eerste ronden best wel hectisch. Je zag meteen dat het op die mediums niet heel lekker ging', zo verplaatst hij de aandacht naar de rest van de race. Verstappen viel op die banden wel Lewis Hamilton aan, maar werd wederom in het gras geduwd en verloor een paar bochten later een positie aan Oliver Bearman.

'Insane'

Halverwege de race leek Verstappen in een lastige positie te zitten, maar veel andere coureurs bleken op een tweestopper te zitten. Verstappen koos voor één stop. De Nederlander presteerde ijzersterk in die laatste stint, en Gianpiero Lambiase noemde het werk van Verstappen zelfs insane. Hij werkte zich op van een achtste naar een derde plek. 'Gelukkig ging iedereen tussen Charles en mij voor de tweestopper.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-gianpiero-lambiase
Zelfs Lambiase was onder de indruk van Verstappen. 

Verstappen bedankt zijn collega's voor de medewerking. 'Elke keer als ik aankwam, gingen zij perfect naar binnen toe. Dat hielp ook', grijnst de Limburger. 'Ik denk wel dat we het maximale eruit hebben gehaald in die laatste stint.' Verstappen liep door zijn derde plek in op de nummer 1 in het kampioenschap. Dat is nu Norris, die 36 punten meer heeft dan Verstappen. Piastri staat één punt achter zijn teamgenoot.

Alles winnen

'Het is een groot gat', zegt Verstappen over de situatie in het kampioenschap. 'Zoals ik zei moet je perfecte weekenden hebben en die had ik niet. Nu wordt de opgave nog moeilijker', weet hij. 'Statistisch gezien wel', antwoordt Verstappen als hij te horen krijgt dat hij nog steeds kans maakt op de wereldtitel. 'We moeten vanaf nu wel alle races winnen, anders gaat het sowieso niet gebeuren', sluit Verstappen af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws