Max Verstappen beschikt al het hele seizoen niet over de snelste auto, maar slaagde er in Japan en Saoedi-Arabië toch in om te verrassen met polepositions. In Miami behoorde de Red Bull Racing-coureur ook lange tijd tot de kanshebbers, maar in SQ3 moest hij toch genoegen nemen met een vierde startplek. Zelf was Verstappen daar niet ontevreden over, al vreest hij wel voor een lastige race.
Verstappen beschikt in Miami over een nieuwe vloer bij zijn RB21, terwijl Red Bull volgend raceweekend in Imola verdere upgrades zal introduceren. Volgens Helmut Marko heeft Red Bull met dit nieuwe onderdeel een stap in de juiste richting gezet. De teamadviseur weet de achterstand van Verstappen op de drie snelste coureurs vooral aan een lagere topsnelheid. Marko legde hierbij de link met de nieuwe power units bij de Mercedes-teams, die de top drie bezetten.
Afwijkend plan
Red Bull kwam slechts tweeënhalve tiende tekort op de snelste tijd, en die tijd liet Verstappen in de laatste sector liggen. Daarbij viel Verstappen net als in Jeddah ook op met een andere aanpak. Coureurs mogen in de sprintkwalificatie slechts één set banden per kwalificatiedeel gebruiken, waardoor veel coureurs tot de slotminuten afwachtten. Verstappen en George Russell gingen als enigen meteen naar buiten.
Russell reed na zijn snelle ronde weer naar binnen, terwijl Verstappen twee langzame ronden reed en daarna verder versnelde. Dit betekent dat hij zijn eerste ronde met meer brandstof reed, en zijn tweede ronde met oudere banden dan de rest reed. Toch staat Verstappen achter die keuze. 'Wat we in SQ3 deden was goed, want de banden hielden het best goed vol', vertelt de Limburger, die zich in alle sectoren wist te verbeteren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Onderstuur
Verstappen hoopte met zijn nieuwe vloer een oude klacht van het lijstje te kunnen schrappen, maar daar is voorlopig geen sprake van. 'We hadden helaas al vanaf het begin van de sessie veel last van onderstuur. Met al die langzame bochten hier verlies je veel rondetijd', baalt de Nederlander. Marko gaf aan dat Verstappen wel minder last had van onderstuur dan in het verleden, en dat Red Bull een stap in de juiste richting gezet heeft.
'Je kon zien dat we het in de eerste sector behoorlijk goed deden', vervolgt Verstappen. 'Dat zijn ook snelle bochten, maar in het langzamere deel hebben we gewoon niet genoeg grip.' Verstappen wijt zijn verloren tijd in de laatste sector dan ook niet aan de rechte stukken, maar aan bocht 17. Dat is een doordraaier, en dat is precies waar de RB21 het lastig mee heeft. 'De vierde startplek is best oké. Het is natuurlijk niet waar ik wil staan, maar we moeten ook realistisch zijn over de beperkingen die we hebben. We zaten alsnog best wel in de buurt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen wordt vervolgens gevraagd om een voorspelling voor de rest van het weekend. 'Het is moeilijk om te voorspellen hoe dingen gaan tijdens een sprintweekend. Afgaande op mijn eigen gevoel denk ik wel dat het lastig gaat worden met de hitte. We moeten proberen om er het beste van te maken.' De verwachting is wel dat het op zaterdag en zondag in Miami iets minder warm zal worden, en dat er meer bewolking zal zijn. Daar staat tegenover dat Pirelli dit weekend zachtere banden heeft meegenomen, om de coureurs tot meer pitstops te dwingen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties