fia logo formule 1 2023 Opinie
Opinie

Albers brandt FIA volledig af: 'Nog nooit zoiets meegemaakt'

fia logo formule 1 2023

Christijan Albers is helemaal klaar met de FIA en de FOM. De Grand Prix van Mexico leverde een spannende race op, maar Albers zag enkele belangrijke duels niet op tijd terug op televisie en heeft geen goed woord over voor de FIA, die na de race met een lang statement kwam om twee controversiële keuzes uit te leggen. Albers geeft aan geen interesse meer te hebben in het excuusboekje van de FIA.

Albers had in de Formule 1-podcast van De Telegraaf niet lang nodig om los te branden. Collega Erik van Haren kaart lachend aan dat hij al klachten van de oud-coureur ontving via WhatsApp. Het ging daarbij vooral over het matige optreden van de regie. 'Wat was dat slecht! Het was echt superslecht. Het was heel lastig om te volgen', laat Albers weten, die de race vanaf de bank in Nederland bekeek.

De FOM greep na vijf ronden uitgebreid de tijd om herhalingen van de hectische start te laten zien, maar zag daarbij over het hoofd dat de tweede grootste namen in de sport zij aan zij de eerste bocht indoken. 'Ik heb nog nooit zoiets slechts gezien in mijn leven. Jezusmina, dat gevecht met Max Verstappen en Lewis Hamilton kreeg je alleen in de herhalingen te zien', baalt Albers na een van de zwaarst bevochten duels van het jaar.

Dominantie van McLaren

Van Haren doet vervolgens een poging om het over het racen te hebben, waarbij de titelstrijd meteen ter sprake komt. 'Max is in ieder geval ingelopen, maar het is niet genoeg. Je wilt dat hij nog meer inloopt', zo maakt Albers geen geheim van zijn voorkeur voor zijn landgenoot. 'Dit had een situatie kunnen worden waarin hij had kunnen winnen, maar we weten ook dat McLaren nog steeds de beste auto hebben. Als die mannen hun vorm weer onder controle krijgen, hebben ze een dominante positie.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mclaren-mexico-zondag-2025
Norris komt als winnaar over de streep.

'Dat zag je heel duidelijk bij Norris', zegt Albers over de racewinnaar. 'Hij had een supergoede kwalificatie. In de race kon hij ver wegrijden. Die afstand verbaast me eigenlijk niet meer, zijn voorsprong op Charles Leclerc.' Norris eindigde een halve minuut voor Leclerc en Verstappen. In het geval van Verstappen werd dat gat echter al in de eerste dertig ronden getrokken. Na zijn pitstop liep Verstappen zelfs nog vijf seconden in op de McLaren.

'Oscar Piastri had een redelijk goede race. Daar was niks spannends aan met de auto die hij heeft, maar zijn kwalificatie was dramatisch. Het is jammer dat hij niet wat meer punten kon scoren. Die eindfase ging nergens over met die Virtual Safety Car', zo komt Albers toch weer uit bij zijn frustraties over de organisatoren van het evenement. In dit geval gaat het niet over de FOM, maar over de keuzes van de FIA.

Virtual Safety Car

Albers noemt dit zelfs een dieptepunt in de sport. 'Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Je wil toch gewoon het gevecht hebben in de laatste ronde. Wat is dit? Ik zit echt niet meer te wachten op de uitleg van de FIA. Ik heb het niet eens gelezen. Ik ben niet meer geïnteresseerd in die FIA-berichten', roept hij uit als Van Haren wil uitleggen dat de auto van Carlos Sainz begon te roken. 'Als je een Formule 1-auto uitzet, begint hij altijd een beetje te roken.'

Beide mannen brengen dan ook de levensgevaarlijke situatie ter sprake waarbij Lawson bijna een marshal aanreed. 'Dat had een Virtual Safety Car nodig. Dat moest geneutraliseerd worden', weet Albers. De FIA liet namelijk optekenen dat een Virtual Safety Car bij Sainz vereist was omdat baanmedewerkers op de baan moesten komen. Dat was bij Lawson ook het geval, maar daar koos men dus niet voor een neutralisatie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fia-carlos-sainz-crash
Dit moment was genoeg voor een Virtual Safety Car.

Albers stipt aan dat de chaos bij de FIA eerder regel dan uitzondering is. 'In welke race van dit seizoen is het voor de FIA nu lekker verlopen? Wanneer is het nou soepel verlopen?' vraagt de Eindhovenaar zich af. 'Ik vind dat de FIA niet tegen kritiek kan. Ze proberen het altijd met lange verhalen en statements op te lossen. Ze staan vooraan bij het uitdelen van boetes en coureurs in hoekjes zetten. Dat snap ik wel, want als je iets fout doen, moet dat ook. Ze komen nooit met een persbericht met wat allemaal fout is gegaan en dat ze ervan geleerd hebben en wat ze gaan veranderen. Dat hoor je nooit en dat stelt mij teleur.'

'Er komt abnormaal veel geld binnen bij de FIA', weet de voormalige Formule 1-teambaas. 'Ze verdienen zoveel geld. Ik vind dat dit soort fouten dan niet mag gebeuren. Nu renden twee marshals over de baan bij Lawson. Het is elke keer wat. Het is levensgevaarlijk. Heb je gezien wat voor puinhoop we bij de start zagen en hoe lang ze erover deden met de beelden? Dat betekent dat ze niet twee of drie man in een aparte kamer naar de herhaling van de start laten kijken. Hoe moeilijk kan het zijn. Ik vond het echt een rommeltje.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws