Christijan Albers heeft zich kritisch uitgelaten op het beleid van Red Bull Racing. Hoewel hij positief is over de recente ontwikkelingen aan de RB21, plaatst hij zijn vraagtekens bij het coureursbeleid van Red Bull. Het heeft er alle schijn van dat Max Verstappen komend seizoen alweer zijn achtste teamgenoot krijgt. Albers vindt niet dat Yuki Tsunoda ondermaats presteert en legt ook uit waarom.
Albers begon bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf positief. 'Weet je wat ik mooi vind? Als je naar de ontwikkeling van Red Bull kijkt, hadden ze toch weer een nieuwe voorvleugel', zegt hij over het nieuwe onderdeel in Singapore. 'Daarmee zetten ze toch weer agressiever in op die voorkant, waardoor de wensen van Max eigenlijk worden vervuld. Hij kan nu agressiever en directer insturen. Je ziet dat ook meteen op de onboardbeelden. Als hij instuurt, reageert de auto veel sneller.'
Tsunoda presteert niet ondermaats
'Ik vond wel Yuki Tsunoda er niet goed uitkomen', voegt Albers toe. De Japanner eindigde als twaalfde en werd door Verstappen op een ronde achterstand gezet. Als verzachtende omstandigheid kan wel gezegd worden dat Tsunoda in tegenstelling tot Verstappen nog niet over de nieuwe voorvleugel beschikte. Collega Erik van Haren kaart aan dat Tsunoda na 2025 hoogstwaarschijnlijk vervangen wordt door Isack Hadjar.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zelfs Lewis Hamilton heeft in twee decennia tijd maar zeven teamgenoten gehad, maar het lijkt er dus op dat Verstappen volgend jaar met Isack Hadjar toe is aan zijn achtste teamgenoot. 'Ik vind het wel jammer. Ik begrijp dat er opmerkingen zijn van de engineers en het loopt allemaal niet zoals ze willen, maar ik vind niet dat Tsunoda ondermaats presteert', aldus Albers. De oud-coureur legt dat statement vervolgens uit. 'Ik ga even terug naar Racing Bulls. Hij was competitief naast Liam Lawson en competitief naast Isack Hadjar.'
Verstappen creëert begraafplaats
Albers ziet met lede ogen aan hoe de ene na de andere coureur geslachtofferd wordt bij Red Bull Racing. 'Je hebt eigenlijk al drie of vier coureurs de nek omgedraaid in zo'n topteam waar Max Verstappen zit. Sergio Pérez heeft veel langer de tijd gekregen om te acclimatiseren. Het gaat me allemaal iets te snel met Hadjar. Ik begrijp dat ze Hadjar een kans willen geven, dat vind ik heel mooi, maar de aanpak van Red Bull moet anders zijn. Je moet iemand wel de tijd geven. Het gaat allemaal te snel', zo hoopt Albers dat Tsunoda in 2026 ook nog de kans krijgt.
'Iemand die naast Max Verstappen komt heeft eerst twee of drie jaar nodig. Je krijgt eerst een mentale klap', legt hij uit. Daarmee wil Albers overigens niks negatiefs zeggen over de volgende teamgenoot van Verstappen. 'Hadjar doet het fantastisch.' Daarnaast wil Red Bull een plek inruimen voor paradepaardje Arvid Lindblad. 'Dat begrijp ik wel, maar op dat gebied hebben ze echt mismanagement. Het blijft een rommeltje met die rijderswissels', luiden de harde woorden van Albers.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Albers stipt aan dat Tsunoda zijn waarde vier jaar lang bewezen heeft bij het opleidingsteam. 'Bij Red Bull vind ik echt dat er mismanagement is geweest met al die rijderswissels. Dat vind ik jammer, want ik denk niet dat Tsunoda zo langzaam is. Dat heeft te maken met meerdere factoren. Hij moet wennen aan het team en de auto moet je liggen.' Dat was bij Liam Lawson duidelijk niet het geval, terwijl Tsunoda iets beter presteert.
'Als je naar Max kijkt, is het ongekend hoe hij met een auto kan rijden. Hij rijdt ook best op een aparte manier. Daar moet je een coureur naast zien te vinden die diezelfde rijstijl heeft. Daar moet je naar kijken, maar blijkbaar weten ze die coureur niet te vinden.' Hadjar is qua rijstijl overigens wel beter te vergelijken met Verstappen, terwijl Lawson van het huidige kwartet het verst verwijderd is van de rijstijl van Verstappen. Lawson strijdt met Tsunoda voor het laatste stoeltje bij Racing Bulls en lijkt daarbij aan het langste eind te gaan trekken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties