George Russell heeft zijn tweede overwinning van het seizoen gepakt, terwijl Max Verstappen inliep op de McLaren-coureurs. Deed de Nederlander goede zaken in het kampioenschap of niet? En hoe gaat het verder bij McLaren na de onvrede van Oscar Piastri? Verder besteedt hoofdredacteur Mark Hanselman in de nabeschouwing van F1Maximaal.nl aandacht aan het belabberde optreden van de regie.
- Is Mercedes helemaal terug?
'Dat denk ik niet, maar Russells prestatie in Singapore is wel indrukwekkend. Hij hield zijn statistiek vast dat hij in elk raceweekend in Singapore minimaal één keer crasht, maar ditmaal stond hij er op de belangrijkste momenten. Als iedereen op zondag in vrije lucht met dezelfde strategie had gereden, denk ik wel dat Verstappen én beide McLaren-coureurs sneller waren geweest, maar zijn zege is uiteraard volledig verdiend.'
'Mercedes zal op de traditionele circuits wel iets zwakker zijn. Als ik Suzuka, Barcelona, Silverstone, Spa-Francorchamps, en Monza als voorbeelden pak, eindigde hij daar drie keer als vijfde, in Spanje als vierde, en in Engeland als tiende. Mercedes heeft het lastiger met langere bochten, en dat zal op sommige circuits een nadeel vormen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De progressie van Mercedes is wél duidelijk zichtbaar, en Russell kan in de laatste zes weekenden zeker nog successen boeken. Ik denk dat hij in Las Vegas zelfs favoriet is, en in Mexico verwacht ik ook dat Russell goed voor de dag kan komen. Russell en Verstappen zijn nu twee races achter elkaar eerste en tweede geworden, dus dan kun je bij beide coureurs niet meer van een toevalstreffer spreken, maar op de meeste circuits dicht ik Verstappen en McLaren wel iets betere kansen toe.'
- Mag Verstappen tevreden zijn?
'Als we het even los bekijken van de mogelijke titelstrijd, absoluut. Natuurlijk wordt het kampioenschap er constant bij gehaald, maar een tweede plek in Singapore is gewoon een uitstekend resultaat, zeker als je daarbij beide McLaren-coureurs verslaat. Zonder de vuile lucht achter Norris was het echt nog heel spannend geworden in de kwalificatie. Verstappen was in de laatste bochten op zoek naar de laatste honderdsten ten opzichte van zijn eerste Q3-ronde.'
'In de race zat alles tegen, zoals Verstappen al zei. Hij reed op een circuit dat niet goed bij de auto paste, zijn balans verdween in de race na enkele laatste aanpassingen aan de afstelling, en een regenbui werkte in zijn nadeel. De vuile kant van de grid was al nadelig genoeg, maar de regenbui vergrootte dat nadeel en zorgde ervoor dat Verstappen eigenlijk al kansloos was voor de zege. De schakelproblemen hielpen ook niet en de pitstop verliep ook niet vlekkeloos.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Gezien alle problemen is de tweede plek dan een uitstekend resultaat. Er zijn genoeg redenen om aan te nemen dat Verstappen in de komende races in een gunstiger scenario zit. Als je dan een tweede plek als basis hebt, ziet het er behoorlijk zonnig uit voor het restant van het seizoen. Red Bull kan heel veel leren van deze race, en als je zo'n leer-race afsluit door in te lopen op je concurrent, ben je goed bezig. De snelheid was nog best oké, want Verstappen liep op oudere harde banden lichtjes in op Russell.'
- Maakte Red Bull de juiste bandenkeuze?
'Achteraf gezien wel. Red Bull hoopte aan de ene kant bij de start toe te kunnen slaan, en dacht dat de baan nog natter was in de openingsronden, waardoor Verstappen wellicht de leiding had kunnen grijpen. De baan was echter al volledig opgedroogd, en Laurent Mekies noemde die keuze dan ook een inschattingsfout.'
'Toch was dit voor het resultaat de beste keuze. Achter Verstappen verloren Kimi Antonelli, Lewis Hamilton, en Isack Hadjar allemaal plekken, terwijl Verstappen op de zachte band wel standhield. Het gevolg was dat hij daarna zestig ronden moest verdedigen, maar een coureur als Verstappen kun je dit op een circuit als Singapore wel toevertrouwen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Meer dan een tweede plek zat er toch niet in. Met mediumbanden had Verstappen de tweede plek in het beste geval vastgehouden bij de start, maar hij was dan machteloos geweest tegen George Russell, zelfs als hij wel had kunnen aanhaken. Red Bull had in Singapore ook minder topsnelheid dan de Mercedes, dus dat had een inhaalactie alleen maar onwaarschijnlijker gemaakt.'
'De start geeft daarnaast een vertekend beeld. Verstappen behield de tweede plek zonder grote problemen, maar dat komt deels door de relatief zwakke start van Oscar Piastri. Op de bovenstaande foto is te zien dat Russell, Norris, Leclerc, en Bearman vanaf de schone kant van de grid nog veel beter wegkwamen. Als Piastri net zo goed was gestart als Norris, had Verstappen zijn plek zonder de zachte banden niet behouden. Norris won vanaf de start tot de eerste bocht namelijk zestien meter op Verstappen, terwijl Verstappen maar acht meter voor Piastri startte.'
- Zijn Verstappens kansen op de titel gestegen of gezakt?
'Als ik afga op de bookmakers zijn de kansen marginaal gestegen. Zijn kansen op de wereldtitel zijn nu zo'n twaalf procent. In een eerdere analyse van F1Maximaal.nl werd Singapore juist aangewezen als zwakste circuit voor Red Bull. Als je op dat circuit dan toch zes punten inloopt op de kampioenschapsleider, doe je best goede zaken. Gemiddeld moet Verstappen per weekend zo'n tien punten inlopen.'
'Verstappen concludeerde zelf dan ook al dat hij geen wereldkampioen wordt, omdat Red Bull dan moet domineren en hij in Singapore had moeten winnen. Als je gemiddeld tien punten per weekend moet inlopen, zitten daar weekenden bij waarin je meer inloopt, en weekenden waarin je minder inloopt. Als je vooraf een weekend kon aanwijzen waarop Verstappen minder punten zou inlopen, zou Singapore als eerste genoemd worden.'
'Op basis van de afgelopen twee of drie raceweekenden loopt Verstappen namelijk wél genoeg in. Er komen ook nog meerdere circuits waar Red Bull echt een slag kan slaan. De kans dat McLaren het zwaar gaat krijgen in Las Vegas is levensgroot. Bij een zege in Las Vegas kun je dus ook zomaar een punt of zeventien inlopen. Daarnaast kunnen we nog regenraces krijgen en hebben we nog drie sprintraces.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dat Russell steeds competitiever wordt, is voor Verstappen ook gunstig. Hoe groter de kopgroep, hoe groter de verschuivingen in het kampioenschap zullen zijn. Verstappen moet sowieso voor de McLarens eindigen, en als Russell er dan een keer tussen zit, en mogelijk ook Antonelli of de Ferrari's een keer, dan kan het hard gaan. Russell kan Verstappen indirect kampioen maken.'
'Verstappen streept zichzelf bij Sky Sports F1 wel weg als titelkandidaat, maar het geeft ook duidelijk aan dat hij ook zit te rekenen hoeveel hij moet inlopen. Dat rekenen doet hij niet omdat hij er niet meer in gelooft. Sterker nog, indirect slaat hij zo met de vuist op tafel en eist hij nog meer progressie van Red Bull. Verstappen heeft hier en daar een mazzeltje nodig en is duidelijk niet de favoriet, maar er kunnen gekke dingen gebeuren in de eindfase van het kampioenschap.'
'Cruciaal is dat Red Bull de auto blijft doorontwikkelen en 2026 lijkt te zien als leerjaar. Dat geeft het Oostenrijkse team de kans om tot het laatste moment upgrades te blijven introduceren, terwijl McLaren het pakket niet meer zal verbeteren. De situatie van Verstappen ten opzichte van McLaren wordt vermoedelijk dus alleen maar gunstiger en dan kan Verstappen wel domineren. Mekies zei via de boordradio al tegen Verstappen dat ze weten dat er meer aan zit te komen. Dat klinkt als een veelbelovende upgrade.'
Lees ook
Verstappen zet streep door wereldtitel: 'Dat heb ik niet gedaan'
Red Bull met opvallend bericht aan Verstappen, 2026 wordt opgeofferd voor titelkansen 2025
- Is Piastri's woede terecht?
'Als we zijn boordradio mogen geloven wel. McLaren heeft haar eigen graf gegraven met haar bemoeienissen met de coureurs. De papaya rules hebben McLaren misschien aan de constructeurstitel geholpen, maar die hadden ze sowieso wel gepakt. McLaren probeert alles constant zo eerlijk mogelijk aan te pakken, maar racen is niet eerlijk en geluk speelt nu eenmaal een rol. Je kon er gif op nemen dat Piastri na het cadeautje uit Monza een keer iets terug wilde krijgen van McLaren.'
'McLaren heeft blijkbaar intern afgesproken dat inhaalacties met contact niet toegestaan zijn. Norris verkocht een beuk aan Piastri en veroverde zo de derde plek. Dan moet McLaren ook woord houden en ingrijpen, maar het probleem zit al in die regels. McLaren kan beter met de coureurs afspreken dat ze zich nergens mee bemoeien en het gewoon aan de wedstrijdleiding laten om wel of niet op te treden. De constructeurstitel is binnen, en nu moeten ze het Norris en Piastri laten uitvechten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Daarnaast moet ik zeggen dat Piastri zelf een fout maakte bij de start. Hij zat eerst nog niet naast Verstappen en kwam pas bij de remzone aan de buitenkant van de wereldkampioen. Daar ga je niet inhalen, en dat wist Piastri ook, die zich snel terugtrok. In de tussentijd was Norris echter al in het gat aan de binnenkant gedoken. In plaats van naast Verstappen te gaan zitten aan de buitenkant had Piastri ruim voldoende tijd om de Nederlander niet aan te vallen, maar het gat aan de binnenkant juist dicht te gooien. Hij liet de deur dus openstaan.'
- Verandert de dynamiek bij McLaren nu definitief?
'Ja. Dit is de start van het echte titelgevecht. De constructeurstitel is binnen, en de coureurs hebben geen reden om niet meer voor hun eigen kansen te gaan. Norris had ook gewoon een fenomenale en agressieve start. Voor het eerst in zeer lange tijd gaat hij gewoon voor zijn kans en stelt hij zich precies op zoals dat hoort in een titelstrijd. Voor een wereldtitel hoor je ook te vechten. Zijn actie in de derde bocht was op het randje, maar hij toont in ieder geval eindelijk lef.'
'Voor Piastri is dit het startsein om Norris op dezelfde wijze te behandelen, dus vanaf nu is het hard tegen hard bij McLaren.De frustratie bij Piastri was na de race haast voelbaar. Er staan steeds meer rekeningen en bonnetjes open tussen beide kanten van de garage, en ze gunnen elkaar de wereldtitel steeds minder. Terecht ook, want niemand komt de Formule 1 in om zijn teamgenoot kampioen te maken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Norris maakte zijn intenties ook duidelijk met zijn boordradio, waarbij hij ditmaal weigerde om Piastri de eerste pitstop te gunnen. De Engelsman liet in Singapore een nieuwe benadering zien, en die is ook nodig om nog kampioen te worden. Het gat van 22 punten valt nog te overbruggen. Norris sloeg in Bakoe niet toe bij de uitvalbeurt van Piastri, maar die uitvalbeurt heeft Norris wel laten zien wat nog mogelijk is.'
'Hoe minder de McLaren-coureurs het elkaar gunnen, hoe gunstiger dat is voor Verstappen. De Limburger heeft nog één keer een flinke dreun nodig, en die kan ook komen als de McLaren-coureurs er samen van afgaan. Die kans wordt in de komende races alleen maar groter. In het verleden hebben we vaak genoeg gezien dat knotsgekke dingen mogelijk zijn in de eindfase van een titelstrijd, en Piastri en Norris zijn nu meer op elkaar gefocust dan op Verstappen. Daarnaast heeft McLaren race na race slechte pitstops. Dat kan ook nog een bepalende rol in het kampioenschap spelen.'
Lees ook
Piastri trekt letterlijk de stekker eruit, McLaren verschaft 'duidelijkheid', maar lijkt te liegen
- Wie was de grootste tegenvaller van het weekend?
'Normaal gesproken zou dat Yuki Tsunoda moeten zijn, maar ik kies in dit geval voor de regie. De regie maakt er al het hele seizoen een potje van, maar na een dieptepunt in Italië is het dal nu nog dieper geworden. De regie is helemaal de weg kwijt. Waarom krijgen we de actie niet te zien? De vriendinnen van Carlos Sainz en Charles Leclerc worden constant in beeld gebracht, maar waarom?'
'Dat ze de partners van de coureurs een keer laten zien in de vrije trainingen kan ik prima begrijpen, maar waarom in de race, en waarom moet dit ten koste gaan van de race-actie? Als iemand op zondagmiddag liever de vriendinnen van Sainz en Leclerc bekijkt, zijn ze op Instagram prima terug te vinden. Een fenomenale inhaalactie van Kimi Antonelli op Charles Leclerc wordt echter niet in beeld gebracht. Vijftien ronden later mogen we naar een herhaling kijken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Terwijl de kijker geconfronteerd werd met de vriendinnen van de coureurs, was Fernando Alonso bezig met een prachtige inhaalrace. Kijkers hebben een wat gezapige race gezien, maar dat had er vooral mee te maken dat de regie ervoor koos om de coureurs vooraan te laten zien en enkele Instagram-modellen.'
'Fernando Alonso haalde Isack Hadjar niet één, maar twee keer in. Die eerste prachtige inhaalactie werd niet in beeld gebracht. De remproblemen van Lewis Hamilton hoorden we alleen via de boordradio, en de wijze waarop Piastri de boodschap van Zak Brown afkapte moest je ook online vinden. De inhaalrace van Carlos Sainz was ook niet te zien. De regie koos ervoor om deze amateuristische fout van Hadjar niet in beeld te brengen. Andere beelden die je niet te zien kreeg, vind je hier. Wellicht is het ook tijd voor enkele wissels bij de regie.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties