Red Bull Racing stelt zich in de media nog enigszins voorzichtig op als het over de titelkansen van Max Verstappen gaat, maar het wordt steeds duidelijker dat Red Bull alles op alles zet om 2025 af te sluiten met topresultaten en daarbij nog een gooi te doen naar de wereldtitel. Een boordradiobericht van Laurent Mekies spreekt boekdelen, net als een uitspraak van de Fransman over de prijs die Red Bull voor deze keuzes zal betalen.
McLaren was voor de zomerstop dominant. Het Britse team pakte vier dubbelzeges op rij en kon in Zandvoort het record van Ferrari en Mercedes evenaren. Dat lukte niet, dankzij de uitvalbeurt van Lando Norris. In de vier races sinds de zomerstop heeft Verstappen 47 punten meer gepakt dan de Brit, en Oscar Piastri leverde in drie weekenden tijd ook 41 punten in op Verstappen.
Verstappen concludeerde dat hij niet hard genoeg inloopt om wereldkampioen te worden, maar maakte daarmee wel duidelijk dat hij ook aan het rekenen is. Zijn achterstand op Piastri bedraagt nog 63 punten, terwijl Norris 41 punten meer heeft dan de Limburger. Verstappen heeft nog zes Grands Prix en drie sprintraces om het grote gat te overbruggen. Hoewel hij in Singapore 'slechts' zes punten inliep, was dit in theorie het slechtste circuit voor Red Bull.
Mekies kondigt vuurwerk aan op de boordradio
In gesprek met de aanwezige media liet Mekies weten dat de ontwikkeling van de RB21 voorlopig niet stilgelegd wordt. 'We blijven doorwerken en we stoppen hier niet', waarschuwt Mekies. 'We bekijken race per race en kijken of we nog meer uit de auto kunnen halen.' In Monza nam Red Bull een nieuwe vloer en achtervleugel mee, en in Singapore introduceerde het team een vernieuwde voorvleugel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mekies liet na de Grand Prix van Singapore veelzeggende woorden horen aan Verstappen via de boordradio. 'Goed gedaan, Max', zo krijgt de wereldkampioen complimenten. 'Het was heel lastig, maar je hebt alles eruit weten te halen wat erin zat. Petje af. We hebben een stap vooruitgezet en we weten dat er nog meer aan zit te komen. Dit was een goede stap.' Het bericht van Mekies lijkt een directe bevestiging dat Red Bull meer upgrades gaat introduceren in de komende weken, waar het team hoge verwachtingen van lijkt te hebben.
2026 wordt opgeofferd
Nagenoeg alle teams hebben de focus volledig verlegd naar 2026. Teams als McLaren, Ferrari, en Williams introduceren al langere tijd geen nieuwe onderdelen meer en Andrea Stella heeft ook toegegeven dat de ontwikkeling van de MCL39 al een tijdje geleden is stilgelegd. De Italiaan gaf toe dat McLaren wordt ingehaald en vreest ook voor de races in Austin, Mexico, en Las Vegas. In Austin vindt daarnaast ook nog een sprintrace plaats.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mekies legt uit waarom Red Bull wél blijft doorontwikkelen. 'Het was voor Red Bull heel belangrijk dat we begrepen of de auto meer potentieel heeft, en dat we ontdekken hoe we dat uit de auto halen. Volgend jaar zijn de regels wel compleet anders, maar we werken dan met dezelfde hulpmiddelen en dezelfde aanpak, en het is heel belangrijk dat we met de auto van dit jaar zorgen dat de wijze waarop we naar de data kijken correct is', zo wil hij een basis leggen voor de toekomst.
Red Bull geeft echter toe dat de keuze om de RB21 tot de laatste races door te ontwikkelen niet zonder nadelen komt. 'Die prestaties geven ons ook vertrouwen in de winter voor de auto van volgend jaar. Natuurlijk betalen we hier zonder enige twijfel een prijs voor met het 2026-project', zo erkent Mekies dat Red Bull de kansen in 2026 daarmee kleiner maakt. 'Wij hebben het gevoel dat dit de juiste balans is voor ons, zonder dat we naar de andere teams kijken.'
De verwachtingen rondom Red Bull zijn niet al te hoog richting 2026. Het team introduceert dan haar eigen krachtbronnen, en Red Bull heeft al vaker uitgesproken dat het onwaarschijnlijk is dat Red Bull Powertrains meteen kan wedijveren met grote fabrikanten als Mercedes, Honda, en Ferrari. Het lijkt er sterk op dat Red Bull alles op 2025 zet en in 2026 haar tijd gaat nemen om de power unit competitief te maken voor 2027, waarbij Red Bull met het chassis ook het gat weer kan dichten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties