Fernando Alonso is niet weg te denken uit de Formule 1-paddock. De Spanjaard debuteerde in 2001 en is inmiddels bezig aan zijn drieëntwintigste seizoen in de koningsklasse van de autosport. Voor zijn successen moeten we een tijd terug in de tijd, zijn laatste overwinning kwam in 2013 en zijn recentste kampioenschap in 2006.
Het is een beetje het verhaal van de carrière van Alonso, telkens op het verkeerde moment bij een team zitten. Na zijn wereldtitels bij Renault stapte hij over naar McLaren, waar hij tot aan de laatste race kans maakte op de wereldtitel, om na een jaar weer terug te keren bij Renault. In 2010 vertrok hij naar het team van Ferrari, dat in die jaren lang niet altijd een competitieve auto had, en kwam twee keer dichtbij een wereldtitel. De Spanjaard beleefde nog twee zeer frustrerende stints bij McLaren en Alpine, alvorens hij bij Aston Martin terechtkwam. Na een goed eerste seizoen met veel podiums werd het team snel ingehaald. Met de aanstaande nieuwe regels volgend jaar wil Alonso nog een laatste poging doen in een competitieve auto.
Alonso had kampioen kunnen worden
Dat het in de Formule 1 niet altijd om de coureur gaat is duidelijk. Er wordt altijd gespeculeerd hoeveel procent de rijder is en hoeveel procent er van de auto komt bij goede prestaties, iets waar geen duidelijk antwoord op is. Wat wel zeker is, is dat niemand kampioen wordt in een slechte auto. Volgens Alpine-teambaas Flavio Briatore is dat dan ook de reden dat Alonso maar tweevoudig wereldkampioen is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Of hij die competitieve auto volgend jaar krijgt is nog afwachten, er is veel geld geïnvesteerd in het team en topontwerper Adrian Newey heeft het team versterkt. Alles lijkt dus volgend jaar samen te kunnen komen voor Alonso. Als dat gebeurt, ziet Briatore zijn oud-coureur weer meedoen om de prijzen. 'Ik hoop absoluut dat hij kan meedoen met Aston Martin. Ze hebben een genie als ontwerper dus ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen', zegt de Italiaan tegen ESPN.
'Als de auto competitief is, dan staat Fernando er bij, zoals altijd. Als hij in een McLaren of Red Bull Racing-auto had gezeten, garandeer ik je dat hij nu nog in de titelstrijd had gezeten', vertelt Briatore over zijn oud-rijder.
Briatore heeft een andere mening over Alonso
Alonso staat erom bekend dat hij niet snel een blad voor de mond neemt, ook niet over zijn eigen team. Als hij vindt dat een auto niet goed is, dan zegt hij dat tegen alles en iedereen. Briatore, die teambaas was van Renault tijdens de wereldtitels van Alonso, heeft daar niet zoveel problemen mee. 'Mensen zeggen soms dat Fernando heel moeilijk te managen is, maar dat is onzin. Ik weet niet waar dat vandaan komt', legt Briatore uit.
'Ik was van streek toen ik die uitspraken hoorde, want hij is een teamspeler. Hij zorgt juist voor een goede sfeer en samenwerking. Dat zie je nu ook bij Aston Martin, de auto is niet goed, maar hij is er altijd. Hij is als een Rottweiler', besluit de Italiaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties