Het is een klein zooitje bij McLaren. Het team is niet goed uit de zomerstop gekomen en lijkt niet meer zo dominant als dat ze eerder dit jaar waren. In Azerbeidzjan beleefde het team het slechtste weekend van het jaar met een uitvalbeurt en een zevende plaats, daarnaast staat de race in Italië bij iedereen nog vers in het geheugen gegrift.
McLaren gaat kampioen worden in 2025, dat lijkt duidelijk. Wat minder duidelijk is, is hoe vaak het team kampioen gaat worden. In Bakoe liep het team de constructeurstitel (voorlopig) mis, maar die kunnen ze elk weekend veiligstellen. In het rijderskampioenschap zit nog meer spanning, lange tijd leek het een interne strijd te gaan worden tussen Oscar Piastri en Lando Norris, maar nu lijkt ook Max Verstappen nog niet uit te sluiten. Verschillende analisten raadden het team van McLaren al aan om Piastri voor te trekken om veilig te zijn voor Verstappen, maar de kans is groot dat teambaas Andrea Stella dat niet gaat doen. Alexander Wurz maakt zich daarom zorgen om het team uit Woking.
Verkeerde voorbeeld gegeven
'Stel je voor dat we in de een na laatste race zijn in Qatar en iemand verliest zes tienden door een slechte pitstop. Daardoor komen ze naast elkaar terug op de baan. Wat gaan ze dan doen?', vraagt de Oostenrijker zich af bij ORF. 'Als de verkeerde voorop rijdt hebben ze een probleem, daarom had ik zo'n wissel zoals ze in Monza deden niet gedaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oscar Piastri werd door het team gesommeerd om teamgenoot Lando Norris voorbij te laten omdat laatstgenoemde een slechte pitstop beleefde. Dit leverde veel negatieve reacties op en volgens Wurz schept dit ook een precedent. 'Ze hebben het nu een bepaalde kant op gedaan en ik denk dat dit nog heel erg riskant kan gaan worden', legt hij uit.
Schuld ligt niet bij de coureurs
De oud-coureur van McLaren is niet blij met het handelen van teambaas Stella, zowel niet tijdens het incident als daarna. Wurz is lang niet de enige die forse kritiek uitte op de Italiaan, maar het viel hem op dat de teambaas de kritiek niet goed opvatte. 'Het is prima, hij is de baas en moet de verantwoordelijkheid dragen. Ik maak me zorgen dat dit soort situaties gaan escaleren. Als dat gebeurt kun je het vanaf de pitmuur niet meer controleren', is Wurz stellig.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgens de Oostenrijker is het wachten op wat er wellicht nog meer gaat komen dit seizoen. Gaat het team inderdaad het hele jaar voor 'eerlijkheid', of komt er een moment dat ze de coureurs vrijuit laten racen. Volgens hem heeft het team meerdere keren gezegd dat een slechte pitstop of een lekke band pech is.
In ieder geval neemt Wurz, die drie keer op het podium stond in zijn carrière, de coureurs niets kwalijk. 'Als het om het kampioenschap gaat, dan komen de ellebogen en messen tevoorschijn. Dat is dus ook de reden dat de wissel in Monza mij verbaasde', verklaart Wurz.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties