Doornbos deelt bizarre details van 'poleronde' Verstappen: 'Hij ging 17 km/u sneller!' Opinie
Opinie

Doornbos deelt bizarre details van 'poleronde' Verstappen: 'Hij ging 17 km/u sneller!'

Doornbos deelt bizarre details van 'poleronde' Verstappen: 'Hij ging 17 km/u sneller!'

Max Verstappen is zijn poleposition in Qatar kwijt, maar het statement is alsnog afgegeven: onderschat de wereldkampioen nooit. Na een kansloze sprintrace verraste Verstappen vriend en vijand door de snelste tijd in de kwalificatie te laten noteren. Robert Doornbos dook in de details van de ronde van Verstappen, en legde die afgenomen poleposition naast de snelste ronde van uitdager George Russell.

Verstappen kwam in de sprintkwalificatie nog niet verder dan een zesde startplek, waarna het in de sprintrace alleen maar slechter ging. Zelfs Nico Hülkenberg bleef buiten bereik, en Verstappen moest genoegen nemen met één puntje. 'Hij was helemaal stil. Hij heeft de hele race niks gezegd tegen zijn engineer, zo erg baalde hij van die auto', vertelt Doornbos in de nabeschouwing van Ziggo Sport.

Red Bull slaat keihard terug

'Dit was wel een van zijn mooiste polepositions, deze 41e', zegt Doornbos, waarbij op dat moment nog niet duidelijk is dat Verstappen terug zal worden gezet naar de tweede startplek. Doornbos wees vooral op het contrast met de sprintrace. 'Dit was ongekend. De auto draaide opeens en stuurde ook goed in. Dan zie je het talent van Max. Als ze iets kunnen vinden, waarmee Max kan aanvallen en agressief kan zijn, dan haalt hij meer uit de auto dan erin zit', zegt de Rotterdammer.

Daarbij profiteerden Red Bull Racing en Verstappen van de 2024-regels, waarbij de afstelling aangepast mag worden na de sprintrace. 'De auto komt uit Parc Fermé, dus je mag helemaal opnieuw beginnen', legt Doornbos uit. 'Er zit ook iemand in de fabriek in de simulator, bijvoorbeeld Sébastien Buemi of misschien wel Rudy van Buren. Ze verzamelen data, en in zo'n simulator kan je heel snel afstellingen uitproberen. Dit is teamwork geweest. Ik vind het gek hoeveel overstuur Max in die sprintrace had. Het zal dus wel complexer zijn, wat ze qua afstelling hebben gedaan, maar het heeft dus gewerkt, en hoe!'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Doornbos deelt bizarre details van 'poleronde' Verstappen: 'Hij ging 17 km/u sneller!'
Eerder in het weekend was Verstappen nog enorm ontevreden.

Verstappen met veel commitment

Q3 leverde een interessante sessie op, omdat veel coureurs verschillende plannen hadden, en meerdere snelle ronden reden. 'De baancondities werden steeds beter, en het is belangrijk hoezeer je banden zijn afgekoeld, want in de eerste sector lag de sleutel voor Max', weet Doornbos. Verstappen was in die sector een tiende sneller dan Russell, en behield zijn voorsprong in de rest van de ronde. Het ligt ook aan de Pirelli-banden, omdat ze na de problemen van vorig jaar voor een conservatieve keuze zijn gegaan. De coureurs zijn nu drieënhalve seconde sneller dan vorig jaar!' Dat heeft vooral ermee te maken dat de baantemperatuur veel en veel lager ligt, al zijn de auto's uiteraard ook veel sneller geworden.'

In de sprintkwalificatie had Verstappen het juist in die eerste sector nog heel lastig. De Limburger wist toen vooral goede tijden in het laatste deel van de ronde neer te zetten, maar nu was de wereldkampioen ook ijzersterk in de openingssector. 'Wat hij in de eerste sector liet zien, is niet normaal', weet Doornbos.

De analist duikt vervolgens in de data. 'Bij bochten vier en vijf is Verstappen zeventien kilometer per uur sneller, terwijl hij minder downforce heeft', zo legt Doornbos de ronde van Verstappen naast Russells ronde. 'Max Verstappen ging ook vol gas door bocht veertien. Hij hield gewoon de klepel naar beneden! Dat is vooral ook een mentaal dingetje, dat hij dit met minder vleugel kan.' Doornbos laat zien dat Verstappen daarmee niet al te veel tijd won op Russell. 'Het succes van de poleronde zat al in de eerste sector.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen 2024 qatar redbullracing zaterdag garage
Verstappen ging er nog eens even goed voor zitten.

Honda met nieuw succesverhaal?

Doornbos ging ook in op de achtste plek van Fernando Alonso, die het de laatste tijd juist lastig heeft. 'Volgend jaar zit Aston Martin er weer bij in de top tien. 2026 wordt hun jaar, met de Honda-motoren en Adrian Newey', voorspelt Doornbos. 'Dat wordt hun jaar, maar wel zonder Max Verstappen.' Rob Kamphues wijst Doornbos er dan op dat Aston Martin wel interesse in Verstappen heeft, maar Doornbos verwacht niet dat de 27-jarige naar Aston Martin zal overstappen. De analist rekent juist op een overstap naar Mercedes.

Alonso bleef Pérez dan ook voor. De Mexicaan sloot de kwalificatie als negende af. 'Hij had waarschijnlijk niet verwacht dat hij Q3 zou halen, wij allemaal niet. Q3 klinkt heel positief, maar 0,95 seconden achterstand is niet positief. Hij heeft in ieder geval nog kans op punten. Je moet je ook afvragen hoe graag Red Bull nog van de derde naar de tweede plek wil gaan bij de constructeurs. Als ze gewoon derde blijven, hebben ze volgend jaar meer tijd in de windtunnel', weet Doornbos.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws