De situatie bij Red Bull Racing tussen de coureurs is in wezen al geruime tijd onveranderd. Inmiddels lijkt de kloof groter dan ooit, maar Verstappen weet zich al jaren beter te profileren dan zijn teamgenoten. Over zijn capaciteiten bestaat geen twijfel. Voor de tweede coureur blijkt talent alleen echter niet altijd voldoende. James Hinchcliffe vermoedt dat Verstappen geniet van een voordeel dat zijn teamgenoten niet krijgen.
Tot die conclusie komt hij aan het einde van de meest recente aflevering van The Red Flags Podcast. Eerder in het gesprek ging het vooral over een andere coureur: Alex Palou. De vraag werd opgeworpen waarom de viervoudig IndyCar-kampioen nooit een kans kreeg in de Formule 1. 'Er is wel naar hem gekeken. Er was een vrij publiek gevecht om hem gaande. Hij reed voor Chip Ganassi en tekende voor het McLaren-programma in de IndyCar.' Dat deed Palou vermoedelijk met het oog op een eventueel Formule 1-zitje in de toekomst. 'Hij zag daarna dat er geen plek zou vrijkomen bij het team in de nabije toekomst en kwam toen terug op zijn beslissing om naar McLaren te gaan.'
Persona non grata
De opkomst van Oscar Piastri stond zijn komst naar McLaren in de weg, maar dat betekent niet dat Palou het niveau niet aan zou kunnen. 'Ze wilden hem wel in de Formule 1. Hij was goed in de tests, maar de situatie rond zijn contract maakte hem misschien enigszins persona non grata. Het lijkt erop dat hij de juiste beslissing heeft genomen.' Dat geldt in elk geval met het oog op de IndyCar, want daarin heeft de Spanjaard inmiddels de absolute top bereikt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hinchcliffe stelt ook vast dat de beste talenten in de geschiedenis van de autosport lang niet altijd hun kans krijgen. 'Racen is geen eerlijke sport. De beste golfer speelt in de PGA, de beste basketballer wordt wel ontdekt. De beste coureur ooit heeft misschien nooit geracet, omdat hij de kans niet kreeg of niet het juiste materiaal had op het juiste moment. Een tijd geleden zat de Formule 1 in een dieptepunt en werden er gewoon coureurs in de auto gezet die vooral veel geld meebrachten. Het was complete onzin om te beweren dat de twintig beste rijders ter wereld toen in de Formule 1 zaten. Nu is de sport gezond, en hebben de coureurs hun plek weer verdiend.'
Hinchcliffe acht Palou goed genoeg voor McLaren
Dat betekent echter niet dat elk groot talent ook daadwerkelijk alle kansen krijgt. 'Palou blijft een goed voorbeeld: hij heeft het talent om bij McLaren te rijden', aldus de voormalig IndyCar-coureur, die daar absoluut zeker van is. Als Palou inderdaad goed genoeg is voor McLaren, dan beschikt hij ook over voldoende potentieel voor Red Bull. Stel nu dat hij als tweede coureur bij Red Bull zou belanden. De Oostenrijkse renstal is immers nog altijd op zoek naar de best mogelijke invulling van die rol.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hinchcliffe krijgt de hypothetische vraag voorgeschoteld: hoe zou Palou het doen naast Max Verstappen? 'Dat is een hele lastige. Veel talentvolle jongens zijn er niet in geslaagd zich met Max Verstappen te meten. Wat nu wel duidelijker wordt, is dat er een verschil bestaat in het upgradeschema tussen de Red Bull-auto’s. Checo Pérez sprak daarover, maar weinig mensen vonden dat geloofwaardig.'
Hongarije als basis voor mening Hinchcliffe
Hinchcliffe suggereert dat Verstappen sneller belangrijke updates ontvangt dan Yuki Tsunoda. 'Ze gaven Yuki die nieuwe vloer in Hongarije en hij zat in de kwalificatie dichter bij Verstappen dan hij het hele jaar had gedaan. Jammer genoeg voor Yuki was de snelheid van het team niet bijzonder goed. De situatie daar is erg complex.' Tegelijkertijd benadrukt Hinchcliffe dat hij Verstappens prestaties nog altijd bijzonder hoog inschat. 'Iedereen weet waartoe Max Verstappen in staat is, maar de vergelijking met het tweede zitje bij Red Bull gaat voor mij niet op.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties