Bewust tegen een collega aanrijden is not done in de Formule 1. Toch komt er steeds meer begrip voor de actie van Max Verstappen richting George Russell. Christian Klien, die in een ver verleden nog voor Red Bull Racing reed, legt vooral het perspectief van de wereldkampioen uit. Hij baalt ervan dat Verstappen zo hard aangepakt wordt.
Verstappen ging vol goede moed naar Barcelona. De Red Bull-coureur had de laatste drie races in Spanje gewonnen en dacht dat het Catalaanse circuit goed bij de RB21 moest passen. In de kwalificatie werd echter duidelijk dat McLaren ook in Barcelona een klasse apart was, terwijl Verstappen met moeite de derde startplek pakte.
Sterke strategie van Red Bull
In de race deed Verstappen er alles aan om het McLaren toch nog moeilijk te maken. Red Bull hielp een handje mee door Verstappen al snel op een geplande driestopper te zetten. 'Die keuze was de juiste keuze', geeft Klien aan bij Sport und Talk im Hangar-7, een programma van ServusTV. 'Als je naar het boordradioverkeer van de race engineer van Lando Norris luistert, kon je ook horen dat ze onder druk stonden.'
Norris werd aangemaand om te pushen, maar de Brit gaf aan dat hij niet sneller kon rijden. Verstappen plaatste bij zijn derde pitstop bijna een undercut op de McLaren-coureur. De wereldkampioen kreeg tot twee keer toe DRS, maar had eerst de pech dat achterblijver Carlos Sainz DRS gaf aan zijn voormalige teamgenoot, en een ronde later kon Verstappen niet meer dicht genoeg bij Norris komen. 'Max probeerde op te schuiven naar de tweede plek en Norris onder druk te zetten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Klien beseft dat Verstappen wel voor een alternatief moest kiezen, nadat Norris Verstappen in de openingsfase wist in te halen als herstel na een matige start. 'Red Bull had niet dezelfde snelheid als McLaren, maar Max probeerde Lando toch onder druk te zetten. Ze probeerden iets met de strategie', weet de commentator van ServusTV. McLaren koos ervoor om niet op de strategie van Verstappen te reageren, en betaalde daar nog bijna de prijs voor, toen die driestopper wel heel goed leek te werken.
In GT-wereld normaal
Verstappen leek uiteindelijk genoegen te moeten nemen met een derde plek, maar de race kreeg nog een staartje, nadat de W16 van Kimi Antonelli het voor gezien hield. 'Toen ik zag dat Max op de harde band reed, voelde ik wel al dat het heel erg lastig zou worden', vertelt de 42-jarige analist. Die vrees kwam bij de herstart al uit. 'Het is lastig om snel uit die laatste bocht te komen.' Verstappen had echter een moment van overstuur, waarna Charles Leclerc zijn kans rook.
Leclerc opende de aanval op Verstappen, letterlijk en figuurlijk. De Ferrari-coureur kon de derde plek moeiteloos overnemen, maar stuurde op het rechte stuk nog op Verstappen in. 'De wedstrijdleiding besloot dat hier geen straf voor uitgedeeld hoefde te worden, maar dit incident had ook totaal anders kunnen eindigen. Het gebeurde op hoge snelheid', zo wijst Klien op het gevaar. 'Als ze elkaar op de verkeerde manier geraakt hadden, had één van hen door de lucht kunnen vliegen.'
De frustratie liep bij Verstappen dus op, en dat werd alleen maar erger toen George Russell hem in de eerste bocht raakte, en hij vervolgens ook nog de opdracht kreeg om zijn aartsrivaal langs te laten. Verstappen stuurde daarbij eerst bewust in op de Mercedes-coureur, maar Klien is daar niet al te kritisch over. 'Als coureur zie je wel wat Max deed. Het was simpelweg een tik, en hij heeft zich daarvoor verontschuldigd.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wat Klien betreft is de kous daarmee af, maar hij begrijpt dat de Formule 1-wereld niet altijd zo werkt. 'In de Formule-racerij is dit te agressief, maar in de GT-wereld is dit haast normaal.' Franz Hermann was hier dus wel mee weggekomen, meent Klien. 'In de Formule-racerij zijn er veel ogen op je gericht, en je hebt journalisten die een headline nodig hebben. Je moet echter begrijpen hoe het voor Max in de cockpit aanvoelde. Voor hem voelde het gewoon als de verkeerde beslissing om Russell langs te laten.'
Emoties begrijpelijk
Klien vindt het te makkelijk om Verstappen nu de grond in te boren. Hij kan zich de emoties van de Nederlander in the heat of the moment goed voorstellen. 'Als coureur begrijp ik dat wel. Er waren drie of vier factoren die samenkwamen, en ervoor zorgden dat de emmer bij Verstappen overliep. Daarvoor had je ook nog die strategische beslissing. Het lontje van Verstappen is dan helaas vrij kort, en daarom deelde hij die tik uit.'
'Eigenlijk was het tot tien ronden voor het einde een goede race voor Red Bull. Het waren zware omstandigheden in Barcelona. Het was erg warm en daardoor was de bandenslijtage ook hoger, maar Red Bull heeft het toch zeer goed gedaan', concludeert de Oostenrijker. 'De excuses van Verstappen waren terecht, want die actie was over de limiet, maar hij is in de race al zwaar genoeg gestraft en kreeg daarnaast ook nog strafpunten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties