Als er nog een week over het safetycar-incident van George Russell en Max Verstappen gesproken wordt, wordt er al een maand gepraat over de twee rijders. Eerst vanwege de gebeurtenissen in Spanje, vervolgens vanwege het protest van Red Bull Racing tegen de zege van Russell. Michael Schmidt denkt dat Red Bull het deed om iets aan Verstappen te laten zien.
Achter de late safetycar besloot Russell plotseling om te remmen, waardoor Verstappen hem even voorbijschoot. Russell klaagde over een inhaalactie, Red Bull sloeg terug met een klacht over erratic driving en de tien autolengtes achter de safetycar. Het protest leek echter niet vanuit Verstappen zelf te komen. De viervoudig wereldkampioen zei er weinig over na de race en vond ook dat de safetycar langzaam reed.
Het kostte vooral veel tijd, want zo'n vijf uur na de race kwam de FIA eindelijk met de uitslag. Collega's Joel Lischka en Schmidt, allebei werkend voor Auto, Motor und Sport, bespraken het in Formel Schmidt. Lischka was aanwezig in Montréal namens het Duitse medium. 'Dr. Helmut Marko zei op tv: ik denk niet dat we gaan protesteren, maar kort voordat de sessie met Horner begon, kwam de bevestiging van het protest', zegt Lischka.
Hij verklaart dat Horner tegen de pers zei dat het vooral om de afstand tussen de safetycar en Russell ging, maar later lieten ze dat protest vallen. 'Zoals ik heb gehoord, bedroeg de afstand op dat moment 152 meter, maar dat stond niet in het officiële document', vervolgt Lischka. 'Als Red Bull had gedacht dat het juridisch relevant was, hadden ze dat zeker aangegeven', luidt het nuchtere antwoord van Schmidt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull bang?
Red Bull diende uiteindelijk alleen een protest in tegen de brake-test van Russell. Ook benoemden ze dat het unsportsmanlike behaviour was vanuit Russell, die direct klaagde op de boordradio. 'Ik neem aan: het kan gewoon een keer gebeuren onder de safetycar', verwijst Schmidt naar de 'inhaalactie' van Verstappen. 'Zelfs Verstappen zei dat de safetycar ongebruikelijk langzaam reed.'
Er werd ergens nog vermoed dat er toch nog één raceronde zou plaatsvinden, maar dat gebeurde niet, omdat er nog te veel carbon op de baan lag van Lando Norris' auto. 'Verstappen ontlastte Russell met zijn uitspraak eigenlijk', zegt Schmidt. 'Ik denk dat Red Bull het protest vooral indiende omdat ze nog steeds bang zijn dat Verstappen volgend jaar misschien vertrekt, misschien zelfs naar Mercedes.'
De zege in Canada was de eerste van het jaar voor Mercedes, en wellicht een toevalstreffer, denkt Schmidt, 'maar voor hen was de overwinning van Russell perfect, net als zijn sterke optreden. Dat versterkt zijn positie bij Mercedes. Red Bull wil natuurlijk aan Max laten zien: we doen alles voor je, we dienen een protest in, hoe kansloos ook. We staan achter je. Ik denk zeker dat dat heeft meegespeeld', vermoedt de Duitser.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dom van Russell
Peter Windsor kaartte ongeveer hetzelfde aan. Hij vermoedde dat Red Bull zich schaamde na het incident in Spanje, waar de besluitvorming ervoor zorgde dat er stoom uit de oren van Verstappen kwam. 'Uiteindelijk gebeurt het ook best vaak, dat iemand even voorbijgaat aan een ander achter de safetycar', haalt Schmidt zijn schouders op. 'Wat ik dom vond van Russell, is dat hij het meteen doorgaf via de radio', klinkt hij vervolgens streng.
'Hij moet zelf weten dat dat niet bestraft wordt als Verstappen één wagenlengte voor hem komt en zich dan meteen weer laat terugzakken. Dat soort dingen gebeuren achter de safetycar. Ik vind het allemaal zwaar overdreven. Maar goed, Red Bull zal daar haar redenen wel voor hebben', besluit Schmidt. De zege van Russell hielp Mercedes aan de tweede plek in het kampioenschap. Volgend weekend wordt er geracet op het thuiscircuit van Red Bull, in Oostenrijk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties