Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-13 Opinie
Opinie

Plooij reageert cynisch op succes voor Verstappen: 'Eindelijk mag hij dit doen!'

Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-13

Max Verstappen heeft zijn vijfde overwinning van 2025 op zak. Vier keer kwam hij als eerste over de streep in een Grand Prix, en op zaterdag voegde hij daar een overwinning op de Nordschleife aan toe. Richard Verschoor legt uit wat de verschillen zijn tussen de GT4-auto waar Verstappen twee weken geleden in testte en de Ferrari die hij dit weekend de sporen gaf. Jack Plooij voegt daar een kritische opmerking aan toe.

Verschoor geldt als ervaren man in de Formule 2. De coureur uit Benschop maakt een sterk seizoen mee en geldt zelfs nog als outsider voor de titel in het voorportaal van de Formule 1. Verschoor liet dan ook doorschemeren dat hij in gesprek is om in 2026 reservecoureur te worden bij een van de Formule 1-teams. Het is nog niet duidelijk over welke teams dit gaat, maar hij maakte een week eerder al duidelijk dat het in ieder geval niet over een van beide Red Bull-teams gaat, omdat men daar voor eigen talent kiest.

'Echt een dikke bak'

Verstappen haalde twee weken geleden nog zijn A-licentie op de Nordschleife. Na enkele theorielessen en een paar ronden achter rij-instructeur Andreas Gülden mocht hij in een begrensde Porsche Cayman zijn eerste echte meters maken in een GT4-auto. Ditmaal verscheen de Limburger in een Ferrari 296 GT3 aan de start. Na een fenomenale inhaalactie bij de start verdween Verstappen aan de horizon en bouwde hij een voorsprong van meer dan een minuut op.

'Het is misschien vergelijkbaar met de stap van de Formule 2 naar de Formule 1', zegt Verschoor over het verschil tussen GT4 en GT3. 'Alles is gewoon wat beter. Je hebt veel vermogen en ook wat meer downforce. Hij gaat dus een stuk harder. Die GT3-auto is wel echt een dikke bak', grijnst de Formule 2-coureur. Verstappen deelde 'die dikke bak' met teamgenoot Chris Lulham, die hij zelf heeft overgeheveld vanuit de simracewereld naar de echte racerij.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-14
Aan aandacht geen tekort.

Verschoor voegt toe dat het verschil tussen de Formule 1 en een GT3-auto nog veel groter is. 'GT-auto's zijn ook best wel zwaar, dus het is ook anders rijden dan in een Formule-auto, en al helemaal vergeleken met een Formule 1-auto.' Volgens Ferrari heeft de GT3-auto van Verstappen een gewicht van 1.250 kilogram, exclusief de brandstof en de coureur.

Sneer van Plooij

Jack Plooij denkt dat Verstappen enorm heeft genoten van zijn uitstapje. 'Dat vindt hij geweldig', weet de pitreporter, die het niet kan laten om een sneer uit te delen naar de organisatie van de races op de Nordschleife. 'Eindelijk mag hij dit doen! Het is een beetje gek natuurlijk. We hebben het hier over een wereldkampioen in de Formule 1, en die moet dan licenties halen om 23 klasses lager te mogen rijden', zegt Plooij over het feit dat Verstappen in een begrensde auto zijn licentie moest halen.

Van Hoepen

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws