Het eerstvolgende raceweekend is de thuisrace van Red Bull Racing. Op de Red Bull Ring in Spielberg zet het Formule 1-seizoen zich voort. Helmut Marko klonk aardig optimistisch betreffende hun kansen. Michael Schmidt is het met Marko eens en denkt dat de korte bochten gaan helpen. Net als Olav Mol lijkt de Duitser ook even te kijken naar de voorvleugel van McLaren.
'Nu gaan we naar Oostenrijk, wat kunnen we daar verwachten? Helmut was na de race best optimistisch', begint Schmidts collega, Joel Lischka, in Formel Schmidt, de podcast van Auto, Motor und Sport. 'Horner zei vanuit het oogpunt van Red Bull dat juist die middensnelle bochten momenteel lijken alsof ze daar het meest kwetsbaar zijn, in tegenstelling tot McLaren', kaart hij aan. 'Laten we het zo zeggen, de bochten zijn best kort in Oostenrijk', vult Schmidt aan.
Vorig jaar deed Red Bull het ook goed op haar thuiscircuit. Daar behaalde Max Verstappen een schitterende poleposition en ontstond er een gevecht tussen hem en Lando Norris op de racedag. 'Red Bull houdt van die lange bochten zoals in Barcelona. Imola is ook vergelijkbaar: veel snelle bochten met korte hoeken, of knikken. Dat ligt de Red Bull erg goed.' Dat was te zien, want Verstappen pakte zijn tweede overwinning van het jaar op Imola.
In Barcelona ging het echter niet zo goed. 'Ik denk wel dat je rekening met ze moet houden', zegt Schmidt. 'Ze waren daar vorig jaar ook al erg sterk.' McLaren gaat minder zeker het weekend in Oostenrijk in, omdat ze in Canada niet zo lekker uit de verf kwamen. Vanaf de eerste meters op de baan hadden de coureurs het lastiger met de MCL39 dan normaal. De set-up leek niet helemaal goed te zijn, maar sommigen suggereren iets anders.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Voorvleugelwijziging
Iedereen keek uit naar de Grand Prix van Spanje omdat de FIA daar strenger ging controleren op flexende voorvleugels. Uiteindelijk veranderde het niets voor de rangorde. Het leek zelfs even alsof McLaren dominanter was geworden. Olav Mol kaartte aan dat het effect misschien pas in Canada zichtbaar was. 'Ik denk dat we nu pas gaan zien wat die flexende voorvleugel gedaan heeft voor McLaren. Ik roep wel vaker iets wat na een maand toch blijkt te kloppen', zei de F1-commentator.
Schmidt gaat heel even mee met die gedachte: 'De auto is niet slechter geworden, maar wat wel vreemd was, is dat ze nu, één race na de nieuwe regel, ineens met een nieuw voorvleugelconcept komen', peinst de Duitser. 'In Barcelona werkte het nog goed met de oude voorvleugel. Die hadden ze alleen verstevigd, maar de geometrie bleef hetzelfde. Nu ineens iets compleet nieuws uitpakken, begrijp ik niet helemaal.'
McLaren heeft inderdaad een upgrade doorgevoerd aan de voorvleugel. De Britse renstal gaf aan dat het ging om een aangepaste geometrie met als doel verbeterde aerodynamische prestaties over een breed scala aan rijkhoeken, door een herontwerp van de hoofdelementen en de introductie van 'zeemeerminstraarten' aan de endplate van de vleugel:
Onzin of niet?
Schmidt haakt echter toch af bij het betoog van Mol. 'Er zullen waarschijnlijk mensen zeggen: zie je wel, die voorvleugel heeft toch invloed. Naar mijn mening is dat onzin, want als dat echt zo was, had dat in Barcelona een veel grotere impact moeten hebben, want daar heb je allerlei soorten bochten. Zelfs met een stijvere vleugel krijg je in Montréal de balans beter voor elkaar dan in Barcelona, omdat daar maar één type bocht is', zegt Schmidt.
Mol verwierp dat door aan te geven dat het hele veld een halve seconde langzamer was dan normaal. 'Iedereen leek wat voorzichtiger te zijn. Ze dachten dat Barcelona een reset was, maar misschien is het effect nu pas zichtbaar', aldus de Bloemendaler. Schmidt heeft nog geen 'bewijs' gezien. 'Het wordt pas lastig als een circuit veel verschillende bochten heeft. Dan wil je downforce in langzame bochten én in de snelle. Dan helpt een flexende voorvleugel. Ze hadden in Barcelona dan al problemen moeten hebben.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties