Oscar Piastri kreeg in São Paulo een klap te verwerken in de titelstrijd, maar volgens analisten van The F1 Show was zijn straf na de aanrijding met Charles Leclerc en Kimi Antonelli te zwaar. Ted Kravitz en Bernie Collins pleiten voor meer nuance in de reglementen, want volgens hen is het grijze gebied van echte race-incidenten langzaam aan het verdwijnen uit de Formule 1.
De Australische McLaren-coureur kende een frustrerend weekend. Na zijn spin in de sprintrace en een discutabele tijdstraf in de hoofdrace, verloor hij kostbare punten op teamgenoot Lando Norris. Wat ooit een nek-aan-nekrace om de titel was, lijkt nu langzaam uit zijn handen te glippen. Toch is er begrip voor Piastri’s situatie. Hij zou volgens kenners simpelweg hebben geprobeerd een botsing te vermijden en werd daarvoor bestraft.
Regels zijn zwart-wit
Kravitz was fel in zijn oordeel over de beslissing van de wedstrijdleiding. ‘Het was de definitie van een race-incident’, stelt hij in de podcast. ‘Ja, het schakelde Leclerc uit, maar Antonelli was eveneens betrokken. We moeten oppassen dat we niet elke poging tot inhalen bestraffen. Als coureurs zich niet meer durven te mengen in een 50-50-situatie, dan hebben we een probleem. Dat is overregulering die de sport kapotmaakt.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook Collins benadrukt dat Piastri volgens de regels nauwelijks iets goed kon doen. ‘Soms kun je dingen niet zwart-wit beoordelen’, zegt de voormalig engineer. ‘Oscar probeerde de aanrijding juist te voorkomen. Daardoor leek het alsof hij er niet ver genoeg naast zat, terwijl hij in werkelijkheid reageerde op Antonelli die weinig ruimte gaf. En precies omdat we alles in zwart-wit proberen te vatten, wordt iemand die voorzichtig is gestraft.’
Piastri zit in de problemen
Volgens Kravitz is het ironisch dat coureurs nu juist gestraft worden voor het tonen van race-intelligentie. ‘Piastri deed precies wat we altijd van jonge coureurs willen zien: nadenken, inschatten, risico’s managen. En toch wordt dat afgestraft’, vertelt hij. ‘Als we op dit pad doorgaan, dan gaan we richting een Formule 1 waarin niemand meer durft te vechten voor een positie. Dat is niet wat deze sport hoort te zijn.’ Collins is het daar volledig mee eens. ‘Het is niet alleen een regelprobleem, het is een mindset-probleem. We moeten stoppen met het idee dat elke aanraking fout is. Anders verliezen we de essentie van het racen.’
Volgens Collins laat het incident zien dat de huidige rijstandaarden te strak zijn vastgelegd. Ze vreest dat coureurs hierdoor minder risico zullen nemen. ‘Als Oscar dit nog eens meemaakt, heeft hij eigenlijk maar twee keuzes: óf hij trekt zich veel eerder terug, óf hij houdt vol en riskeert dat het Antonelli’s fout lijkt. En geen van beide opties is goed voor het racen zelf.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ondertussen lijkt Piastri’s vormdip ook buiten zijn schuld om zwaar te wegen. Zijn laatste podium dateert van Monza, en sindsdien lijkt zijn teamgenoot Norris de teugels stevig in handen te hebben. ‘Lando heeft zijn ritme gevonden’, analyseert Kravitz. ‘Hij weet hoe hij met de auto moet omgaan, ze hebben de balans revolutionair verbeterd. Oscar weet dat hij op pure snelheid momenteel niet kan winnen, dat is de realiteit.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties