max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-andrea-kimi-antonelli-mercedes-podium-5 Opinie
Opinie

NOS-analisten zien 'mazzeltjes' van Verstappen: 'Het was een ouderwetse Cruijff'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-andrea-kimi-antonelli-mercedes-podium-5

Max Verstappen reed in São Paulo een bijzondere inhaalrace na een verschrikkelijke kwalificatie. Startend vanuit de pitstraat klom de Nederlander uiteindelijk op tot het podium. Aan het begin van de race kreeg Verstappen het nog zwaar te verduren. Naast zijn slechte startpositie kreeg hij zelfs nog een lekke band toen hij over wat rommel was gereden, maar dat bleek geluk bij een ongeluk.

Red Bull Racing en Verstappen waren door de dramatische kwalificatie genoodzaakt om iets anders te doen. Waar bijna het hele veld op de zachte of mediumbanden stond, kozen zij ervoor om op de harde banden van start te gaan. Op die manier kon Verstappen lang doorrijden. Althans, dat was het idee. Al vroeg in de race kreeg hij last van een leeglopende band en moest hij naar binnen. Uiteindelijk leek dat niet per se nadelig.

Geluk bij een ongeluk

'Hij had een beetje een mazzeltje', merkt Louis Dekker op in de NOS Formule 1-Podcast. 'Het was een ouderwetse Cruijff: elk nadeel heeft zijn voordeel. Je kent het wel. Want met de wijsheid van nu was het juist goed. Daardoor kon hij twee keer de mediums pakken, en dat kon de rest niet. En ik denk dat dat de beste strategie was', legt de journalist uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-red-bull-racing-max-verstappen-gp-sao-paulo-2025-zondag
Verstappen kon snel wisselen naar nieuwe mediums.

Het begin van de race was dus niet vlekkeloos. Na enkele ronden reed Verstappen over brokstukken op de baan, wat hem een langzaam leeglopende band opleverde. Wat aanvankelijk een domper leek, draaide echter uit op een cruciaal moment in zijn voordeel. Door de vroege pitstop kreeg Red Bull de mogelijkheid om over te schakelen naar een veel betere bandenstrategie, die uiteindelijk de basis legde voor zijn sterke eindsprint.

'En door die slechte kwalificatie heb je ook nog banden over', voegt Jeroen Bleekemolen toe. 'Je hebt nog heel veel keuze en dat zijn de fijne bijkomstigheden van achteraan staan. Je kan zeggen dat dat kleine voordeeltjes zijn, maar er is niemand anders die zo door het veld heen rijdt'

Verstappen nogmaals gered

Voor de lekke band was Verstappen al opgeklommen naar de dertiende plaats. Toen hij naar binnen moest, had hij nog net profijt van de Virtual Safety Car, maar moest hij wel met een achterstand de race hervatten. Vanaf dat moment sneed hij door het veld heen en reed hij al snel in de punten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-5
De kleinere achterstand hielp Verstappen in zijn jacht op het podium.

Die Virtual Safety Car was volgens Formule 2-coureur Richard Verschoor nog een andere factor die positief uitpakte voor Verstappen. 'Hij had in zekere zin geluk met die Virtual Safety Car. Dat scheelde zo'n tien seconden, anders was het veel meer geweest', vertelt hij over zijn landgenoot.

Tegen het einde van de race was duidelijk dat Verstappen opnieuw het maximale uit een lastige situatie had gehaald. De pitstart, de lekke band, de alternatieve strategie. Het waren allemaal elementen die hem hadden kunnen breken, maar die hij juist gebruikte om te excelleren. São Paulo werd daarmee voor Verstappen niet alleen een podium van snelheid, maar vooral van intelligentie en doorzettingsvermogen na misschien wel zijn slechtste kwalificatie ooit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws