Peter Windsor geeft toe dat Max Verstappen weinig indruk maakte in de vrije trainingen. Toch waarschuwt de 73-jarige analist dat Verstappen zeker niet afgeschreven mag worden. Hoewel de wereldkampioen ontevreden klonk, was er ook een lichtpuntje. Windsor bestudeerde daarnaast de data van drie verschillende bochten met duidelijke verschillen.
Windsor benoemt eerst kort de uitblinkers van de openingsdag van het raceweekend. 'Lando Norris liet de fans juichen met een 1:25,8', opent Windsor op zijn YouTube-kanaal. 'Het was een hele goede dag voor hem. Hij straalde heel veel zelfvertrouwen uit, al zal Oscar Piastri dit weekend ook snel zijn. Lewis Hamilton leek ook weer iets meer van de oude Lewis Hamilton terug te vinden', zegt Windsor goedkeurend.
Upgrade bij Red Bull
'Max Verstappen had niet echt een goede dag', concludeert Windsor in eerste instantie. 'Hij klaagde meteen over onderstuur en overstuur. Zijn banden gaven het ook op in de snelle bochten. Dit zijn allemaal geen goede voortekenen voor de rest van het weekend.' De Red Bull Racing-coureur eindigde in de eerste vrije training als tiende, en klom in de middagsessie op tot de vijfde plek. Verstappen was daarbij de enige Red Bull-coureur met een upgrade aan de RB21.
'McLaren, Red Bull, Aston Martin, Haas, Williams, en Sauber namen allemaal upgrades aan de vloer mee, maar bij Red Bull leken ze het nog niet goed voor elkaar te hebben. Het is te vroeg om te zeggen dat het helemaal niet werkte, maar voor Verstappen pakte het niet goed uit', zo interpreteert Windsor de klachten van de Limburger.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor was ook onder de indruk van de jongste coureur in de Formule 1. 'Bij Mercedes was Kimi Antonelli de snelste coureur, ongelofelijk genoeg. Hij was sneller in de langzame bochten. Daar was hij heel erg sterk. In de snelle bochten was hij net zo sterk als George Russell. Dat is voor mij ongelofelijk. Ik had nooit gedacht dat dit zou gebeuren', roept Windsor uit, die regelmatig opmerkt dat Russell juist in de snelle bochten erg sterk is.
Leclerc is de baas in Copse
'Het waaide heel hard. Ik denk dat dit een paar van de opvallende momenten veroorzaakte. Vooral Verstappen voelde zich niet comfortabel in de Red Bull. Charles Leclerc ging in zijn snelste ronde vol gas door Copse met 313 kilometer per uur in de achtste versnelling', zegt Windsor over bocht 9. 'Dat was heel indrukwekkend. Hamilton remde in Copse in zijn snelste ronde. Lando Norris ging half van zijn gas, Oscar Piastri kwam zo'n tien procent van het gas, en Verstappen dertig procent.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Verstappen was heel langzaam'
'Het andere interessante stukje asfalt is Becketts', zo verwijst Windsor naar bochten 12 en 13. 'Dit was een interessante lakmoesproef. In het midden van bocht 12 was Leclerc met 278 kilometer per uur het snelst, gevolgd door George Russell, en daarna Oscar Piastri en Max Verstappen. Het interessante deel komt echter in bocht 13, wat echt de kern van Becketts is. George Russell was de enige coureur die terugschakelde naar de vijfde versnelling. Met 217 kilometer per uur was hij de traagste coureur van de topteams. Dit verklaart waarom Russell over een ronde trager was dan Kimi Antonelli. Leclerc ging daar 233 kilometer per uur. Lewis Hamilton was duidelijk trager, maar dat is niet erg verrassend.'
'Verstappen was hier ongelofelijk traag', merkt Windsor op. 'Ik denk dat dit te maken heeft met dat hij zei dat de banden het in het midden van de snelle bochten opgaven. Hij ging daar maar 220 kilometer per uur in de Red Bull, terwijl hij in bocht 12 nog vrij snel was. De McLarens waren even snel daar, maar Norris ging bij het uitkomen van die bocht al 255 kilometer per uur, en Piastri was daar tien kilometer per uur langzamer. Piastri stuurde de bocht dus wel sneller in', aldus Windsor, die uitlegt dat Norris met zijn exit-snelheid veel meer tijd wint.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Coureur | Bocht 12 (km/u) | Bocht 13 (km/u) |
Leclerc | 278 | 233 |
Russell | 275 | 217 |
Verstappen | 270 | 220 |
Piastri | 270 | 227 |
Norris | 264 | 227 |
Hamilton | 263 | 224 |
Antonelli | 260 | 222 |
Verstappen ijzersterk in racesimulatie
'We moeten ook de racesimulaties niet vergeten', benoemt Windsor aan het einde van zijn analyse. 'Iedereen reed op de mediumbanden, behalve Isack Hadjar, die met de zachte banden reed', zo merkt hij op dat alle coureurs goed met elkaar te vergelijken vielen. 'Verstappen was de snelste coureur op het circuit met brandstof in de auto aan het einde van de tweede vrije training. Het kan zo zijn dat de auto alleen goed is met brandstof in de auto. Dat zien we in de kwalificatie wel.'
Windsor schrijft Verstappen ook zeker nog niet af. 'Red Bull is er wel goed in om met een dramatische afstelling te beginnen en het dan gedurende de dag gedeeltelijk op te lossen. Toch klonk Max nooit echt blij bij zijn boordradio-berichten, maar we kunnen niet vergeten dat hij heel, heel snel was met brandstof aan boord', zo houdt hij nog rekening met de Limburger. Dat de temperaturen flink gaan zakken speelt Verstappen daarnaast enorm in de kaart.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties