De Grand Prix van België gaat de boeken in als een van de saaiste regenraces in de geschiedenis van de Formule 1. Waar de sport voor een spektakel had kunnen zorgen, kregen de coureurs geen enkele kans om zich te onderscheiden. Dat gebeurde dan ook niet: in een optocht stond de einduitslag al na enkele ronden vast. Peter Windsor vindt het een blamage voor de Formule 1.
Eigenlijk waren er nog maar twee momenten, waarbij coureurs de kans kregen om het verschil te maken: toen de Safety Car de pitstraat inreed, en enkele minuten later, bij de wissel naar droogweerbanden. Dat zat puur in de timing van de pitstops, want zoals Pirelli-baas Mario Isola voor de race al voorspelde tegenover F1Maximaal.nl, kozen nagenoeg alle coureurs bij die wissel naar droogweerbanden voor de mediumbanden.
Norris als buitenbeentje
Daar was slechts één uitzondering op: 'Ze gaven Lando Norris de harde banden. Voor die pitstop was er nog wat discussie over de harde banden. Hij gaf aan dat hij die harde banden wel wilde hebben. Dat begrijp ik wel, want hij was de leiding en het momentum kwijt, dus hij kon beter wat anders proberen dan Oscar Piastri, in de hoop dat dit zich zou uitbetalen', zo reageert Windsor instemmend. 'Hij wist natuurlijk dat hij de race kon uitrijden, en dat kon met de mediums lastiger zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor geeft op zijn YouTube-kanaal aan dat hij even dacht dat Norris nog kans had op de zege. 'Even leek het er inderdaad op dat hij hem nog kon inhalen, maar hij maakte nog twee fouten. Hij ging wijd in Pouhon in ronde 26, en niet veel later verremde hij zich in de eerste bocht. Beide momenten vielen samen met het moment dat het weer bewolkter werd. De buitentemperatuur en baantemperatuur kelderden, en daardoor was de harde band niet meer de juiste keuze. Hij was de enige coureur op die banden, en hoewel hij hard pushte, begon hij temperatuur te verliezen.'
Verstappen verliest temperatuur
'De mediumbanden waren op dat moment de beste banden. Zelfs Charles Leclerc in de Ferrari, met een afstelling met weinig neerwaartse druk, vond opeens grip', roept Windsor uit. 'Hij had meer grip dan Verstappen aan het einde van de race. Ze vochten voor die derde plek, en Max had meer downforce. In theorie zou hij dus beter met de banden moeten kunnen omgaan, maar Max verloor de voorbanden in de laatste drie ronden van de race, toen de temperatuur zo hard zakte', zo legt Windsor uit dat Verstappen te veel downforce had voor die omstandigheden. 'Het circuit veranderde weer compleet.'
'Verstappen en Red Bull kozen ervoor om met heel veel vleugel te rijden. Dat was niet eens een gok met het oog op het weer', zo vindt de 73-jarige dat de wereldkampioen de logische keuze maakte. 'Het was namelijk vrij duidelijk dat het nat zou worden. In dit tijdperk van de Formule 1 zijn de wedstrijdleiding en de FIA zich echter heel erg bewust van de veiligheid. Ze zijn heel conservatief bij het toepassen van die regels.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'In theorie had Max een voordeel, maar hij kon niks uitrichten. Charles had meer topsnelheid en het regende ook maar vier of vijf ronden. Toen de baan opdroogde, werd zijn voordeel qua topsnelheid alleen maar groter. Max had wel meer grip, maar Charles ging prachtig met de druk om en gebruikte zijn topsnelheid perfect', zo krijgt ook de kopman van Ferrari complimenten van de voormalige manager van het Italiaanse team.
Blamage voor de sport
'Ik moet wel nogmaals aanhalen dat de mensen, die de regels maken, heel conservatief zijn in de regen', zo komt Windsor uit op zijn eindconclusie. 'Het is de vraag of het ooit nog logisch zal zijn om die extreme afstelling te kiezen, die Red Bull koos. Dan heb je echt een heel erg natte baan nodig, zoals bij de geplande start van de race. Toen deden ze echter een formatieronde, braken ze de start af, en wachtten ze een uur totdat de baan opgedroogd was. Het hele voordeel van Red Bull kon dus door het afvoerputje', zegt Windsor hoofdschuddend.
'Ze gingen niet naar buiten in de regen. Ze zaten daar maar te wachten', zegt hij vol ongeloof. 'Dat was niet best. Dit zag niet goed uit voor de Formule 1. Ik keek enorm uit naar een regenrace. Die kregen we niet. We kregen gewoon een optocht. De FIA zal wel zeggen dat dit perfect was, want na de race begon het weer te regenen, dus ze reden de race toen het lekker droog was. Volgens mij is dat niet wat de Formule 1 is. Wat mij betreft gaat het er in de Formule 1 om dat je in alle omstandigheden racet, en die kans hebben we in Spa laten schieten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties