Windsor waarschuwt voor valse hoop bij Mercedes: 'Dat kan Mercedes misleiden, zoals we vorig jaar zagen'

| door Mark Hanselman

Peter Windsor is Max Verstappen er dankbaar voor dat hij ondanks de waarschuwingsvlag toch de snelste rondetijd neerzette. Volgens de 71-jarige Brit biedt het een mogelijkheid om het verschil in snelheid tussen Red Bull Racing en Mercedes te zien in Barcelona. Windsor ziet dat Mercedes wel degelijk een stap vooruit heeft gezet, maar dat Verstappen nooit in gevaar kwam.

Windsor denkt dat het getuigt van veel vertrouwen dat de twee Red Bull-coureurs als enigen op de startopstelling gebruikmaakten van de mediumbanden. 'Red Bull en Max Verstappen maakten geen fouten, op misschien wat gedoe omtrent track limits na. Ze kozen voor de conservatieve optie om Max op de mediumbanden te laten starten, zodat hij een lange eerste stint kon doen', zegt Windsor in zijn analyse van de race. 'Dat ging altijd wat lastig zijn bij de start, zeker omdat de Ferrari's vaak goed starten. Dat bleek ook zo te zijn. Max had een goede start, maar zag toch Sainz aan de buitenkant komen, maar Verstappen hield gewoon zijn lijn aan, en Sainz moest zijn verlies nemen. Daarna was het game over, race over. Verstappen was een klasse apart en Red Bull handelde daarnaar. Ze gingen zo hard als nodig was, afhankelijk van waar de competitie was.'

Zoals al wekenlang het geval is, was Verstappen ook vandaag weer onaantastbaar. 'Max was gewoon geweldig. Hij is nu weer de Verstappen die we kennen in de droge omstandigheden', wijst Windsor op het gegeven dat Verstappen zijn bochten gisteren langer maakte om temperatuur in zijn banden te krijgen. Volgens Windsor reed Verstappen vandaag andere lijnen dan gisteren en koos hij weer voor de korte lijnen die we van de Nederlander gewend zijn. 'In de slotfase reed Verstappen een lage 1:17, terwijl Hamilton een hoge 1:17 reed. Ik denk dat dat goed weergeeft wat het verschil is', zo rekent Windsor. 'Op dat moment had Max wel een waarschuwingsvlag ontvangen voor het driemaal overschrijden van de baanlimieten in drie verschillende bochten. Dat kreeg Max ook via de boordradio te horen, en hij werd verzocht om geen risico's meer te nemen. Nog geen drie minuten later vroeg Max naar de snelste rondetijd, en tegen het advies van zijn team in reed hij daarna een 1:16,3. Interessant genoeg deed Lewis daarna ook een poging en kwam daarbij tot 1:16,6. Max hield mogelijk ook nog wat marge over, gezien zijn waarschuwingsvlag. Mercedes lijkt het gat dus wel wat verkleind te hebben: petje af!'

Lees ook

Dreigt een herhaling voor Mercedes?

Voor het eerst dit seizoen was Mercedes duidelijk sneller dan Aston Martin en Ferrari. 'Sainz werd weggeblazen door de Mercedessen van Lewis Hamilton en George Russell. Lewis (Hamilton, red.) was deze race heel sterk. Hij had mazzel bij de start, toen Lando Norris hem raakte. Hamilton had geluk dat hij geen lekke band opliep. Lewis bleef doorgaan en presteerde erg sterk. Russell deed het ook heel goed en er lijkt geen animositeit te zijn tussen de twee coureurs', merkt Windsor op over de teamgenoten die gisteren tijdens de kwalificatie nog met elkaar in aanraking kwamen. 'Mercedes liet een goede snelheid zien en was niet alleen veel sterker dan Ferrari, maar ook vergeleken met Aston Martin. Het kan dat Mercedes of Aston Martin later dit seizoen nog races gaat winnen, gedeeltelijk omdat Red Bull dan geen geld meer in de huidige auto zal steken en zich dan op 2024 richt. Dat kan Mercedes opnieuw misleiden, net zoals we vorig jaar zagen, toen Mercedes in Brazilië won', verwacht Windsor dat Red Bull de voorsprong morgen dan weer uitbreidt. '

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen