Fernando Alonso blaast vandaag, 29 juli, alweer 44 kaarsjes uit. Dat is een leeftijd waarop de meeste coureurs al lang en breed met pensioen zijn, maar dit geldt niet voor de Aston Martin-coureur. Alonso is nog altijd actief, scherp en hongerig. Met de komst van Adrian Newey naar de Britse renstal en de ingrijpende regelwijziging voor 2026 lijkt de honger ineens minder nostalgisch en realistischer dan ooit tevoren.
Alonso is een grote naam in de sport. Hij maakte zijn debuut in 2001 en zag in zijn tijd alle tijdperken voorbij komen. Rivaliteiten met Michael Schumacher, Lewis Hamilton en Sebastian Vettel, in al die generaties was de Spanjaard in de strijd vooraan te vinden. Hij kan altijd rekenen op respect vanuit de grote namen. Hamilton omschreef hem ooit als zijn 'moeilijkste rivaal'. Toch zou je zeggen dat de kwaliteiten van de tweevoudig wereldkampioen beetje bij beetje minder worden, maar dat valt eigenlijk alles mee. Het is vooral het materiaal wat de Spanjaard belemmert, maar dat zou zomaar eens kunnen veranderen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Over de talenten van Alonso is eigenlijk iedereen het eens, maar hoe kan het dan dat hij slechts op twee titels is blijven steken tot dusver? Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: verkeerde keuzes. De Spanjaard won op jonge leeftijd al zijn twee titels met het team van Renault, waarna hij de overstap maakte naar het team van McLaren in 2007. Dat was op dat moment een absoluut topteam, maar hij kreeg daar direct te maken met een groot talent genaamd Lewis Hamilton. Zowel Alonso als Hamilton liepen de titel mis in dat jaar, aangezien Kimi Räikkönen in de laatste race ermee vandoor ging. De relatie tussen beide McLaren-coureurs was allesbehalve goed, vandaar dat Alonso wilde vertrekken.
Verkeerde keuzes kostten Alonso de kop
Na een terugkeer naar zijn oude liefde Renault vond hij een nieuwe uitdaging bij Ferrari. Daar liep hij op tragische wijze de titel mis in 2010, nadat hij in de laatste race de boel uit handen gaf. In 2012 kwam hij ook weer enorm dichtbij, maar wederom was het Sebastian Vettel die in de laatste race aan het langste eind trok. Hierna ging het bergafwaarts voor Alonso, want een overstap naar McLaren in 2015 bleek een compleet verkeerde keuze. Het McLaren-Honda-project werd een gigantische flop. Aan het einde van 2018 kondigde de toen 38-jarige Alonso zijn vertrek uit de koningsklasse van de autosport aan.
Toch kon hij het niet laten om terug te keren bij het team van Alpine in 2021, maar na twee seizoenen bij de Franse renstal was hij alweer toe aan een nieuwe uitdaging. Deze vond hij bij het team van Aston Martin, en dit leek direct een schot in de roos. In 2023 was hij met grote regelmaat op het podium te vinden. Ook kwam hij meermaals dicht bij een overwinning. Toch ging het vanaf 2024 weer langzaamaan bergafwaarts met het Britse team. Alonso heeft echter nog altijd het gevoel dat er meer te halen is in zijn loopbaan, en die honger gaat nu meer en meer een gezicht krijgen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Adrian Newey tekende namelijk bij het team. De meesterontwerper heeft flink wat krediet opgebouwd in de Formule 1, want hij won met meerdere teams alles wat er te winnen viel. Hij was de man achter de dominante Williams-bolides in de jaren 90, maar ook nog achter de opperdominante RB19 van Max Verstappen, bijvoorbeeld. Newey koos voor een nieuwe uitdaging bij Aston Martin, en het is dus aan de Brit om te laten zien wat hij kan halen met de reglementen voor 2026. Ook Lawrence Stroll, de eigenaar, heeft torenhoge ambities, dus dat sluit goed aan op de honger van Alonso.
Neweys genialiteit is in het verleden enorm van belang gebleken. Kijk bijvoorbeeld naar Red Bull in 2009 en 2022: toen kwam het team direct bovendrijven na een nieuwe set reglementen. De teams starten allemaal weer op nul voor 2026, dus dat is het moment waarop iemand zoals Newey kan excelleren. Combineer dat met de ervaring van Alonso, dan zijn er kansen genoeg op een wonderlijk resultaat in 2026, maar het is voor nu vooral gissen. We weten dat de Spanjaard veel eist, maar met iemand als Newey aan boord kun je verwachten dat er ook buiten de auto op hoog niveau geleverd wordt.
Alonso kan een ultieme laatste gooi naar een titel doen
Tuurlijk blijft er scepsis: stel dat de Aston Martin-bolide in 2026 goed genoeg is om voor de kampioenschappen mee te vechten, is een 45-jarige Alonso dan nog in staat om fysiek en mentaal de strijd aan te gaan met een Verstappen, een Leclerc of een Norris? De tijd lijkt in zijn nadeel, maar eigenlijk heeft Alonso nog niet echt signalen gegeven waarom hij dit niet meer zou kunnen. Hij is nog altijd scherp, komt bovendrijven op moeilijke momenten, en ook aan motivatie lijkt er geen gebrek. Alle ingrediënten zijn er voor een ultieme laatste gooi naar een derde wereldtitel.
Misschien is het inderdaad wishful thinking, misschien blijft Aston Martin ook met Newey steken in de subtop. Maar toch, als je Alonso ziet racen zie je nog altijd die coureur die tot op het bot gemotiveerd is om te winnen. Dit verhaal lijkt nog niet af, niet als je het aan Alonso zelf vraagt. De jaren lijken inderdaad te tellen, maar misschien moet zijn mooiste moment in de koningsklasse nog wel komen.
Meediscussiëren? Leuk! Houd het civiel, richting de redactie én de andere forumleden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties