Amerikanisering F1 sprak ook Honda aan: 'Deel van de redenen voor een terugkeer'

| door Terrence Riepma

Nog een reden voor de terugkeer van Honda in de Formule 1 is de alsmaar groter wordende Amerikaanse markt. Voor de Japanse autofabrikant is dit interessant, aangezien het de grootste markt is voor het merk. Nu de Formule 1 in de Verenigde Staten ook groot is, werd het voor Honda makkelijker om te beslissen over een terugkeer.

Honda Racing Corporation-president Koji Watanabe vindt het lastig om uit te leggen hoe groot de Amerikaanse factor meespeelde. Dat het een rol speelde, staat echter vast. 'De belangrijkste reden voor deze beslissing is dat onze richting en de richting van de F1-regelgeving synchroon liepen', vertelt hij aan RaceFans. 'We dachten dat het in het tijdperk van elektrificatie voor ons heel zinvol zou zijn om deel te nemen aan de F1.'

'De populariteit in de Verenigde Staten was een deel van de redenen', gaat de topman van de aanstaande motorleverancier van Aston Martin verder. 'En natuurlijk doen we andere race-activiteiten in de Verenigde Staten. We willen een balans vinden om bij te dragen aan de ontwikkeling van de autosport en uiteindelijk aan de ontwikkeling van de auto-industrie.'

Honda gaat meer doen aan marketing in VS

Het was weleens heel anders met de Formule 1 in de VS. 'En ik denk dat dat daarom de reden was dat we ons niet zoveel op branding en marketing hebben gericht, omdat de VS onze belangrijkste markt is', legt Watanabe uit. Met de komt van Drive To Survive is de sport geëxplodeerd in het land. 'Als we nu naar de trend kijken, kan onze deelname in de F1 worden gemaximaliseerd op het gebied van branding en marketing.'

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen