Analyse | De Vries vs. Tsunoda: moet de Nederlander echt gaan vrezen voor zijn stoeltje? Formule 1
Formule 1

Analyse | De Vries vs. Tsunoda: moet de Nederlander echt gaan vrezen voor zijn stoeltje?

Analyse | De Vries vs. Tsunoda: moet de Nederlander echt gaan vrezen voor zijn stoeltje?

AlphaTauri kende geen vlekkeloze start van het seizoen. Waar het team verwachtte direct na vertrek uit de startblokken punten te kunnen pakken, bleek de Italiaanse renstal toch een auto te hebben die niet naar behoren presteerde. Nieuwkomer Nyck de Vries werd aangewezen als de technische leider van het team en met zijn ervaring kon hij ook wel eens de overhand hebben, maar de 28-jarige heeft nog wat tijd nodig om dichter bij zijn teamgenoot Yuki Tsunoda te komen. Hoe staat het onderling bij de AlphaTauri-coureurs?

De komst van De Vries was als een frisse wind door het team, zo luidden de woorden van AlphaTauri-teambaas Franz Tost. De Nederlander nam immers een CV met zich mee waar al behoorlijk wat kampioenschappen en overwinningen op genoteerd waren. Aan de andere kant werd een zeer grote druk op de schouders van de 28-jarige gelegd. Vanwege zijn jaren aan ervaring in verschillende klassen van de autosport werd De Vries vrijwel direct aangewezen als leider van het team, vooral op technisch gebied en kennis van zaken.

Echter, dat is na de eerste drie races nog niet echt duidelijk zichtbaar geworden. De coureur met racenummer 21 moet vanzelfsprekend wennen aan de auto, die constant verandert omdat AlphaTauri druk bezig is met het verbeteren van de AT04. Tsunoda, die inmiddels al zijn derde seizoen voor de Italiaanse renstal rijdt, kent de gang van zaken en de bolide ook al. In de analyse van de Nederlandse tak van Motorsport.com was al te lezen dat de AlphaTauri-bolide met name in de langzame bochten veel tijd verliest.

Daarnaast heeft de auto veel last van drag, en kan daardoor niet zo efficiënt spelen met de downforce als zusterteam Red Bull Racing dat kan. Op de boordradio’s van De Vries is dan ook regelmatig te horen dat hij bij het aanremmen van bepaalde bochten wat verliest. Tsunoda is alsnog vaak sneller dan de Nederlander in alle sessies van een raceweekend. In Australië ging het echter beter en kon De Vries dichter bij zijn Japanse teamgenoot kruipen. Hoe groot is het verschil na drie races?

Een stroeve start: Tsunoda pakt gemiddeld vijf tienden op zijn teamgenoot

Voor Tost was Bahrein direct een domper op de pret na de wintermaanden waarin het team ontzettend hard heeft gewerkt. De Oostenrijker vertrouwde erop dat de auto beter zou zijn dan die van het 2022-seizoen, die voor wel wat punten kon zorgen, maar die verre van zo succesvol was als die van 2021. AlphaTauri hoopte de ervaring van de nieuwe technische regels van 2022 nu goed te kunnen toepassen om een succesvolle bolide te bouwen die haar terug zou brengen naar het middenveld.

De wintertest zag er goed uit, maar iedere teambaas weet, in de woorden van Frédéric Vasseur, dat je ten dode bent opgeschreven als je kijkt naar de prestatieniveaus van de wintertests. AlphaTauri boekte daar goede rondetijden, dus leek er voor de Italiaanse renstal nog geen vuiltje aan de lucht te zijn. Tot het eerste raceweekend van het jaar, waar het toch allemaal minder goed bleek te zijn dan gehoopt. De Vries kende een stroeve start na een moeilijke vrijdag, zaterdag, en zondag.

Sessie Nyck de Vries Yuki Tsunoda Delta
VT1 Grand Prix van Bahrein 1.35,402 1.35,015 - 0.387
VT2 Grand Prix van Bahrein 1.32,605 1.32,525 - 0.080
VT3 Grand Prix van Bahrein 1.34,082 1.33,475 - 0.607
Kwalificatie Grand Prix van Bahrein 1.32,121 1.31,400* - 0.721
Longrun 1.38,855 1.38,699 - 0.156
Snelste raceronde 1.37,709 (ronde 30) 1.36,637 (ronde 42) - 1.072

* Tsunoda ging door naar Q2, dit is zijn tijd genoteerd in Q1, in dezelfde sessie als De Vries.

In de tabel is te zien dat Tsunoda in vrijwel alle sessies van het raceweekend sneller was dan De Vries. Met name in de kwalificatie pakte Tsunoda zeven tienden op zijn teamgenoot. In de onderstaande grafiek is te zien dat het aanremmen richting en in de bochten vooral een punt is waar De Vries veel snelheid verliest. Tsunoda ging met veel meer snelheid het onderstaande aanrempunt in.

De verschillen tussen De Vries en Tsunoda tijdens hun snelste rondes van de kwalificatie van de Grand Prix van Bahrein 2023 (bron: F1-tempo.com)
De verschillen tussen De Vries en Tsunoda tijdens hun snelste rondes van de kwalificatie van de Grand Prix van Bahrein 2023 (bron: F1-tempo.com)

Daarnaast is op de trackmap te zien op welke punten De Vries sneller is (blauw) en op welke punten Tsunoda sneller is (wit). Tsunoda heeft de overhand op dit circuit, en met name in de bochten en het uitgaan van de bochten. Ook de langzamere knikken van Bahrain International Circuit kwam Tsunoda wat beter door. De longruns zitten echter niet zo heel ver uit elkaar. Overigens reden Tsunoda en De Vries allebei hun longruns op dezelfde band, namelijk de zachte band. Wat ook opvalt, is dat de Japanner later in de race zijn snelste ronde liet noteren.

De tijden per raceronde van De Vries en Tsunoda tijdens de Grand Prix van Bahrein 2023 (bron: F1-tempo.com)
De tijden per raceronde van De Vries en Tsunoda tijdens de Grand Prix van Bahrein 2023 (bron: F1-tempo.com)

Vanaf ronde 42 reed Tsunda vrijwel alleen maar rondes in de 1.37-ers, maar De Vries zat telkens in de 1.38-ers. Tsunoda zijn rondetijden ogen iets stabieler dan die van de Nederlander, al stond de Japanner op een andere strategie dan De Vries. De 28-jarige moest in Bahrein een behoorlijk lange stint rijden op de harde band nadat het team besloot om binnen te blijven tijdens de safetycar, waardoor het tempo er waarschijnlijk ook niet meer in zat. Over het gehele raceweekend, alle gegevens uit de tabel meegenomen, was Tsunoda gemiddeld zo’n vijf tienden sneller dan De Vries in Bahrein.

De Vries verbeterde in Jeddah: hij komt bijna vijf tienden dichterbij

De langzame bochten waren in Bahrein een pijnpunt voor de AT04, dus daarom moest het in Jeddah, met de lange rechte stukken, wat beter gaan dan in Bahrein. De verbeterde rondetijden bleven echter uit. Tsunoda eindigde wederom op P11 en De Vries pakte weer een P14. De pace was wel iets beter dan in Bahrein, maar de drag van de auto weerhield de coureurs om de maximale snelheden eruit te halen die nodig waren voor de rechte stukken.

Sessie Nyck de Vries Yuki Tsunoda Delta
VT1 Grand Prix van Saoedi-Arabië 1.31,450 1.31,110 - 0.340
VT2 Grand Prix van Saoedi-Arabië 1.30,921 1.30,776 - 0.145
VT3 Grand Prix van Saoedi-Arabië n.v.t* 1.30,797 n.v.t
Kwalificatie Grand Prix van Saoedi-Arabië 1.30,244 1.29,939 - 0.305
Longrun 1.35,806 1.36,050 + 0.244
Snelste raceronde 1.33,609 (ronde 49) 1.33,931 (ronde 50) + 0.322

* Vanwege een motorwissel heeft De Vries niet gereden tijdens de derde vrije training.

In de tabel met de gegevens van de Grand Prix van Saoedi-Arabië is te zien dat er een verbetering is van De Vries. De verschillen met de tijden van die van zijn teamgenoot zijn niet zo groot meer. F1-tempo.com had geen gegevens van De Vries voor de kwalificatie, dus hebben we de gegevens van de eerste vrije training gepakt.

Het grootste verschil zat dan ook in de eerste vrije training, daarbij moest De Vries het circuit nog even verkennen. Opnieuw is te zien dat het aanremmen bij de bochten de boosdoener is. Tsunoda ging dit aanrempunt tien kilometer per uur sneller in dan zijn teamgenoot, en op dat punt had De Vries al zeker twee tienden verloren. Op de rechte stukken had De Vries hier en daar wel de overhand.

De verschillen in de tijden van De Vries en Tsunoda tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Saoedi-Arabië 2023 (bron: F1-tempo.com)
De verschillen in de tijden van De Vries en Tsunoda tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Saoedi-Arabië 2023 (bron: F1-tempo.com)

Overigens waren de longruns van De Vries wel beter, en reed hij ook een snellere persoonlijke snelste raceronde dan Tsunoda. Beide coureurs hebben de laatst genoemde gegevens op de zachte band gereden. De gemiddelde voorsprong van de Japanner over alle sessies, behalve de derde vrije training, was in Jeddah ongeveer 0.045, een verschil dat dus over een weekend heel minimaal was.

De tijden per raceronde van De Vries en Tsunoda tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië 2023 (bron: F1-tempo.com)
De tijden per raceronde van De Vries en Tsunoda tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië 2023 (bron: F1-tempo.com)

Aan de rondetijden van alle rondes van de race is te zien dat Tsunoda een iets betere pace had van begin tot eind, maar dat beide coureurs best stabiel in de 1.35-ers en de 1.34-ers hun rondes begonnen te rijden na de eerste pitstop. Ook hebben ze allebei in de laatste rondes van de race hun persoonlijk snelste raceronde neergezet. Hierbij had De Vries meer energie in de banden en reed hij een strakkere ronde die zo’n drie tienden sneller was dan die van zijn teamgenoot.

Wederom progressie van De Vries in Australië ondanks verlies van topsnelheid

In Melbourne kreeg de AT04 een update aan de vloer. Deze update zou het probleem in de langzame bochten aan moeten pakken. AlphaTauri hoopte dat de vloer wat meer downforce zou genereren en op die manier een stabielere auto, met name aan de achterkant, kon creëren voor de coureurs. Tegelijkertijd leek het er ook op alsof AlphaTauri met meer downforce reed in Australië, want het verlies van topsnelheid op de rechte stukken was iets groter dan in Jeddah.

Sessie Nyck de Vries Yuki Tsunoda Delta
VT1 Grand Prix van Australië 1.19,933 1.20,399 + 0.466
VT2 Grand Prix van Australië 1.20,600 1.20,220 - 0.380
VT3 Grand Prix van Australië 1.19,092 1.18,901 - 0.191
Kwalificatie Grand Prix van Australië 1.18,335 1.18,099 - 0.236
Longrun* n.v.t n.v.t n.v.t
Snelste raceronde 1.21,183 (ronde 50) 1.21,789 (ronde 52) + 0.606

* Longrungegevens bleven uit aangezien de coureurs amper hebben gereden in de natte tweede vrije training van Australië

In Melbourne ging het ook wat beter met De Vries, dus de progressie is in de gegevens wel te zien. Over het gehele weekend, alle sessies meegenomen in de berekening, was De Vries zelfs vijf duizendsten sneller dan zijn teamgenoot. Dat is alweer beter dan in Jeddah, dus de Nederlander komt absoluut dichterbij. Tijdens de kwalificatie wist De Vries voor het eerst Q2 te halen. Laten we de kwalificatierondes van de twee AlphaTauri-rijders opnieuw even vergelijken.

De Vries ging zes kilometer per uur sneller het aanrempunt in dan Tsunoda (bron: F1-tempo.com)
De Vries ging zes kilometer per uur sneller het aanrempunt in dan Tsunoda (bron: F1-tempo.com)
De verschillen in de tijden van De Vries en Tsunoda tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Australië 2023 (bron: F1-tempo.com)
De verschillen in de tijden van De Vries en Tsunoda tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Australië 2023 (bron: F1-tempo.com)

De auto lijkt met de nieuwe vloer inderdaad wat beter te reageren in de langzamere bochten, en daar kon De Vries ook weer beter mee overweg. Bij het eerste aanrempunt was De Vries zelfs sneller dan Tsunoda, al was de situatie later weer het omgekeerde. De Vries had bij het eerst genoemde aanrempunt echter twee tienden achterstand op zijn teamgenoot, en dat wist hij later te verkleinen. Het is in ieder geval duidelijk dat De Vries progressie boekt en dichter bij zijn teamgenoot komt. Als laatste kijken we ook nog even naar de racerondes van De Vries en Tsunoda.

De tijden per raceronde van De Vries en Tsunoda tijdens de Grand Prix van Australië (bron: F1-tempo.com)
De tijden per raceronde van De Vries en Tsunoda tijdens de Grand Prix van Australië (bron: F1-tempo.com)

Tijdens de Grand Prix van Australië gebeurde er natuurlijk heel veel. De Vries tikte Esteban Ocon aan na de eerste herstart en dat deed hem pijn, vooral omdat de strategie toen in de knel kwam. De coureurs voor hem konden wisselen naar de harde band en hoefden in principe niet weer te stoppen, maar hij reed zelf op de mediumband en een pitstop maken had toen ook geen zin. De Vries gaf zelf ook aan dat hij langzaam was en daar wat aan wilde doen. Maar uiteindelijk werd de 28-jarige uit de race getikt door Logan Sargeant die zijn banden blokkeerde en geen kant op kon. De snelste raceronde van De Vries was echter wel een heel stuk sneller dan die van Tsunoda.

In de glazen bol kijken: wat gaat AlphaTauri maken van Azerbeidzjan?

Uit deze analyse is in ieder geval te concluderen dat De Vries vooruitgang boekt en langzaamaan dichterbij komt aan zijn teamgenoot. Vijf duizendsten sneller zijn dan Tsunoda over een heel weekend telt in principe niet als De Vries alsnog niet sneller is in de kwalificatie en geen punten scoort tijdens de race. De Nederlander is nog niet daar waar hij moet zitten, maar de progressie is er, en dat is heel belangrijk. Zo heel dramatisch is het verschil tussen beide coureurs uiteindelijk dus niet. Daarbij speelt de auto, die niet heel efficiënt is betreffende de aerodynamica en de drag, dus ook een grote rol.

Het stratencircuit van Bakoe is geen onbekend terrein voor De Vries, dat is een aspect dat hem waarschijnlijk kan gaan helpen over twee weken. Bakoe is een mix van langzame bochten, snelle doordraaiers en een heel lang recht stuk waar die topsnelheid belangrijk gaat zijn. AlphaTauri moet de lentestop gebruiken om te kijken hoe ze de drag van de auto kunnen verlagen en de downforce kunnen toepassen zonder dat ze daarbij topsnelheid verliezen.

Op dit momenten zijn hun tegenstanders, met name Haas en Williams, daar nog iets beter in dan de Italiaanse renstal. Hoe dan ook zal AlphaTauri en haar coureurs alles gaan geven om het momentum van de twee laatste races mee te nemen. De eerste Q2-verschijning van De Vries was ontzettend positief voor hemzelf en voor het team. In Melbourne wist Tsunoda de eerste punten te halen voor het team. Dat zijn de motivatiefactoren die AlphaTauri een extra zetje moeten gaan geven voor het volgende raceweekend in Azerbeidzjan.

Door: Shanna Lutgert

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws