Analyse Kwalificatie | Verstappen rijdt twee keer geel, en pakt toch pole Formule 1
Formule 1

Analyse Kwalificatie | Verstappen rijdt twee keer geel, en pakt toch pole

Analyse Kwalificatie | Verstappen rijdt twee keer geel, en pakt toch pole

Na minder dan een week zijn we alweer in Oostenrijk, de Red Bull Ring in Stiermarken, waar de Grand Prix van Oostenrijk gehouden wordt. Dit jaar hebben we hier een Sprint, dus dat betekent dat de kwalificatie plaatsvindt op vrijdag, niet op zaterdag. Het is een interessant circuit omdat het zo kort is, met goede rechte stukken, weinig bochten en veel hoogteverschil, relatief gesproken dan. De laatste jaren doet Red Bull het hier altijd goed, maar Ferrari is ondertussen een stuk sneller, en ook Mercedes begint zijn bolide onder de knie te krijgen. Laten we dus vlug overgaan op de kwalificatie, waar F1Maximaal zoals gebruikelijk de cijfers en prestaties analyseert.

De Red Bull Ring is het allerkortste circuit op de Formule 1-racekalender, en dat betekent dat de coureurs elkaar zo maar eens erg in de weg kunnen rijden. Een gemiddeld rondje tijdens de kwalificatie wordt hier beëindigd in ongeveer 65 seconden, en als je dat door twintig rijders deelt, betekent dat slechts iets meer dan drie seconden ruimte tussen de bolides, als deze allemaal een snelle ronde rijden. Nu doen ze dat niet allemaal tegelijk, maar dit is beduidend minder dan de aanbevolen ruimte tussen auto’s op de snelweg, terwijl deze machines zo’n tweeëneenhalf maal zo snel gaan gemiddeld als de toegestane snelheid op de autoweg. Met andere woorden, het wordt erg krap hier tijdens Q1, en zelfs in Q3 is het dat nog steeds.

Kwalificatie is door de nieuwe regels tegenwoordig altijd op de rode banden, de softs, ofschoon sommige teams de boel wel eens willen aanpassen in verband met de beschikbare bandensets, en af en toe bijvoorbeeld een medium band gebruiken bij aanvang van een sessie. Gezien het belang van positie voor de Sprint op zaterdag, zal dat echter hier niet van toepassing zijn. Het is daarnaast de afgelopen dag nat geweest, en de baan wordt niet continu gebruikt, dus grip zal na slechts een halve dag rijden en inrubberen van het asfalt nog niet optimaal zijn. Dat betekent ook dat we mogen verwachten dat tijden steeds zullen verbeteren met elke gereden ronde tijdens de sessies.

Charles
Leclerc in actie, kwalificatie GP Oostenrijk 2022 op de Red Bull Ring (Foto:
Ferrari F1 Media)
Charles Leclerc in actie, kwalificatie GP Oostenrijk 2022 op de Red Bull Ring (Foto: Ferrari F1 Media)

Interessant om te zien is dat beide Ferrari’s beginnen op een gebruikte bandenset. Hiermee hoopt Ferrari duidelijk de versere banden te bewaren voor de latere sessies en voor de race. De stewards zijn erg streng met de track limits hier, en met de staat van de baan betekent dat dat we veel verwijderde dan wel ongeldige rondetijden gaan zien. De beide Haas-bolides gaan erg goed hier, in ieder geval bij de eerste ronden over dit circuit. Rondetijden worden verwijderd bij onder meer Carlos Sainz, Alexander Albon en Max Verstappen, bij de laatste zijn eerste rondje met nog maar acht minuten te gaan. De Mercedessen gaan ook erg goed, eigenlijk wel beter dan verwacht.

Uiteindelijk zijn het beide Aston Martins, Daniel Ricciardo, Zhou Guanyu en Nicholas Latifi die de top vijftien niet halen, en Q2 zal zonder hen beginnen. Lewis Hamilton weet zelfs even de lijst aan te voeren, toch wel een teken dat Mercedes de auto beter begint te begrijpen. Met nog vijf minuten te gaan zien we Hamilton nog aan kop, gevolgd door Verstappen, dan George Russell, beide Ferrari’s en Fernando Alonso. Sergio Pérez ligt echter op een elfde plaats, dus hij zal echt nog moeten verbeteren wil hij Q3 halen. Lando Norris heeft ook grote problemen, omdat hij eigenlijk nog geen echte tijd heeft gezet. Zijn remmen spelen op, een euvel waar McLaren eerder ook al last van had.

Met minder dan een minuut te gaan begint Pérez, die op dit moment zelfs dertiende staat, eindelijk aan een snelle ronde, terwijl Norris nog steeds vecht met blokkerende wielen veroorzaakt door de slecht werkende remmen. Leclerc en Verstappen zijn ondertussen Hamilton voorbij, en Pérez weet te verbeteren naar de zesde plek, terwijl Norris zijn tijd niet weet te verbeteren en zelfs blijft hangen op de vijftiende plaats. Het resultaat is dat het voor beide AlphaTauri’s, Albon, Valtteri Bottas, en Norris hier uiteindelijk stopt. Met Hamilton en Russell echter in de top vijf vraag je je wel af wat zij nog voor elkaar kunnen krijgen in de laatste sessie. Zou een top drie positie mogelijk zijn?

Alonso is de eerste die begint, maar maakt zijn snelle ronde niet af en gaat vroegtijdig naar binnen. Hij wordt gevolgd op de baan door Hamilton, die begint met een paarse sector 1, maar zet dan niet door. Het is niet duidelijk of hij een fout maakt of dat er iets anders aan de hand is. Hij zal het nog een keer moeten proberen, dat is zo klaar als een klontje. Ondertussen staan Verstappen, Leclerc, Sainz en Pérez bovenaan, in die volgorde. Russell weet de vijfde tijd neer te zetten, en dan, drama! Na nog een afgebroken ronde, veroorzaakt Hamilton een gele vlag, die meteen al rood wordt. Hij rijdt de muur in, bij bocht 7 en 8. Het zal duidelijk zijn dat de timer voor Q3 wordt stopgezet. Pushte hij te hard? Het lijkt erop, waarschijnlijk iets teveel entry speed na een rommelige bocht 6, en hij verliest de controle over zijn bolide.

Alleen Russell en Hamilton waren nog op de baan op het moment van de crash van de laatste. We hebben nu nog net iets minder dan vijfeneenhalve minuut te gaan. Na het vrijgeven van de baan voor het vervolg, klokt Alonso eindelijk een tijd, en ook net op tijd. We hebben weer een drama namelijk, en dit keer overdoet Russell het, en schuift ook de muur in, in bocht 9. We krijgen weer een rode vlag, met nog tweeëneenhalve minuut aan resterende tijd. Dit wordt zo een zeer gekke laatste getimede ronde voor iedereen die zichzelf nog niet uitgeschakeld heeft. Overigens loopt Russell over de track terug naar de pits, en dat is niet toegestaan. De stewards hebben het opgemerkt, dus dat wordt waarschijnlijk een forse boete, gezien wat Sebastian Vettel al eens overkwam door met de scooter over de baan terug naar de pits te rijden.

Max
Verstappen tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk 2022
(Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
Max Verstappen tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk 2022 (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Overigens heeft iemand een klacht ingediend bij de stewards over de laatste ronde van Pérez in Q2. Hij zou de track limits hebben overschreden, en dat wordt nog onderzocht door de stewards. De vraag is wat dat zou kunnen betekenen voor zijn startpositie, aangezien hij wel al deelneemt aan Q3. Gridstraf? Terug naar de dertiende plek? Het is allemaal nog niet duidelijk, en het maakt het er niet minder verwarrend om. Veel tijd is er ondertussen niet, om eerst een opwarmronde te doen, en dan op tijd over de start/finish te komen voor een allerlaatste snelle ronde. Gezien de kleine verschillen tussen de Red Bulls en de Ferrari’s, wordt het bloedstollend spannend, en dat is ook zo. In sector 1 is Leclerc beter dan tevoren, maar Sainz weet het nog sneller te doen. Verstappen is ook sneller, dan beiden, maar zet niet zijn snelste sectortijd neer.

Tabel
1. Einduitslag Q3 kwalificatie Grand Prix van Oostenrijk, 2022 (Bron:
F1Maximaal.nl)
Tabel 1. Einduitslag Q3 kwalificatie Grand Prix van Oostenrijk, 2022 (Bron: F1Maximaal.nl)

Leclerc eindigt als eerste zijn hele ronde, en pakt voorlopige poleposition met een paarse sector 3. Verstappen lijkt hier nog geen antwoord op te hebben, maar Sainz komt al eerder over de finish, en gaat naar de tweede plek, terwijl Verstappen twee gele sectoren plaatst. Hij weet echter een persoonlijk beste derde sector te rijden, en gaat daarmee Leclerc net voorbij, ongelooflijk! Pérez houdt zijn vierde plek, zelfs met een snelste eerste sector voor hem. Dat betekent dat Verstappen pole heeft, met bijna drie honderdsten van een seconde! De top drie eindigen binnen negen honderdsten van een seconde van elkaar. Dit kan wel beschouwd worden als de closest kwalificatie ooit. De top vijf zit binnen een halve seconde, en dat is ook erg krap op elkaar te noemen. En het blijkt dat Pérez inderdaad net buiten de lijntjes kleurde, dus zijn Q3-tijden zijn hem helaas afgenomen. Ondertussen is bekend dat Pérez hierdoor van de dertiende plek vertrekt tijdens de Sprint.

Tabel 1 laat duidelijk zien hoe dicht bij elkaar de coureurs wel niet zaten. Dit is niet iets wat erg vaak gebeurt. Het is ook erg bijzonder te noemen dat beide Haas-coureurs, zowel Kevin Magnussen als Mick Schumacher, zich in de top acht hebben weten te plaatsen. Dat hadden we van een team dat feitelijk laatste stond samen met Williams vorig jaar niet echt hoeven te verwachten. De tijd, het werk en het geld dat ze in hun bolide voor 2022 hebben gestoken vorig jaar, met verwaarlozing van enige updates aan hun 2021-auto, lijkt zich eindelijk echt uit te betalen. Zoals trouwens al vermeld, reed Verstappen niet zijn snelste tussentijden, dus de verwachting is dat er misschien nog iets uit tabel 2 gebaseerd op de snelste sectoren af te lezen is.

Tabel
2. Q3 kwalificatie Grand Prix van Oostnrijk 2022 op basis van snelste
sectortijden (Bron: F1Maximaal.nl)
Tabel 2. Q3 kwalificatie Grand Prix van Oostnrijk 2022 op basis van snelste sectortijden (Bron: F1Maximaal.nl)

Verrassend genoeg waren de verschillen dusdanig klein, dat de stand exact gelijk blijft. Wat wel opvalt is dat Verstappen een iets grotere voorsprong had kunnen hebben, ondanks dat Leclerc de beste sector 2 en 3 op zijn naam heeft. Ook Pérez, Ocon, Magnussen, Schumacher en Alonso hadden het iets beter gedaan bij een perfect aaneengeregen rondje, maar bij allen niet genoeg voor een betere positionering. Gezien de cijfers heeft Verstappen deze poleposition echt verdiend, zijn derde op rij op dit circuit alweer. Gezien het feit dat de Red Bull een setup heeft die meer toegelegd is op race pace dan op een enkele snelle ronde, lijkt het er nu op dat hij in zijn Red Bull op pole nu het voordeel heeft, en zomaar de Sprint, en mogelijk ook de hoofdrace zou kunnen winnen, op voorwaarde dat er geen materiaalpech of vreemde rode vlag optreedt. We kijken met zijn allen weer vooruit naar morgen en zondag!

De Max Verstappen-tribune, Grand Prix Oostenrijk 2022, Red Bull Ring (Foto:
Red Bull Content Pool / Getty Images)
De Max Verstappen-tribune, Grand Prix Oostenrijk 2022, Red Bull Ring (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Door: Wim G. Vandebilt

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws