Anderson van mening dat straf voor Alonso 'wellicht niet gebruikelijk, maar wel juist was' Formule 1
Formule 1

Anderson van mening dat straf voor Alonso 'wellicht niet gebruikelijk, maar wel juist was'

Anderson van mening dat straf voor Alonso 'wellicht niet gebruikelijk, maar wel juist was'

Volgens Gary Anderson heeft de FIA de juiste beslissing gemaakt om Fernando Alonso na de Grand Prix van de Verenigde Staten alsnog een straf te geven van 30 seconden. De Spanjaard was betrokken bij de crash met Lance Stroll, waardoor hij half de lucht in vloog en de muur raakte. Bij zijn pitstop kreeg Alonso een nieuwe neus op zijn bolide, maar volgens de FIA was de auto alsnog te onveilig, en mocht hij eigenlijk niet terug de baan op worden gestuurd.

Halverwege de Grand Prix van de Verenigde Staten die op zondag 23 oktober verreden werd, ging het even flink mis. De crash tussen Stroll en Alonso veroorzaakte een safetycar, waarna de Canadees niet meer verder kon rijden. Alonso maakte een pitstop voor een nieuw setje banden en een nieuwe voorvleugel, en hij werd terug de baan op gestuurd. Alsnog behaalde de Spanjaard een puntenresultaat, maar dat was hem niet lang gegund. De FIA beoordeelde dat de auto te onveilig was om terug te keren in de race, en gaf de tweevoudig wereldkampioen een tijdstraf van 30 seconden. Hierdoor zakte Alonso naar P15, en verloor hij zijn punten.

'De straf was wellicht niet gebruikelijk, maar wel de juiste', schrijft Anderson in zijn artikel bij The Race. 'Ik vind dat Formule 1-teams meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor acties op de baan. En beslissen wanneer een auto te onveilig is om verder te rijden, als er dus onderdelen missen of beschadigt zijn, hoort daar ook bij', haalt de Ier uit. Alonso was na de crash namelijk zijn rechter spiegel verloren. 'Deze regels bestaan al veel langer, maar het gaat om de manier waarop ze geïmplementeerd en afgedwongen worden', gaat Anderson verder. 'De regulaties vereisen ook dat de auto twee spiegels heeft. Als er eentje afvalt, dan is het illegaal, en ook onveilig.'

Betreffende onveilige bolides heeft de FIA twee regels in hun wetboek staan. Namelijk regel 1.3, die inhoudt dat de stewards een auto uit het veld mogen halen als de bolide als onveilig beoordeeld wordt, en regel 1.4, die inhoudt dat de Formule 1-auto's moeten voldoen aan de regels van hun volledigheid, dus alle onderdelen moeten vastzitten, gedurende de wedstrijd. Doordat Alonso zijn auto niet meer volledig was vanwege de verloren spiegel, mochten de stewards zijn bolide dus als onveilig verklaren, en achteraf die tijdstraf geven.

'Alpine had de verantwoordelijkheid moeten nemen, straffen achteraf zijn nooit nodig'

Hoe dan ook ging het hele proces van de zwart-oranje vlag voor Alonso ook niet helemaal goed. De stewards aanwezig bij de Grand Prix van de Verenigde Staten hadden Alonso die vlag moeten laten zien. Anderson vindt daarom dat Alpine meer verantwoordelijkheid had moeten nemen, want volgens hem zijn straffen na de race nooit nodig. 'Er zijn meer mensen in een team dan bij de FIA, daarom pleit ik ervoor dat meer teams verantwoordelijkheden moeten nemen voor hun eigen problemen', schrijft de Ier. Op het moment zelf was die verloren spiegel waarschijnlijk niet Alonso zijn grootse zorg, aangezien zijn auto met een wheelie richting de muur ging.

'Maar, auto's terug de baan opsturen terwijl dat eigenlijk niet kan, kan ook erg verkeerd aflopen', vervolgt Anderson. 'Kijk maar naar wat er in Hongarije gebeurde in 2009. Een veer van Rubens Barrichello's auto kwam tegen de helm van Felipe Massa aan, waardoor hij serieus gewond was.' Daardoor is Anderson het eens met de straf die de FIA uitdeelde aan Alpine en Alonso, en hij hoopt dat dit verdere incidenten voorkomt. Als het vaker voorkomt, vindt Anderson dat de FIA zeker het recht heeft om straffen uit te delen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws