Blog Canada dag 3: Montreal onthaalt Verstappen met een brul Formule 1
Formule 1

Blog Canada dag 3: Montreal onthaalt Verstappen met een brul

Blog Canada dag 3: Montreal onthaalt Verstappen met een brul

De koele lucht wordt gevuld met de geur van frituurvet, verbrand rubber en allerlei troep die ze in de subklassen in de verbrandingsmotoren spuiten. Het is racedag en dan meld je je uiteraard om 08.30u al naast de baan. Uren aan rondslenteren, zitten en wachten moesten uitmonden in een onvergetelijke middag te Montreal. Of de middag uiteindelijk onvergetelijk geworden is, weet ik niet, maar memorabel was hij zeker.

Het strandje in het midden van Circuit Gilles Villeneuve, dat ik in deze blogreeks al eens aanhaalde, zocht ik op om daar mijn eerste gedachten op papier te zetten. 's Zondags kent de Canadese stad een min of meer strakblauwe lucht, wat betekent dat de zaterdagponcho definitief de prullenbak in kan. In de zon geniet ik van de F-1600-klasse. Dit zijn kogels op wieltjes, met boven het chassis uitstekende helmpjes. Op geen enkele manier is zo'n voorprogramma te vergelijken met het echte werk, maar zelfs bij deze klasse ruikt het al alsof er iemand continu vuurwerk afgestoken heeft wanneer je je naast de baan bevindt.

Al om 9 uur 's ochtends is het lastig om een lekje te bemachtigen voor de General Admission-gangers. Er is weinig ruimte naast de baan, en te veel mensen die deze beperkte ruimte willen benutten. Zodoende is men er vroeg bij - brak, beschonken of een combinatie van beide. Montreal leefde op zaterdagavond. Lokale clubs waren gevuld met hoofdacts van sterren die zelfs voor een zevenentwintigjarige al uit een ver verleden komen (kennen jullie T-Pain nog?)

Men moest er vroeg bij zijn, want om half 9 kwamen de eerste opklapstoeltjes al tevoorschijn..
Men moest er vroeg bij zijn, want om half 9 kwamen de eerste opklapstoeltjes al tevoorschijn..
Men moest er vroeg bij zijn, want om half 9 kwamen de eerste opklapstoeltjes al tevoorschijn..
Men moest er vroeg bij zijn, want om half 9 kwamen de eerste opklapstoeltjes al tevoorschijn..

Terug naar de orde van de dag. Op de schermen rondom Circuit Gilles Villeneuve is te zien hoe Nissan Sentra Cup-coureurs vier breed richting bocht 3 gaan, een plan gedoemd om te mislukken. Het komt tot een crash en een van de rijders weet het nog wel tot de pitstraat te schoppen met een open voorklep. Best knap!

F1 vult een mager dagprogramma

Na het op één na laatste voorproefje van de koningsklasse begint men in de stemming te komen. 'How many beers?', schreeuwen een Red Bull- en Haas-fan over het strand naar hun feestgenoten. Met nog ongeveer een uur op de klok voordat de Drivers' Parade begint, begeef ik mij richting de tribune. Waarom zo lang voor de race er al heen? Ik weet inmiddels hoe de hazen lopen hier. Je kan er zomaar een uur over doen om op je eindbestemming te komen, ook als de werkelijke wandeling een minuutje of 20 zou moeten beslaan.

De parade bestaat uit twintig coureurs die in oldtimers langsgereden worden, even zwaaien en weer uit beeld verdwijnen. Een veejay probeert nog met man en macht de menigte op te zwepen, maar ook op zondag lukt dit in zeer beperkte mate. Dat er een playlist uit 2000 gedraaid wordt, helpt hier beslist niet in mee. Na een zaterdag vol regen is men echter wel blij dat de zondag droog blijft, en dat voel je bij de toeschouwers.

De Drivers' Parade bestaat uit oldtimers die F1-coureurs het circuit rondrijden. Elke oldtimer heeft aan de voorkant een vlaggetje die correspondeert met de nationaliteit van de coureur.
De Drivers' Parade bestaat uit oldtimers die F1-coureurs het circuit rondrijden. Elke oldtimer heeft aan de voorkant een vlaggetje die correspondeert met de nationaliteit van de coureur.

Verstappen onthaald met een brul

Max Verstappen wist het veld voor te blijven bij de start van de race. Toen de rijders voor het eerst de hairpin doorkwamen waar we toezicht op hadden, werden de coureurs met een brul onthaald (niet dat ze dat vanuit de cockpit doorhadden). Het gat naar Carlos Sainz was er meteen al - de Spanjaard moest landgenoot Fernando Alonso enkele ronden voor zich laten, wat Verstappen in staat stelde om een gaatje te slaan.

Sergio Pérez' weekend was al vrij matig, met een zelf geïnitieerde touché met de muur in een natte kwalificatie. Op zondag liep het van kwaad tot erger. In de beginfase van de race haperde plots zijn versnellingsbak, waarna de Mexicaan een DNF moest noteren. Hij zat dicht op Verstappen, maar ziet dat gat nu dus met 25 punten groeien. Daarnaast was het probleem van Pérez zorgelijk voor Red Bull Racing, dat met Verstappen nog steeds op podiumkoers lag.

De uitvalbeurt van Pérez en mechanische problemen van Mick Schumacher zetten de teams op scherp. Ook Mercedes, dat een zeer fijne pitstop maakte met George Russell, was wakker gedurende de virtuele safety cars. De Duitse renstal deed samen met Ferrari nog mee om een serieuze hoeveelheid punten en wist deze uiteindelijk ook overtuigend binnen te slepen.

Het geliefde Ferrari

Het valt heel het weekend al op: Ferrari heeft in Canada enorm veel aanhang, ik durf zelfs wel te stellen dat het het team is dat in Montreal de grootste mate van het publiek achter zich had staan, al waren er ook Mercedes- en McLaren-petjes in overvloed. Dat Leclerc in de hairpin meerdere keren laat remde en diverse concurrenten in wist te halen voor de ogen van tienduizenden toeschouwers, viel dan ook uitstekend.

Ondanks dat er voldoende actie te zien was op het asfalt werden de kijkers met een redelijk kleurloze middenfase in slaap gesust. Er was een safety car voor nodig om de boel wakker te schudden. Die safety car zorgde voor mooie taferelen in de laatste ronden. Steeds kwam Sainz dichter bij Verstappen, maar steeds miste de Madrileen de snelheid om een inhaalpoging te doen.

De Formule 1-coureurs volgen de safety car. Dit stelde Sainz in de gelegenheid om tegen het einde de druk op Max Verstappen nog op te voeren.
De Formule 1-coureurs volgen de safety car. Dit stelde Sainz in de gelegenheid om tegen het einde de druk op Max Verstappen nog op te voeren.

Verstappen de wereldkampioen, Sainz de jager

In die laatste ronden werd duidelijk waarom Verstappen wereldkampioen is, en Sainz (nog) niet. Terwijl het Verstappen was die onder druk stond, was het de Ferrari-coureur die zich twee keer verremde op twee belangrijke momenten. Zelf schatte hij een pacevoordeel te hebben van zo'n drie tot vier tienden, wat betekent dat de overwinning binnen handbereik lag. Twee opeenvolgende fouten in die bocht waar ik zicht op had, bestolen hem van de kans om definitief af te rekenen met de Nederlander.

Een zege voor Verstappen en grote tevredenheid onder de Nederlandse fans. Lewis Hamilton eindigde voor het eerst in een lange tijd weer op het podium, en ook de vele Ferrari-fans hadden een podiumklant. Daarmee was er eigenlijk geen enkel groot team dat dit weekend door de mand viel, en dus ook geen reden tot teleurstelling bij (een deel van) de fans. De sfeer na afloop was dan ook opgewekt, terwijl enkele Nederlanders op weg naar de uitgang meebrulden met het Wilhelmus.

Daarmee neemt F1Maximaal.nl ook definitief afscheid van het Canadese circuit voor 2022. Het is een weekend geworden met twee gezichten. Aan de ene kant kende Montreal het vrolijke, pulserende karakter dat we op de vrijdag en zondag ervaren hebben, en aan de andere kant gaf een koude en klamme zaterdag het weekend een ietwat somber randje, al is het zeker niet nodig om daar de nadruk op te leggen. Het mocht de pret namelijk niet drukken en al met al zou het een understatement zijn om het een geslaagd weekend te noemen.

Hoe Canada de F1 ervaart

Tot slot nog een mooie anekdote die ik doorgekregen heb van een van mijn reisgenoten. In de buurt van het hotel zit een sports bar waar zij met haar man at, en twee ware Canadese autosportfans ontmoette. Deze fans deelden hun ervaringen met de sport en hoe zij deze beleven, en gaven aan de wedstrijden altijd met elkaar te kijken.

Zo doet men het in Nederland ook, maar er zit een cruciaal verschil in de belevenis van de Nederlanders en de Canadezen. Canadezen kijken F1 namelijk niet onder het genot van een borrel voorafgaand aan het diner, maar zitten vanwege het tijdsverschil doorgaans aan het ontbijt wanneer er in Europa geracet wordt. Beeld je eens in: om 8 uur 's ochtends rijd je naar een van je vrienden om daar Formule 1 te kijken en die vriend zit niet klaar met een Hertog Jan en een bitterbal, maar met een croissantje of een muffin. Dat is hier blijkbaar niet ongebruikelijk.

Door: Christian Moerman | Twitter: @ChristianMoerm1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws