Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
Op de Temple of Speed, het Monza-circuit, was het goed raak tijdens het Grand Prix-weekend van Italië. Tussen de zes coureurs die bij elkaar een rekening van 1.851.000 euro bij elkaar crashten, zaten ook titelrivalen Max Verstappen en Lewis Hamilton. de schade bleef met twee a drie tonnetjes enigszins beperkt, al bleek er één onderdeeltje enorm belangrijk: de halo. Naar schatting kost het beschermende onderdeel zo'n 18.500 euro, vele malen goedkoper dan een versnellingsbak of voorvleugel, maar tegelijkertijd ook vele malen belangrijker voor de veiligheid.
De voor- en achtervleugel van de regerend wereldkampioen braken ook af tijdens de crash met Verstappen, wat een bonnetje van 233.500 euro oplevert. Bij de Nederlander was de schade iets groter, naast de voorvleugel sneuvelden er een sidepod, een achterwielophanging en, niet geheel verrassend, de vloer van de RB16B. Verstappen ging ondanks zijn crash op zondag niet naar huis met nul punten (hij kreeg nog twee WK-punten voor P2 tijdens de sprintkwalificatie, red.), maar een rekening van 363.000 euro werd ook meegestuurd naar Red Bull Racing.
Met een marge van slechts 4.500 staat Verstappen nu wederom op P1 in het officieuze kampioenschap der brokkenpiloten. De overige coureurs crashten hier en daar een voorvleugeltje of sidepod, de schade bij Carlos Sainz en bij Pierre Gasly bedroegen aardig wat andere onderdelen door klappers tijdens de vrije trainingen en tijdens de start van de race. Ferrari zag ruim een half miljoen aan onderdelen in de prullenbak verdwijnen, AlphaTauri ging, mede door een voorvleugelbreuk bij Yuki Tsunoda, naar huis met een rekening van zo'n zes ton.
Vrijwel alle coureurs hebben meer dan een half miljoen euro aan schade gereden, met uitschieters boven de twee en een half miljoen van onder andere Verstappen. Mick Schumacher en Valtteri Bottas completeren het illustere rijtje met 'brokkenpiloten boven de 2.5 miljoen euro', terwijl het onderaan de coureurs- en constructeursstand opvalt dat er twee mannen wel heel weinig schade rijden: Fernando Alonso en Esteban Ocon, de Alpine-rijders van 2021.
In het constructeurskampioenschap verandert verrassend genoeg niks, Haas staat nog steeds bovenaan, gevolgd door Williams, Red Bull en Mercedes. De enorme consistentie van Alpine met een schade van slechts 315.000 euro in heel 2021 mag gelabeld worden als een knappe prestatie, na maar liefst veertien Grand Prix-weekenden sneuvelden er slechts twee vloertjes, een voorwielophanging en een voorvleugel. De top vier, waar ook Ferrari tussen valt, heeft nu een totale schade van boven de drie miljoen euro, maar liefst tien keer zo veel als het enorm consistente Alpine.
De WK-stand van de brokkenpiloten vind je onder de beelden van de crash van Verstappen en Hamilton
Benieuwd hoe het brokkenpiloten-kampioenschap precies werkt? Lees het op deze pagina.
Coureur | Totaal opgelopen schade | Gesneuvelde onderdelen |
1. Max Verstappen | €2.764.000 (+€363.000) | 5x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 2x bargeboards, 1x monocoque, 5x band, 2x sidepod, 4x achterophanging, 1x achtervleugel, 4x vloer, 1x versnellingsbak, 1x CE, 1x remmen |
2. Mick Schumacher | €2.759.500 | 6x voorvleugel, 2x bargeboards, 3x voorophanging, 5x band, 2x sidepod, 2x achterophanging, 1x achtervleugel, 2x vloer, 2x versnellingsbak, 6x remmen |
3. Valtteri Bottas | €2.502.000 | 3x voorvleugel, 3x bargeboards, 1x monocoque, 3x voorophanging, 6x band, 2x sidepod, 3x achterophanging, 2x vloer, 1x versnellingsbak, 6x remmen |
4. Nicholas Latifi | €1.961.500 | 4x voorvleugel, 3x bargeboards, 3x voorophanging, 4x band, 2x vloer, 5x remmen, 1x sidepod, 3x achterophanging, 1x achtervleugel, 1x versnellingsbak |
5. Yuki Tsunoda | €1.841.500 (+€145.000) | 3x achterophanging, 3x achtervleugel, 2x vloer, 2x versnellingsbak, 1x band, 2x voorvleugel, 1x voorophanging |
6. Charles Leclerc | €1.754.500 | 6x voorvleugel, 4x bargeboards, 4x voorophanging, 4x band, 2x sidepod, 2x achteroph, 2x vloer, 5x remmen |
7. George Russell | €1.473.000 | 2x voorvleugel, 3x bargeboards, 3x voorophanging, 4x band, 1x chassis, 2x vloer, 4x remmen, 1x sidepod, 1x achterophanging, 1x achtervleugel |
8. Lando Norris | €1.387.000 | 2x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 2x achterophanging, 1x bargeboard, 5x band, 2x vloer, 5x remmen, 1x sidepod, 1x versnellingsbak |
9. Carlos Sainz | €966.500 (+€511.500) | 3x voorvleugel, 2x bargeboard, 2x band, 1x vloer, 3x remmen, 1x voorwielophanging, 1x sidepod |
10. Pierre Gasly | €758.000 (+€453.000) | 2x voorvleugel, 2x band, 2x achterophanging, 2x vloer, 2x remmen, 1x bargeboard, 1x sidepod |
11. Lance Stroll | €726.000 | 2x voorvleugel, 1x bargeboards, 3x band, 1x sidepod, 1x vloer, 2x voorophanging, 1x remmen |
12. Nikita Mazepin | €698.000 | 2x voorvleugel, 2x voorophanging, 2x band, 1x achterophanging, 1x achtervleugel |
13. Lewis Hamilton | €645.000 (+€233.500) | 3x voorvleugel, 2x vloer, 1x band, 1x achtervleugel, 1x Halo |
14. Sergio Perez | €619.500 | 1x voorvleugel 1x band, 2x vloer, 1x voorwielophanging, 1x remmen, 2x bargeboard, 1x sidepod, 1x band |
15. Kimi Raikkonen | €585.000 | 3x voorvleugel, 1x achtervleugel, 1x bargeboards |
16. Sebastian Vettel | €500.000 | 3x voorvleugel, 1x vloer |
17. Daniel Ricciardo | €461.500 | 2x vloer, 1x band, 1x voorvleugel, 1x voorophanging, 1x bargeboard |
18. Antonio Giovinazzi | €396.500 (+€145.000 | 1x band, 2x voorvleugel, 1x voorophanging |
19. Esteban Ocon | €315.000 | 2x vloer, 1x voorwielophanging |
20. Fernando Alonso | €145.000 | 1x voorvleugel |
Totale schade: |
€22.924.000 (+€1.851.000) |
Constructeur | Totaal opgelopen schade |
1. Haas | €3.457.500 |
2. Williams | €3.434.500 |
3. Red Bull | €3.393.500 (+€363.000) |
4. Mercedes | €3.157.000 (+€233.500) |
5. Ferrari | €3.061.000 (+€511.500) |
6. AlphaTauri | €2.599.500 (+€598.000) |
7. McLaren | €1.848.500 |
8. Aston Martin | €1.226.000 |
9. Alfa Romeo | €981.500 (+€145.000) |
10. Alpine | €315.000 |
Door: Marnik Kok | m.kok@f1maximaal.nl
Lees het artikel op de mobiele website