Oscar Piastri was allesbehalve blij toen teamgenoot Lando Norris hem in Singapore vlak na de start raakte. De Australiër kwam uiteindelijk goed weg, maar zat wel in de buurt van een enkeltje muur, en dat consequenties uitbleven, vond hij hoorbaar onterecht. Zak Brown heeft inmiddels bevestigd dat er wél degelijk repercussies zijn voor het voorval.
De papaya rules zijn het verhaal van het seizoen. In feite betekent het simpelweg: de McLaren-coureurs mogen racen, zolang ze het netjes houden en elkaar niet raken. Dat ging dus mis in Singapore, want Norris raakte Piastri. De leider van het kampioenschap vroeg via de boordradio naar de gevolgen van het incident, maar kreeg te horen dat er niets aan gedaan werd. De Australiër was er niet blij mee, want zo liep hij namelijk een podium mis.
Nooit opzet in het spel
Eerder tijdens het seizoen waren er overigens wel teamorders aan het adres van Piastri. McLaren had de pitstop van Norris verpest, en dus moest Piastri zijn teamgenoot erlangs laten. Daarna waren ze vrij om te vechten. Het contrast tussen de reactie op de lange pitstop en het incident, evenals het vieren van de constructeurstitel zonder Piastri, was voer voor de media, die suggereren dat McLaren en Brown Norris voortrekken.
Aan het begin van het raceweekend in de Verenigde Staten werden de coureurs uiteraard gevraagd naar het incident. Beide mannen benadrukten dat het niet zonder consequenties is gebleven, al blijven ze vaag over wat de gevolgen precies inhielden. Brown heeft nu bij Sky Sports nogmaals bevestigd dat er wel degelijk actie ondernomen is na de meest recente Grand Prix. Ook hij geeft verder weinig prijs.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Brown benadrukt dat elke race door het team rustig doorgenomen wordt. ‘We evalueren elke race. Lando en Oscar hadden het moeilijk in Singapore’, weet hij. Hij herinnert iedereen eraan dat de eerste ronde van een Grand Prix vaak behoorlijk rommelig kan worden. ‘De start van een F1-race is behoorlijk hectisch. Het was duidelijk niet opzettelijk’, legt de CEO van de Britse renstal uit.
De Amerikaan wijst op de Papaya Rules. ‘We willen niet dat onze auto’s elkaar raken, dus hebben we aan het begin van het jaar vastgelegd hoe we gaan racen’, vertelt de CEO. ‘Er is een kleine sportieve repercussie als gevolg van wat er is gebeurd. We gaan verder’, lijkt hij het onderwerp zo snel mogelijk achter zich te willen laten. ‘De coureurs voelen zich op hun gemak, ze zijn vrij om te racen en we kijken uit naar een geweldig raceweekend’, benadrukt hij echter.
Consequentie is marginaal
Veel hoeft men van de maatregelen overigens niet te verwachten. ‘Het is marginaal, het is in overeenstemming met wat er is gebeurd’, legt Brown uit. Volgens hem was het niet meer dan een simpel race-incident, iets wat gewoon kan gebeuren. ‘Het is uiteindelijk een race-incident, aan het begin van een Grand Prix op een baan die enigszins vochtig was’, wijst hij op de omstandigheden. ‘Het was niet opzettelijk.’
De Amerikaan weigert meer prijs te geven, maar blijft benadrukken dat de consequentie iets kleins is. ‘Het is heel marginaal’, zegt hij zelfs. ‘Het zal waarschijnlijk niet opvallen’, voegt hij er bovendien aan toe. Voor de CEO van McLaren is het vooral belangrijk dat degenen die de details moeten kennen, ze ook kennen. ‘Lando en Oscar weten wat het is, en dat is het belangrijkste’, sluit hij af.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties