Brown en McLaren boos: 'Er zijn teams die het budgetplafond omhoog krikken met absurde bedragen' Formule 1
Formule 1

Brown en McLaren boos: 'Er zijn teams die het budgetplafond omhoog krikken met absurde bedragen'

Brown en McLaren boos: 'Er zijn teams die het budgetplafond omhoog krikken met absurde bedragen'

Het team van McLaren is staat nog altijd sterk onwelwillend tegenover het idee van een extreem verhoogde budgetcap in de Formule 1. Dit maakt het team kenbaar tijdens gesprekken over de zes geplande sprintraces op de Formule 1-kalender van 2022. Het idee van de F1 Sprint werd in 2021 drie keer uitgetest en zal dus vaker terugkomen. Maar veel teams vragen nu om een financiële compensatie voor de 'extra' sprintraces.

In 2022 kunnen we dus rekenen op zes sprints. De eerste van die zes staat gepland bij de eerste race van het seizoen in Bahrein, waarbij de mogelijkheid bestaat dat het alternatieve circuit gebruikt wordt. Dit zou hetzelfde circuit zijn als degene die gebruikt werd in de Sakhir Grand Prix in 2020, welke gewonnen werd door Sergio Pérez in de Racing Point.

Teams willen 'crashcompensatie' in de vorm van geld

De gesprekken over het sprintrace-format gaan onder andere ook over het veranderen van het aantal punten dat verdiend kan worden, of de winnaar daadwerkelijk op pole position moet starten en of de sprint wel de startopstelling moet bepalen. Teams waren vorig jaar positief over de sprints maar nu er dieper op in gegaan wordt, ontstaat er een tekort aan consensus onder teams.

Veel teams vragen namelijk om een verhoogde budgetcap om zo te compenseren voor eventuele crashes in de extra races die gedurende het jaar gehouden worden. Veel teams vinden het idee dat er zes 'extra' sprints gehouden worden wel leuk, maar aangezien het verhogen van de budgetcap vorig jaar ook mocht, hopen ze op compensatie. De Formule 1 kent nu een limiet van 145 miljoen dollar, deze zal volgend jaar nogmaals 5 miljoen dollar dalen.

McLaren en Brown 'fel tegen' verhogen kostenplafond

McLaren-CEO Zak Brown vindt het bemoedigend om te zien dat 'de kijkcijfers van de Formule 1 omhoog gaan' dankzij het sprintrace-format. Echter staat het team lijnrecht tegenover het idee van het verhogen van het budgetplafond. 'Sommige teams willen het plafond met ongekend veel geld verhogen. Wij willen dat absoluut niet, dus daar moeten we omheen werken', zegt Brown in gesprek met Motorsport.com.

In 2021 kregen teams 450 duizend dollar voor de drie sprintraces en nog eens 100 duizend voor mogelijke schade. Maar ook Brown ziet dat er weinig schade is opgelopen. 'Toen dit idee aan ons werd voorgesteld vorig jaar kwamen ze met een rapport met daarin informatie over schade in de eerste rondes. De realiteit is dat er weinig schade is gereden vorig jaar en in dat rapport stond dat ook.'

'En nog steeds zijn er een aantal teams die het plafond met absurde bedragen omhoog willen tillen. Je zou met die bedragen bijna per race een auto kunnen afschrijven. Van wat ik gezien heb, komen crashes vaker voor in de trainingen dan in de sprints', gaat de Amerikaanse CEO verder. 'Sommige teams moeten misschien wennen aan het werken met een budget, maar dit zit in de geest van de sport. We moeten voorkomen dat dat plafond omhoog gaat.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws