Brundle snapt start GP Japan niet: 'Teams hadden tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden' Formule 1
Formule 1

Brundle snapt start GP Japan niet: 'Teams hadden tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden'

Brundle snapt start GP Japan niet: 'Teams hadden tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden'

Martin Brundle vond het absoluut verschrikkelijk om te zien dat er een ander voertuig op de baan stond terwijl er nog Formule 1-auto's over het asfalt reden tijdens de Grand Prix van Japan. Het deed de voormalig Formule 1-coureur denken aan zijn eigen crash in 1994 en het dodelijke ongeval van Jules Bianchi twintig jaar later. Brundle zag de wedstrijdleiding opnieuw blunderen en schaart zich dan ook bij de mening van onder andere Pierre Gasly.

Het was de Fransman die de tractor op de baan opmerkte en woedend was over de boordradio. 'Ik vond het echt afschuwelijk, want ik heb zelf ook een incident gehad op Suzuka in 1994', vertelt Brundle bij Sky Sports. Het regende extreem hard tijdens de race van 28 jaar geleden en meerdere coureurs waren al van de baan geschoten. Gianni Morbidelli crashte een ronde eerder op dezelfde plek als Brundle, maar de hijskraan en marshalls stonden nog op de baan. De Brit wist de kraan te ontwijken, maar hij raakte wel een marshall.

'Ik voelde me echt verschrikkelijk, want het bot stak uit zijn been', herinnert Brundle zich. De voormalig Formule 1-coureur was destijds al van mening dat er geen andere voertuigen op de baan moeten staan als de coureurs nog op het asfalt rijden. In Japan ging het dus nog een paar keer mis. 'We hebben ook al het afschuwelijke ongeluk van Jules Bianchi gehad in 2014. Het is echt onacceptabel. Men heeft er nog steeds niet van geleerd. De rode vlag had direct gewapperd moeten worden vanwege de omstandigheden.'

Brundle legt verantwoordelijkheid bij wedstrijdleiding

Brundle denkt dat de wedstrijdleiding aan het begin van de race al een belangrijke rol had moeten spelen. De Sky Sports-verslaggever is van mening dat niemand op de intermediates had mogen starten. 'De wedstrijdleider had misschien de teams tegen zichzelf in bescherming moeten nemen. Hij had de race achter de safety car moeten laten starten, zodat iedereen op full wets had gestaan. Die banden hadden het nog wel aangekund. Zo haal je ook het competitieve randje weg bij de teams', concludeert Brundle.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws