Column | Formule 1 moet voorbeeld nemen aan de MotoGP wat betreft track limits

Column | Formule 1 moet voorbeeld nemen aan de MotoGP wat betreft track limits

Ook afgelopen weekend was het weer raak: vermeende onduidelijkheid over de track limits tijdens de Grand Prix van Portugal. Max Verstappen trachtte in de laatste ronde van de race de snelste ronde te pakken, maar verloor zijn tijd vanwege het overschrijden van de track limits in bocht 14. Hier was hij niet van op de hoogte. Waarschijnlijk omdat op de zaterdag pas de track limits in die knik werden aangepast. De Formule 1 zou er goed aan doen om af te kijken bij de MotoGP.

Voorop staat dat Verstappen had moeten weten dat er in bocht 14 streng gelet werd op de track limits. Hij hield zich er niet aan, dus is het terecht dat zijn snelste ronde werd afgepakt. Toch is het alweer de derde race achter elkaar dat er controverse ontstaat over de baanlimieten. Zo moest Verstappen in de slotfase van de Bahreinse Grand Prix zijn leidende positie teruggeven aan Lewis Hamilton omdat de Nederlander hem buiten de baan inhaalde, terwijl menig coureur een tijd verwijderd zag worden tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna.

Duidelijkheid is het devies

Dat er track limits zijn, is logisch. Echter: ook voor fans is het lang niet altijd helder en uit te leggen dat er nog tijdens het weekend aan de baanlimieten wordt gesleuteld. Dat was zo met bocht 14 op Portimão, maar ook met de interpretatie van de track limits in bocht 4 van het Bahrain International Circuit. Niet voor niets wordt nog altijd aangehaald dat Hamilton 29 keer die laatstgenoemde knik zo wijd mogelijk mocht nemen, terwijl Verstappen bij de eerste de beste keer een probleem kreeg. Regeltechnisch terecht, maar de FIA maakt het zich onnodig moeilijk.

De Formule 1 zou er goed aan om af te kijken bij de MotoGP, haar equivalent op twee wielen. De track limits in de motorklasse zijn namelijk voor iedereen, dus voor zowel coureur als kijker duidelijk: kom je met beide wielen op de groene run-off naast een kerb, dan heb je simpelweg de track limits genegeerd. Het verschil hierin is dat deze groene run-off naast vrijwel iedere bocht te vinden is en dus ook voor vrijwel elke bocht geldt. Geen uitzonderingen dus, zoals die er in de Formule 1 wel zijn.

MotoGP-systeem uitgelegd

Het penaltysysteem is daarbij ook helder. Doe je dit tijdens een kwalificatie, dan raak je je tijd kwijt. Tijdens een race 'mag' je drie keer de track limits negeren en bij de vierde keer volgt een officiële waarschuwing. Gaat een coureur daarna nog een keer in de fout, dan moet diegene een long lap penalty inlossen. Dat is een soort extra bocht die meer tijd kost om door te komen. Gebeurt die vijfde fout in de laatste ronde, dan moet de coureur in kwestie een plek teruggeven aan een ander. Zo niet, dan volgt een tijdstraf. Dit overkwam Fabio Quartararo tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna in 2020, waardoor hij een podium verloor.

In deze video zijn de track limits helder: blijf binnen het groen.

Track limits voor alle bochten

In de MotoGP wordt enkel op track limits gelet als een coureur daar voordeel uit haalt. De groene run-offs zijn echter zo gemaakt dat deze altijd een voordeel bieden op het gebied van tijdwinst. Daarom is het ook snel duidelijk wanneer er geen voordeel gehaald wordt uit het negeren van track limits. Dat is namelijk wanneer een coureur even de macht over de machine verliest en daardoor buiten de baan komt of wanneer een coureur veel te wijd een bocht inkomt en daardoor sowieso tijd verliest.

De track limits in de MotoGP belichamen de simpelheid die veel regels in die klasse kennen. De Formule 1 zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Wees duidelijk: kom je met al je wielen op de run-offs of, in het geval van de Formule 1, met vier wielen buiten de witte lijnen, dan negeer je ten alle tijden track limits. Dat geldt voor alle bochten en niet voor een paar. Mats een coureur alleen als er duidelijk geen tijdwinst geboekt wordt en wees anders onverbiddelijk. Zodoende weten de rijders ook waar ze aan toe zijn: binnen de lijnen blijven.

Of de Formule 1 dan voor run-offs of witte lijnen moet kiezen, moet dan nog bepaald worden. Feit is natuurlijk dat de MotoGP-machine maar twee wielen kennen en de Formule 1-bolides er vier. Echter is het vooral de filosofie achter de MotoGP-regelgeving die echt wel over mag slaan naar de koningsklasse van de autosport. Trek een rechte lijn in alle bochten en wees duidelijk. Komt een Hamilton of een Verstappen in een bocht met alle wielen buiten de witte lijn, dan volgt een waarschuwing na vier keer en daarna een penalty, zij het in de vorm van een long lap penalty of een bescheiden tijdstraf. Eén ding is duidelijk: voor zowel coureurs als fans is de regelgeving veel duidelijker en dat is het belangrijkste.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Marko: 'Verstappen had veel gedoe bespaard als hij binnen de lijntjes kleurde'

Helmut Marko is van mening dat Max Verstappen zich aan de regels omtrent de baanlimieten moet houden, hoe bizar deze ook zijn...

Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg'

Max Verstappen denkt dat de verschillen tussen Red Bull Racing en Mercedes deels afkomstig zijn van de afstelling van de auto...

F1 in het kort | Pirelli: Tweestopper voornaamste keuze in Spanje

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Boordradio's VT1 | Ingenieur Perez: 'Verstappen heeft zijn auto beschadigd in bocht 7'

Ook tijdens de eerste vrije training in Spanje was er weer voldoende te horen op de boordradio's. Zo ervoer Lewis Hamilton wa...

Verstappen tevreden in Spanje ondanks P9: 'Hebben een prima dag gedraaid'

Max Verstappen denkt dat Red Bull Racing een prima eerste dag gekend heeft in Spanje. De Nederlander wist de eerste vrije tra...

Live F1 15.00u | Tweede vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Nog geen week na de Grand Prix van Portugal staat het Spaanse Formule 1-evenement van 2021 alweer op de agenda. Het Zuid-Euro...

Marko vreest: 'Nu wordt het wel krap met de reserveonderdelen'

Helmut Marko laat vanuit Spanje weten dat er niet heel veel reserveonderdelen aanwezig zijn voor Max Verstappen en Sergio Per...

Coulthard mengt zich in track limits-discussie: 'Belachelijk dat hieraan getwijfeld wordt'

David Coulthard is helemaal klaar met de track limits-discussie. Drie races gaat het al over het feit dat het niet duidelijk...

Hamilton: 'We kunnen niet afhankelijk zijn van fouten van anderen'

Lewis Hamilton heeft aangegeven geen psychologische spelletjes te willen spelen met Max Verstappen en breekt een lans voor Va...

Lees meer

Net binnen

Verstappen heeft vizier op poleposition: 'Om te winnen moet je hier op de eerste startrij staan'

Max Verstappen heeft een duidelijk doel voor ogen voor de Grand Prix van Spanje. De Red Bull Racing-coureur wil na een wat te...

Doornbos ziet Verstappen onder druk: 'Hij moet niet weer over de limiet van de auto gaan'

Robert Doornbos ziet dat Red Bull Racing er niet meer zo goed voorstaat als aan het begin van het seizoen. De Oostenrijkse re...

Foutjes en verkeer verbergen ware snelheid Red Bull in Spanje

Red Bull Racing kent geen daverend begin van haar weekend in Spanje. De Oostenrijkse renstal lijkt zelfs tegen een fikse acht...

Vraagtekens bij Grand Prix van Turkije na problematische beslissing Britse overheid

De Grand Prix van Turkije staat mogelijk op losse schroeven nadat de overheid van Groot-Brittannië heeft aangekondigd dat het...

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Lees meer