Column | Formule 1 moet voorbeeld nemen aan de MotoGP wat betreft track limits Formule 1
Formule 1

Column | Formule 1 moet voorbeeld nemen aan de MotoGP wat betreft track limits

Column | Formule 1 moet voorbeeld nemen aan de MotoGP wat betreft track limits

Ook afgelopen weekend was het weer raak: vermeende onduidelijkheid over de track limits tijdens de Grand Prix van Portugal. Max Verstappen trachtte in de laatste ronde van de race de snelste ronde te pakken, maar verloor zijn tijd vanwege het overschrijden van de track limits in bocht 14. Hier was hij niet van op de hoogte. Waarschijnlijk omdat op de zaterdag pas de track limits in die knik werden aangepast. De Formule 1 zou er goed aan doen om af te kijken bij de MotoGP.

Voorop staat dat Verstappen had moeten weten dat er in bocht 14 streng gelet werd op de track limits. Hij hield zich er niet aan, dus is het terecht dat zijn snelste ronde werd afgepakt. Toch is het alweer de derde race achter elkaar dat er controverse ontstaat over de baanlimieten. Zo moest Verstappen in de slotfase van de Bahreinse Grand Prix zijn leidende positie teruggeven aan Lewis Hamilton omdat de Nederlander hem buiten de baan inhaalde, terwijl menig coureur een tijd verwijderd zag worden tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna.

Duidelijkheid is het devies

Dat er track limits zijn, is logisch. Echter: ook voor fans is het lang niet altijd helder en uit te leggen dat er nog tijdens het weekend aan de baanlimieten wordt gesleuteld. Dat was zo met bocht 14 op Portimão, maar ook met de interpretatie van de track limits in bocht 4 van het Bahrain International Circuit. Niet voor niets wordt nog altijd aangehaald dat Hamilton 29 keer die laatstgenoemde knik zo wijd mogelijk mocht nemen, terwijl Verstappen bij de eerste de beste keer een probleem kreeg. Regeltechnisch terecht, maar de FIA maakt het zich onnodig moeilijk.

De Formule 1 zou er goed aan om af te kijken bij de MotoGP, haar equivalent op twee wielen. De track limits in de motorklasse zijn namelijk voor iedereen, dus voor zowel coureur als kijker duidelijk: kom je met beide wielen op de groene run-off naast een kerb, dan heb je simpelweg de track limits genegeerd. Het verschil hierin is dat deze groene run-off naast vrijwel iedere bocht te vinden is en dus ook voor vrijwel elke bocht geldt. Geen uitzonderingen dus, zoals die er in de Formule 1 wel zijn.

MotoGP-systeem uitgelegd

Het penaltysysteem is daarbij ook helder. Doe je dit tijdens een kwalificatie, dan raak je je tijd kwijt. Tijdens een race 'mag' je drie keer de track limits negeren en bij de vierde keer volgt een officiële waarschuwing. Gaat een coureur daarna nog een keer in de fout, dan moet diegene een long lap penalty inlossen. Dat is een soort extra bocht die meer tijd kost om door te komen. Gebeurt die vijfde fout in de laatste ronde, dan moet de coureur in kwestie een plek teruggeven aan een ander. Zo niet, dan volgt een tijdstraf. Dit overkwam Fabio Quartararo tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna in 2020, waardoor hij een podium verloor.

In deze video zijn de track limits helder: blijf binnen het groen.

Track limits voor alle bochten

In de MotoGP wordt enkel op track limits gelet als een coureur daar voordeel uit haalt. De groene run-offs zijn echter zo gemaakt dat deze altijd een voordeel bieden op het gebied van tijdwinst. Daarom is het ook snel duidelijk wanneer er geen voordeel gehaald wordt uit het negeren van track limits. Dat is namelijk wanneer een coureur even de macht over de machine verliest en daardoor buiten de baan komt of wanneer een coureur veel te wijd een bocht inkomt en daardoor sowieso tijd verliest.

De track limits in de MotoGP belichamen de simpelheid die veel regels in die klasse kennen. De Formule 1 zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Wees duidelijk: kom je met al je wielen op de run-offs of, in het geval van de Formule 1, met vier wielen buiten de witte lijnen, dan negeer je ten alle tijden track limits. Dat geldt voor alle bochten en niet voor een paar. Mats een coureur alleen als er duidelijk geen tijdwinst geboekt wordt en wees anders onverbiddelijk. Zodoende weten de rijders ook waar ze aan toe zijn: binnen de lijnen blijven.

Of de Formule 1 dan voor run-offs of witte lijnen moet kiezen, moet dan nog bepaald worden. Feit is natuurlijk dat de MotoGP-machine maar twee wielen kennen en de Formule 1-bolides er vier. Echter is het vooral de filosofie achter de MotoGP-regelgeving die echt wel over mag slaan naar de koningsklasse van de autosport. Trek een rechte lijn in alle bochten en wees duidelijk. Komt een Hamilton of een Verstappen in een bocht met alle wielen buiten de witte lijn, dan volgt een waarschuwing na vier keer en daarna een penalty, zij het in de vorm van een long lap penalty of een bescheiden tijdstraf. Eén ding is duidelijk: voor zowel coureurs als fans is de regelgeving veel duidelijker en dat is het belangrijkste.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws