De beste én slechtste Formule 1-games ooit Formule 1
Formule 1

De beste én slechtste Formule 1-games ooit

De beste én slechtste Formule 1-games ooit

Nog een aantal weken en dan ligt de game F1 2021 in de schappen. Hoog tijd dus om de geschiedenis van officiële Formule 1-games in te duiken. Wat waren de beste spellen met de officiële Formule 1-licentie en welke games kunnen we beter vergeten? F1Maximaal zet ze voor je op een rijtje.

Let wel: we behandelen enkel games die onder de officiële Formule 1-licentie zijn uitgebracht. Raceseries als Project CARS, Forza Motorsport, Gran Turismo en Assetto Corsa bevatten Formule 1-bolides, maar niet het echte kampioenschap zelf. Op dat laatste focussen we ons in dit artikel.

Grand Prix 4

Grand Prix 4 is het laatste deel van de legendarische Grand Prix-serie, het levenswerk van de Britse developer Geoff Crammond. In 1991 maakte hij vrijwel in zijn eentje de allereerste Grand Prix-game, die zich onderscheidde door haar enorme realisme. Hoewel we praten over een tijdperk van zo'n twintig tot dertig jaar geleden, worden de Grand Prix-games nog altijd gezien als de meest realistische Formule 1-gameserie ooit. Met recht mogen de games simulatoren genoemd worden. Zo gebruikte Jacques Villeneuve Grand Prix 2 (1996) als simulator ter voorbereiding op de Belgische Grand Prix.

Grand Prix 4 is de bekroning van de vierdelige serie. De game kwam in juni 2002 uit op de PC en besloeg het officiële 2001-seizoen. Vele fans beschouwen de laatste release als de beste tot nu toe en dat is niet gek. De game was haar tijd namelijk ver vooruit. Los van dat men met de officiële coureurs en teams kon rijden, was de game écht een simulatie van een Formule 1-seizoen.

Niet alleen op het gebied van besturing, Grand Prix 4 was namelijk een pittig spel, maar ook met zaken eromheen. De AI (computergestuurde tegenstanders) maakte namelijk fouten, maar dat verschilde per coureur. Michael Schumacher was in het echt nagenoeg foutloos, dus in de game ook, terwijl Juan Pablo Montoya nog wel eens roekeloos wilde zijn en dat in de game dus ook was. Daarnaast waren technische uitvalbeurten ook mogelijk in Grand Prix 4 en was de beleving rondom de baan ook top notch. Je moest zelf je wagen besturen in de pitstraat en marshals ruimden puin op als er een crash was. Grand Prix 4 was haar tijd echt ver vooruit.

F1 Career Challenge

Grand Prix was begin deze eeuw niet de enige game met de officiële Formule 1-licentie. Electronic Arts, vandaag de dag opnieuw de uitgever van de Formule 1-spellen, had het recht op de licentie ook. Het bracht een aantal games uit, waarvan F1 Career Challenge ongetwijfeld de beste is. F1 Career Challenge besloeg namelijk niet één seizoen, maar vier jaargangen. In de game kon de speler een carrièremodus starten die van 1999 tot en met 2002 duurde. Zodoende was de carrièremodus behoorlijk dynamisch, omdat coureurs van teams wisselden en de kalender dus ook verschilde per seizoen.

Ook op het gebied van gameplay was F1 Career Challenge een topgame. Grand Prix 4 was weliswaar realistischer, maar ook in EA's tegenhanger maakten AI-coureurs fouten en kon er zomaar een technisch probleem bij de bolide optreden. Het zorgde voor geloofwaardige en leuke races. Tevens worden er tot op de dag van vandaag mods gemaakt die de game op PC in leven houden.

Grand Prix Manager 2

Hoewel Grand Prix Manager 2 bij de release in 1996 relatief matige recensies kreeg, is het een cultklassieker binnen de F1-community. Nog altijd worden er mods gemaakt voor de onderhand 25 jaar oude game. Zoals de naam al verraadt, kruip je in Grand Prix Manager 2 niet in de huid van een coureur, maar juist in die van een teambaas. In plaats van zelf races rijden, moet je vanaf de virtuele pitmuur dus de race voor je twee coureurs in goede banen leiden.

Grand Prix Manager 2 laat je als speler alle dagelijkse werkzaamheden van een F1-teambaas ondergaan. Zo moet je ervoor zorgen dat je huidige bolide goed wordt doorontwikkeld, terwijl je ook rekening moet houden met het volgende seizoen. Sponsors aantrekken en behouden vormt ook een onderdeel van de gameplay, terwijl je je ook bezig dient te houden met transferzaken. Het leuke is dat je dit doet als teambaas van een officieel Formule 1-team. Presteert Eddie Irvine ondermaats bij Ferrari? Dan kan je hem laten vervangen door David Coulthard of een willekeurige testrijder van een ander team.

Formula 1 Championship Edition (F1 2006)

Ook PlayStation 3-exclusive Formula 1 Championsip Edition (F1 2006 op de PlayStation 2) was zijn tijd ver vooruit. Wie de graphics van de PS3-versie ziet, ziet een game die niet eens zo heel veel onderdoet van de recentere releases. F1 Championship Edition besloeg het officiële 2006-seizoen en was enorm moeilijk om te spelen. Pakte je net te veel kerb mee, dan verloor je al snel de controle over de bolide.

De carrièremodus van de 2006-game wordt tot op de dag van vandaag geprezen. Je start als werkloze coureur en moet een contract zien af te dwingen bij Toro Rosso, Super Aguri en Midland, de kleinere teams van die tijd. Maak je geen indruk, dan krijg je geen racezitje en ben je testcoureur. Maak je wel indruk, dan mag je jezelf officieel racecoureur van één van die drie teams noemen. Vanuit daar werk je langzaam maar zeker jezelf op naar de top van de Formule 1.

Los van de voor die tijd prachtige graphics, waren ook de races van hoog niveau. De game maakte gebruik van de officiële Formule 1-graphics (toentertijd de bekende witte blokken) en de GP's verliepen behoorlijk dynamisch. AI-coureurs konden uitvallen met technische problemen en daardoor olie achterlaten op het asfalt, wat dus voor behoorlijk verraderlijke situaties zorgde. Daarnaast was het schademodel relatief uitgebreid. Voor - en achtervleugel konden kapot en ook de wielen lieten snel los bij een botsing. Dat maakte de game enorm lastig. Bij een relatief bescheiden impact kon de schade al fataal zijn. Fataal was in deze zin letterlijk, want rewinds, het terugspoelen naar een eerder moment voor een crash, was nog niet mogelijk in de Formula 1 Championship Edition.

F1 2020

F1 2020 mag gerust één van de meest uitgebreide Formule 1-games ooit genoemd worden. Niet alleen is het volledige 2020-seizoen van de Formule 1 speelbaar, ook de 2019 én 2020-jaargangen van de Formule 2 én een aantal klassieke bolides kun je als speler onder handen nemen in F1 2020. Uiteraard is daar de carrièremodus, waarin je kunt beginnen als Formule 2-coureur om vervolgens binnen tien seizoenen uit te groeien tot een legende in de Formule 1. Dat doe je door je team steeds beter te maken middels de vele upgrades die je kunt doorvoeren aan de auto's. Zodoende voelt elk Formule 1-seizoen anders aan, mede ook door de transfers die coureurs kunnen maken.

De grote blikvanger van F1 2020 is echter de MyTeam-modus. In feite komt dat neer op eenzelfde soort modus als hierboven bij Grand Prix Manager 2 werd besproken, al is de context hier dat je een Formule 1-coureur bent die een eigen, fictief team start. Je houdt je dus niet alleen bezig met operationele zaken rondom je renstal, maar rijdt dus zelf ook races. Die operationele zaken gaan wat minder diep dan bij Grand Prix Manager 2, maar je kunt bijvoorbeeld wel je departementen én bolide upgraden, zodat je eigen team langzaam steeds beter wordt. Tevens kun je een teamgenoot aantrekken middels het transfersysteem. Wil je Charles Leclerc loskweken bij Ferrari? Dat kan in de MyTeam-modus!

Slechtste Formule 1-games ooit

Hierboven behandelden we de beste Formule 1-games ooit, maar door de jaren heen hebben er ook een aantal flaters van jewelste hun intrede gedaan binnen de wereld van de Formule 1-racespellen.

Formula 1 98

Waar Formula 97 gezien wordt als één van de betere F1-releases, is opvolger Formula 1 98 mede door tijdsgebrek tijdens de ontwikkeling een zeer matig vervolg. Technisch was er veel mis met het spel. De draw distance (hoeverre objecten in de verte gedetailleerd waren) was erg matig, wat er soms voor zorgde dat een bepaalde bocht pas duidelijk te zien was op het moment dat je al remde. Daarnaast klopte niet elke circuit-layout en verdween de details (zoals sponsors) van bepaalde bolides als er te veel auto's zichtbaar waren op het scherm.

Ook de bestuurbaarheid van Formula 1 98 liet te wensen over. De besturing was erg inaccuraat, waardoor het in sommige situaties nagenoeg onmogelijk was om je bolide op het asfalt te houden, laat staan een vloeiende ronde rijden. De AI-tegenstanders waren met schade soms zelfs sneller dan de speler zonder schade. Au.

F1 2014

Eind 2013 kwamen de PlayStation 4 en Xbox One uit en dat moest een nieuw tijdperk van Formule 1-games inluiden. Mooiere graphics, realistischere races en een algeheel verbeterde presentatie lagen in het vooruitzicht, maar F1 2014 kwam eind 2014 nog uit op de PlayStation 3 en Xbox 360, de oude consoles dus. Het spel zag er exact hetzelfde uit als F1 2013, maar was veel meer uitgekleed op het gebied van features. Zo had haar voorganger nog klassieke auto's. In F1 2014 waren deze er helemaal uitgesloopt.

An sich was F1 2014 geen slechte game, maar werd het vooral gezien als een gemiste kans. Eind 2014 waren heel veel ontwikkelaars als overgestapt op de nieuwe generatie consoles. Zo waren FIFA 14 en MotoGP 14 een enorme stap vooruit ten opzichte van haar voorgangers op ouder materiaal. Formule 1-fans moesten echter nog een jaar geduld hebben. F1 2014 was een stagnatie en geen verbetering.

F1 2015

F1 2015 was dan 'eindelijk' de eerste Formule 1-game op de nieuwe generatie consoles. De graphics waren mooi, al oogde de algehele presentatie ietwat flets, en de auto's waren heerlijk om te besturen. Daar was echter alles mee gezegd. F1 2015 werd geteisterd door bugs, wat jargon is voor fouten, en de content viel tegen. Zo kon je wel een kampioenschap rijden met de officiële Formule 1-coureurs, maar er was helemaal geen carrièremodus. De game werd daar dan ook flink op afgestraft in recensies, juist omdat de carrièremodus doorgaans het meest populaire onderdeel is van de Formule 1-spellen.

Maar zoals gezegd: F1 2015 had een heerlijke besturing, vooral in vergelijking met de eerdere Codemasters-games vanaf F1 2010. Races verliepen echter niet heel realistisch. Was er bijvoorbeeld een crash in de eerste bocht, dan stopten alle coureurs daarachter midden op de baan. In het echt zouden ze er natuurlijk omheen rijden. Daarnaast maakten AI-coureurs nagenoeg nooit fouten en vielen ze ook nooit uit met technische problemen. Dit werd aangepakt in F1 2016, maar maakt F1 2015 een ietwat saaie game.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws