Red Bull Racing beleeft een bijzonder seizoen, waarin het team als complete underdog begon, maar met Max Verstappen toch nog kans maakt op de titel. De coureurs van McLaren wisten de afgelopen drie races geen zege te pakken, maar de Nederlander pakte er wel twee. Al met al heeft het team de coureur zeer hoog zitten, maar men moet ook weer niet overdrijven, meent Erik van Haren.
Max Verstappen wist zeges te pakken in Italië en Azerbeidzjan, nadat er eerder al overwinningen waren in Imola en Japan. Het gat tussen de McLaren-coureurs is inmiddels geslonken naar 22 punten, en Verstappen zit 41 punten achter Lando Norris, de nummer twee. Het gat naar Piastri is met 63 punten dus nog relatief groot, maar gezien de huidige situatie is niets uit te sluiten. Een vijfde titel op rij behoort nog altijd tot de mogelijkheden.
Verstappen kan beter geen schaduwteambaas zijn
Verstappen is al jaren de onbetwiste nummer één bij Red Bull, maar het team weet maar geen tweede coureur te vinden die in de buurt van Verstappen kan komen én blijven. Yuki Tsunoda weet af en toe een punt te pakken en hield in Azerbeidzjan Norris rondenlang achter zich. Dat is gunstig voor Verstappen, want elk punt telt, maar het was nog beter geweest als Tsunoda zich regelmatig vooraan kon melden om zijn teamgenoot te helpen.
Hoe groot de rol van Verstappen binnen het team nu echt is, weet niemand, afgezien van de mensen binnen het team zelf. Erik van Haren benadrukt echter dat geruchten dat de wereldkampioen als het ware een schaduwteambaas zou zijn bij de Oostenrijkse renstal, waarschijnlijk niet kloppen. Bovendien zou het slecht zijn voor de coureur. ‘Nou, ik hoop dat dat niet het geval is. Ik denk niet dat dat een gezonde situatie is’, aldus de journalist bij The Inside Track.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Desondanks is de impact van de coureur op Red Bull groot, zowel binnen het team als erbuiten. Op die manier bewijst hij zich zeer nuttig voor het moederbedrijf. ‘Ik denk wel dat zijn invloed erg groot is’, geeft de Formule 1-verslaggever van De Telegraaf aan. ‘Ik zeg niet dat hij teambaas is, maar iedereen in het team ziet wat hij het team brengt, zowel op sportief vlak als op marketinggebied, bijvoorbeeld door de verkoop van shirts’, benoemt hij de commerciële waarde van de coureur.
Van Haren beweert dat Verstappen eigenhandig de verkoop van merchandise tot een zeer lucratieve business heeft gemaakt. ‘Dat komt allemaal door Verstappen’, weet hij zeker. De Nederlander heeft teamgenoten gehad die behoorlijk populair waren onder fans, zoals Daniel Ricciardo en Sergio Pérez. Toch halen zij het niet bij de Nederlander. ‘Met alle respect, maar meestal komt dat niet door de tweede coureur.’
Verstappen beter voor verkoop dan Pérez
De journalist geeft aan dat de andere coureurs uiteraard wel een eigen fanbase hebben, maar deze vallen volgens hem in het niet bij het aantal Verstappen-fans dat shirts wil kopen. Pérez was tot eind 2024 de teamgenoot van Verstappen en zorgde ervoor dat vooral in Miami, Austin en Mexico vele Mexicaanse en andere Latijns-Amerikaanse fans kwamen kijken. ‘Natuurlijk had Checo Pérez een grote schare fans in Mexico’, is alles wat Van Haren erover zegt.
Van Haren wil ook best erkennen dat Tsunoda in eigen land geliefd is, maar veel maakt dit volgens hem niet uit op commercieel gebied. ‘En Yuki Tsunoda heeft een grote schare fans in Japan, maar Verstappen is degene die de races voor Red Bull wint’, aldus de journalist. Hij benadrukt daarbij dat de Nederlander hier geen dominante wagen voor nodig heeft. ‘Hij doet het ook vaak zonder de beste auto te hebben’, sluit Van Haren zijn lofrede af.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties