De technische ontwikkeling bij Red Bull: focus op wankele achterkant, voorproef nieuwe vloer Formule 1
Formule 1

De technische ontwikkeling bij Red Bull: focus op wankele achterkant, voorproef nieuwe vloer

De technische ontwikkeling bij Red Bull: focus op wankele achterkant, voorproef nieuwe vloer

Er mag voor 2021 weinig aangepast worden aan de Formule 1-bolides, maar de teams zitten allesbehalve stil. Via een token-systeem mag elke renstal kiezen waar ze op willen doorontwikkelen. Red Bull Racing is zich naar verluidt vooral aan het focussen op de achterkant van de RB16B, in combinatie met een nieuwe versnellingsbak.

De focus op de achterkant van de Red Bull-bolide is makkelijk te verklaren: in 2020 zagen we structurele problemen met een erg wankele achterkant. Door het gebrek aan stabiliteit zagen we Max Verstappen meermaals spinnen. Al in het vorige seizoen werd gezocht naar een oplossing, met lichte successen. De aanpassingen aan de versnellingsbak en achterwielophanging moeten de ontwikkelingen aan deze kant van de bolide completeren.

Volgens een technische analyse van Circus F1 wordt de versnellingsbak vooral aangepast voor aerodynamische doeleinden. Door de versnellingsbak op een compleet nieuwe manier te implementeren, ontstaat er wat meer vrijheid in aerodynamische ontwikkelingen aan de achterkant van de RB16B. Ook hier ligt de focus naar verluidt op het voorkomen van turbulentie bij de achtervleugel en achteras.

Red Bull 'verklapt' interpretatie van nieuwe vloer al in Abu Dhabi

Naast het token-systeem moeten de Formule 1-teams verplicht de vloer van hun bolides aanpassen. Een kleinere vloer moet de downforce verminderen en het veld wat dichter bij elkaar brengen. Red Bull 'verklapte' bij een test in Abu Dhabi al hun interpretatie van de nieuwe vloer. Op de vrijdagtraining voorafgaande de laatste Grand Prix van het jaar testen ze met een prototype-vloer van 2021.

Bij dit prototype is te zien hoe de Oostenrijkse renstal de aerodynamische veranderingen mogelijk gaat benaderen. Een deel van de vloer is ingesneden en net voor de achterwielen zit een soort vleugeltje. Doordat de vloer minder breed is geworden, is het lastiger om turbulente luchtstromen geleidelijk over de achterbanden te sturen. De nieuwe vleugeltjes moeten er voor zorgen dat deze luchtstromen alsnog goed over de banden worden verdeeld.

Meesterontwerper Adrian Newey probeert met alle bovenstaande ontwikkelingen het achilleshiel van Red Bull om te zetten in hun troef voor 2021. De renstal staat bekend om hun voorsprong in aerodynamica, maar verloor afgelopen jaar ook op dit gebied van Mercedes. Of Red Bull dit jaar in staat is om een gooi te doen naar de wereldtitel, zien we vanaf 28 maart bij de seizoensstart in Bahrein.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws