Waar we in de eerste editie naar de eerste twaalf rijders van de Formule 1-grid keken, wijden we het tweede deel van het eindcijfers-overzicht aan de heren in de onderste regionen. Door vele invallers en debutanten namen er maar liefst 24 coureurs plaats in de koningsklasse in 2024. Per coureur licht F1Maximaal.nl toe waarom deze het eindvonnis gekregen hebben waar we over het gehele jaar op uitgekomen zijn. In deel twee vinden we diverse bekende namen terug, waaronder Yuki Tsunoda, Liam Lawson, wispelturige Williams-debutant Franco Colapinto en natuurlijk de vertrekkende Sergio Pérez, Daniel Ricciardo en Kevin Magnussen. Wat is het eindvonnis over de prestaties van deze heren?
Zeer degelijke Tsunoda mist volgens Marko consistentie - 5,9
Dat Tsunoda snelheid heeft, weten we inmiddels wel. Jammer genoeg komt die snelheid er niet elk weekend even goed uit. Dat, gecombineerd met de mentale kracht van de Japanner, is waarom Red Bull-adviseur Helmut Marko het niet aandurft om Tsunoda naast Max Verstappen te zetten in 2024. In zijn prestaties is dit eerlijk gezegd goed terug te zien. Tsunoda kende uitstekende races in onder meer Saoedi-Arabië (8,6), Japan (8,3), Monaco (8,6) en Miami (8,4), maar scoort ook vaak genoeg onder een vier, met als absolute uitschieter de Grand Prix van Mexico. Die race scoorde hij een 2,6. Aan consistentie ontbreekt het dus, al is hij over de gehele breedte van het jaar wel degelijk een van de betere rijders van het rechterrijtje.
Stephan Koolschijn: 'Tsunoda beleefde misschien wel zijn beste seizoen tot dusver. Met een aantal sterke kwalificaties en goede races haalde de Japanner met dertig punten het leeuwendeel van de punten voor het team Visa Cash App RB. Daarnaast was hij zijn teamgenoten Daniel Ricciardo en Liam Lawson vrijwel altijd de baas. Toch mist de consistentie bij Tsunoda en precies dit is volgens Helmut Marko de reden waarom niet hij, maar Lawson promotie maakte naar Red Bull Racing.'
Lawson bijna poëtisch op gelijke hoogte met Tsunoda - 5,9
Bij puur toeval bevestigen de cijfers van de F1Maximaal.nl-redacteuren precies hoe complex de keuze is waar Red Bull Racing de afgelopen weken voor gestaan heeft. Zij moesten immers de keuze maken wie van Tsunoda en Lawson er plaats zou nemen in de tweede Red Bull. Over het 2024-seizoen scoren ze beiden gemiddeld een 5,9. Lawson heeft weliswaar minder wedstrijden verreden, maar heeft in die periode voor hetzelfde team als Tsunoda, Racing Bulls, min of meer dezelfde indruk achtergelaten. Ergens valt er voor de promotie van de Nieuw-Zeelander dus wel wat te zeggen. Zijn beste resultaat behaalde hij in de Verenigde Staten, een 7,9.
Christian Moerman: 'Lawson heeft natuurlijk maar enkele races gehad om dit seizoen te laten zien hoe goed hij is. Daarom zal zijn gemiddelde na 2025 zeker afwijken van wat er dit jaar gegeven is. Als ik heel eerlijk ben en kijk naar de eigenschappen van een op Verstappen afgestelde Red Bull dan denk ik dat het vanaf nu alleen nog maar lastiger gaat worden voor hem. Weten doe je 't nooit, maar ik houd mijn hart vast, want we hebben bij velen gezien hoe snel een carrière dood kan bloeden naast de Nederlander. Ik betwijfel of Lawson het beter gaat doen bij Red Bull dan Tsunoda zou doen.'
Invaller Colapinto begon ijzersterk, maar bleek foutgevoelig - 5,7
Franco Colapinto kende een dusdanig goede beginfase in de Formule 1 dat Red Bull zelfs kortstondig naar hem keek. De uitstekende vorm van zijn eerste races, met een 8,7 in Azerbeidzjan en een 8,0 in Italië, wist hij niet door te zetten. Vele crashes deden zijn gemiddelde snel dalen, met als grootste boosdoener een 2,7 in Brazilië. Daar leverde hij Williams zeker niet voor de eerste keer een flinke rekening op, wat hem niet in dank is afgenomen. Afgaand op zijn eerste Grands Prix zou je hem echter wel graag nog eens in actie zien komen in de F1, want potentie heeft hij zeker.
Mark Hanselman: 'Colapinto heeft deuren geopend voor andere jonge coureurs, dankzij zijn sterke invalbeurten in Italië, Azerbeidzjan, en Singapore. Daarna viel hij echter te hard terug. Dat hij ondanks zijn marketingwaarde geen stoeltje heeft gevonden, zegt genoeg. Dat leek zes races voor het einde van het seizoen ondenkbaar. Hopelijk krijgt hij nog een keer een kans, maar die crashes kunnen de teams onder het budgetplafond missen als kiespijn.'
Het artikel gaat verder onder de afbeelding.
Doohan kon niet écht potten breken in zijn enige 2024-race - 5,6
Om Jack Doohan in dit overzicht mee te nemen lijkt misschien wat overbodig, maar we doen het toch. Alleen in Abu Dhabi mocht hij in actie komen. Daar wist hij maar weinig indruk te maken en scoorde hij een 5,6. Verrassend is het niet, want de stap van de juniorenklassen naar de Formule 1 is groot, en daarom is het in de eerste races altijd even wennen. Fijn dat hij vlieguren heeft weten te maken, maar veel meer dan dat was het voor hem ook niet in 2024.
Shanna Lutgert: 'Van Alpine vond ik het een goede keus om Doohan naast Gasly te zetten. Ik hoop dat zijn tussenjaar leerzaam was in de simulator, en dat hij net als Piastri in 2023 goed uit de startblokken zal vertrekken, ondanks dat hij weinig in de auto heeft gezeten. Hij stelde zich leerzaam op en pakte naar mijn idee ook alles snel op tijdens zijn weekend in Abu Dhabi, en deed wat hij moest doen, de auto heelhuids over de finish slepen. Meer dan dat verwachtte ik ook niet van hem in zijn eerste, en tenslotte heel plotselinge, Grand Prix-weekend. Ik ben benieuwd wat Doohan kan laten zien in 2025.'
Magnussen neemt met een voldoende afscheid van de koningsklasse - 5,5
Het afscheid van Kevin Magnussen zal voor sommigen in de Formule 1-paddock emotioneel geweest zijn. De Deen draait al zeer lang mee en heeft in zijn prima Formule 1-carrière sterke momenten gekend, maar ook zeker zwakke. Hij staat bekend om zijn agressieve rijstijl waarmee hij soms niets van zijn tegenstanders heel hield. Toch is de algemene consensus dat de Haas-coureur wel over veel snelheid beschikte, en nog steeds beschikt. Daarom lijkt een 5,5 een accurate reflectie van zijn laatste jaar in de koningsklasse, en zijn carrière in zijn geheel. Mexico was met een 9,0 zijn hoogtepunt van het jaar, en met een 1,6 is Monaco een weekend om snel te vergeten voor hem. Vanwege een crash met teamgenoot Nico Hülkenberg en Sergio Pérez kwam hij niet verder dan de tweede bocht in het vorstendom.
Mike van Weert: 'Magnussen kende een seizoen met twee gezichten: verbazingwekkend snel en nuttig, maar ook gevaarlijk en nietszeggend. Aan het einde van het seizoen kwam het talent van Magnussen nog wel bovendrijven, maar het is duidelijk dat Haas een andere weg moet inslaan. De Deen was te vaak onopvallend en als hij al opviel, pakte hij strafpunten op zijn licentie en dat leverde hem dan ook terecht een schorsing op.'
Braziliaans lichtpuntje niet voldoende om Ocons matige seizoen te redden - 5,4
Waar teamgenoot Pierre Gasly aan het einde van het 2024-seizoen toch nog wat uit de Alpine wist te slepen, lukte dit Ocon alleen in de regen in Brazilië. Daar eindigde hij als tweede, wat hem een 9,4 opleverde. Buiten dit lichtpuntje om was het geen seizoen om over naar huis te schrijven voor de Fransman. Zijn cijfers variëren van vele vieren en vijven tot af en toe een zeven, en als dieptepunt een 1,9 in Monaco. Met zijn overstap naar Haas is het nog maar de vraag of het er vanaf nu beter op gaat worden, maar Ocon zal vermoedelijk vooral vooruit kijken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waarom Pérez' Red Bull-exit een kwestie van tijd was - 5,3
In de Red Bull hadden de coureurs het lang niet altijd even makkelijk dit seizoen, maar zelfs dat rechtvaardigt de matige prestaties van Pérez niet. Het was dan ook een kwestie van tijd voordat hij de deur gewezen werd bij Red Bull. Aan het begin van het jaar was de Red Bull nog dominant, waardoor Pérez in Bahrein (8,7), Australië (8,7) en Japan (9,1) hoge ogen gooide. Pérez' rijkunsten waren met vlagen echter ook niet om aan te zien, zoals in Groot-Brittannië (2,0), Mexico (1,6) en Monaco (1,8). Hij zit qua eindcijfer onder Tsunoda en Lawson, dus je zou kunnen stellen dat het terecht is dat Red Bull een van de jongelingen eens een poging laat wagen.
Ricciardo de dupe van Red Bulls opruimdrang - 5,3
Red Bull is er dit jaar met de bezem doorheen gegaan, en dat heeft Daniel Ricciardo zijn zitje in de Formule 1 gekost. De goedlachse Australiër was, net als Pérez, af en toe totaal kleurloos - en dat naast een teamgenoot die zeker de kwaliteiten van een Verstappen niet heeft. Ook hier mogen we dus stellen dat een vertrek niet per se onverdiend is. Duidelijk is ook dat Lawson in zijn wedstrijden als vervanger van Ricciardo meer heeft laten zien dan de routinier, dus Ricciardo moet op zoek naar een nieuwe autosportklasse. Met een 7,0 in België, een 7,3 in Miami en een 7,4 in Canada heeft hij in ieder geval sporadisch nog laten zien waarom hij ooit tot de meest veelbelovende talenten van de sport behoorde.
Koolschijn: 'De Australiër geloofde aan het begin van het seizoen nog dat hij in 2025 het stoeltje van Sergio Pérez over kon nemen, maar het liep allemaal heel anders. Bij vlagen liet Ricciardo zien dat hij het racen nog altijd niet was verleerd, maar de tegenvallende prestaties en de afspraak die Lawson had met Red Bull kostten de goedlachse coureur uit Perth uiteindelijk de kop. Het ontslag is gelet op de resultaten misschien wel terecht, maar hij had wel een chiquer afscheid verdiend.'
Zelfs de ervaren Bottas kon gebroken Sauber niet rechttrekken - 4,6
Valtteri Bottas heeft met jaren aan ervaring bij Mercedes, het team waar hij in 2025 bij terugkeert in een rol als reservecoureur, een redelijk goede naam. Zelfs de doorgewinterde Fin lukte het echter niet om een bijzonder matig Sauber regelmatig richting punten te helpen. Steevast reed hij met teamgenoot Zhou Guanyu achteraan. Hij scoorde dit jaar twee keer een zeven, in China en Qatar, maar daarmee is eigenlijk alles wel gezegd. Er zijn Formule 1-fans die het onterecht vinden dat zijn carrière op deze wijze toch wel een beetje doodgebloed is, maar het is wat het is.
Moerman: 'Bottas heeft wat mij betreft nooit de rauwe pace gehad om tot de top tien van de grid te behoren, maar slecht is hij ook zeker niet. Ik vind dan ook dat zijn 2024-seizoen hem geen eer aan doet. De Sauber was verschrikkelijk, en daardoor is hij een seizoen lang zelden in de buurt gekomen van punten. Dat gun je hem niet en ik ben ervan overtuigd dat hij bij een ander team tot meer in staat was geweest.'
Wanneer wordt de druk op Strolls Formule 1-zitje eens opgevoerd? - 4,4
Het is alom bekend dat Lance Stroll alleen bij Aston Martin zit omdat zijn vader de eigenaar van het team is. Vandaar dat de druk op het zitje van de Canadees tot op heden niet opgevoerd wordt. Toch mag je je afvragen of het daar niet eens tijd voor wordt, want zijn prestaties van 2024 laten zeer te wensen over. Hij mag zich meten met heren als Bottas, Guanyu en Logan Sargeant, de hekkensluiters van de sport. Met een 7,1 voor zijn race in Saoedi-Arabië piekte hij vroeg, en beter dan dat is hij ook niet beoordeeld. Hij heeft het bovendien voor elkaar weten te krijgen om onder een 1 te scoren, als enige coureur van de grid, met een 0,9 voor zijn wanprestatie in Brazilië. Sorry Lance, maar wellicht is het tijd om eens andere carrièrepaden te onderzoeken.
Hanselman: 'In het tweede deel van het seizoen was het verschil met Fernando Alonso nog niet eens zo heel groot, maar de Canadees maakt vooral ook een ongeïnteresseerde indruk. Fouten als in Brazilië mogen op dit niveau echt niet voorkomen. Hij zal zijn werk echt professioneler moeten benaderen, anders zal Adrian Newey toch ook eens een serieus gesprek aanknopen met papa Stroll.'
Kleurloze Formule 1-carrière Guanyu in mineur afgesloten - 4,0
In de Formule 2 stond Guanyu al meer bekend om zijn consistentie dan om zijn rauwe snelheid. Dat hij uiteindelijk niet echt uit heeft weten te blinken in de topklasse mag dan ook geen verrassing heten. Wel is het jammer, want ergens hadden we de Chinees meer gegund. Een 8,8 in Qatar betekende voor Guanyu dat hij in een van zijn laatste wedstrijden toch nog met een glimlach in het vliegtuig stapte, maar gedurende de rest van het seizoen was er vooral reden voor verdriet. Zelden scoorde hij een voldoende, wat, in zijn verdediging, vaak genoeg aan het materiaal lag, en niet enkel en alleen aan zijn eigen stuurkunsten.
Lutgert: 'Een enigszins kleurloos jaar, maar toch met een hoogtepuntje. De punten waren een goed afscheidscadeautje waardoor hij en Sauber goed uit elkaar zullen gaan. Hij versloeg Bottas wel redelijk consistent. Of het genoeg was om over een jaar of later echt terug te keren op de grid, betwijfel ik, maar een rol als reservecoureur of ontwikkelingscoureur zal nuttig zijn, ook voor het team waarvoor hij mogelijk aan de slag gaat.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het halve seizoen van hekkensluiter Sargeant - 3,7
Sargeant mocht van Williams zijn Formule 1-jaar niet eens afmaken, en dat was maar goed ook. De Amerikaan zat in 2024 niet lekker meer op zijn plek in de sport en miste simpelweg de snelheid om zelfs in de achterhoede ook maar enigszins indruk te maken. Hij scoorde één keer een voldoende, met een 6,6 in Groot-Brittannië. Ook Sargeant gunde je in 2024 meer, maar hij heeft zich er vermoedelijk inmiddels al wel bij neergelegd dat hij gewoon echt niet tot de twintig beste coureurs van de wereld behoort.
Van Weert: 'Ik wil niet heel cynisch overkomen, maar hij deed wat iedereen van hem verwachtte. Hij crashte veel, werd ingemaakt door Albon en stond vaak op P20, ondanks de dramatische snelheid bij Alpine en Sauber aan het begin van het jaar. Het is goed voor de Formule 1 dat Sargeant wat anders moest gaan doen, want dit kon gewoon niet langer.'
De F1Maximaal-cijfers in perspectief
Voordat we dit onderdeel van het jaar afsluiten kijken we ook nog even naar de totaalcijfers. Gemiddeld werd er per Grand Prix een 6,1 gegeven over de gehele grid. Daar is in de meeste races niet enorm van afgeweken. De Grands Prix van Saoedi-Arabië, Las Vegas, China en Qatar zijn de wedstrijden waarin het gemiddelde cijfer het hoogst lag, en de grid dus het best presteerde. Noemenswaardig is dat de Grand Prix van Brazilië in dit rijtje ontbreekt, bijvoorbeeld, maar dat komt doordat er in zo'n race ook dusdanig veel coureurs bijzonder slecht scoren, wat betekent dat het gemiddelde omlaag getrokken wordt.
Sterker nog, door deze matig presterende rijders ligt het gemiddelde voor de Grand Prix van Brazilië, waarin Verstappen, Ocon en Gasly juist uitblonken, op een 5,4. Daarmee is het een van de races waarin de rijders over het algemeen het slechtst scoren. In nog twee andere races lag het gemiddeld uitgegeven cijfer onder een voldoende, namelijk in Singapore en in de Verenigde Staten.
Dit was deel 2 van een tweedelige reeks waarin we kijken naar de cijfers die F1Maximaal.nl over heel 2024 gegeven heeft aan de coureurs. Benieuwd naar de cijfers van onder meer Max Verstappen, Charles Leclerc en Lando Norris? Check dan het eerste deel van het eindcijfers-overzicht.
Eindcijfers Formule 1-seizoen 2024 (13 tot en met 24)
Coureur | Cijfer |
=12. Yuki Tsunoda | 5,9 |
=12. Liam Lawson | 5,9 |
15. Franco Colapinto | 5,7 |
16. Jack Doohan | 5,6 |
17. Kevin Magnussen | 5,5 |
18. Esteban Ocon | 5,4 |
19. Sergio Pérez | 5,3 |
=19. Daniel Ricciardo | 5,3 |
21. Valtteri Bottas | 4,6 |
22. Lance Stroll | 4,4 |
23. Zhou Guanyu | 4,0 |
24. Logan Sargeant | 3,7 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties