Jolyon Palmer is diep onder de indruk van de stuurmanskunsten van Max Verstappen. De Nederlander had volgens Palmer kans om iets uitzonderlijks voor elkaar te krijgen als Red Bull Racing een andere keuze had gemaakt, maar zelfs in een onmogelijke situatie kreeg de wereldkampioen iets voor elkaar wat niemand hem na kon doen. Daar staat tegenover dat Palmer zeer kritisch is op Charles Leclerc en de wedstrijdleiding.
Palmer zat al vol spanning te wachten op de start van de Grand Prix. 'We zien altijd heel veel drama bij de eerste bocht in Mexico. De afstand tot de eerste bocht bedraagt maar liefst 830 meter. Lando Norris liet het makkelijker uitzien dan het normaal is, want hij had een goede start. Norris heeft een flink gat getrokken en de rest zoekt daarachter naar een slipstream. Ondanks de goede start van Norris is het niet makkelijk, maar hij krijgt zo wel de kans om de binnenkant af te dekken', zo wordt de McLaren-coureur geprezen.
Leclerc maakt de verkeerde keuze
'Lewis Hamilton zat achter Norris ingesloten', zo verplaatst Palmer de aandacht naar de Ferrari-coureurs. 'Leclerc heeft daardoor een paar opties. Houdt hij Hamilton ingesloten of gaat hij naar links en knijpt hij Verstappen daardoor af, die vanaf de vijfde plek aan de buitenkant komt opstomen?' vraagt Palmer zich af. Leclerc zat in een redelijke positie en had met Norris en Verstappen de eerste bocht kunnen induiken, maar wijkt dus uit en geeft Hamilton de ruimte. Daardoor komen de vier coureurs zij aan zij bij de eerste bocht aan, waarmee Leclerc zichzelf, maar ook Verstappen in de problemen brengt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Leclerc kiest ervoor om de deur te openen voor Hamilton', zo omschrijft Palmer de fout van de Monegask. 'Verstappen wordt daardoor op de kerbstones geduwd. Hij kan zijn auto daardoor niet meer laten afremmen. Hij vliegt rechtdoor richting de muur. Meerdere coureurs gaan rechtdoor, en andere coureurs zijn daar weer niet blij mee. Norris heeft dit wel perfect gedaan. Hamilton deed het goed door ruimte voor zichzelf te creëren. Leclerc zat in een lastige situatie met de aanval van Verstappen en Hamilton.'
Straf voor Leclerc
'Leclerc kiest er heel laat voor om de tweede bocht niet te nemen.' Palmer krijgt vervolgens een vraag van een kijker, die wil weten waarom Leclerc niet bestraft is, aangezien hij de plek nooit meer inleverde bij Palmer. 'Het is een goede vraag en ik heb het antwoord niet', zo maakt Palmer duidelijk dat hij ook vond dat Leclerc bestraft had moeten worden.
'Het is duidelijk dat Hamilton die tweede plek had moeten hebben', gaat de 34-jarige analist verder bij zijn item voor F1TV. 'Leclerc geeft Hamilton die ruimte. Verstappen wordt afgeknepen terwijl het erop leek dat hij de ruimte aan de buitenkant zou krijgen. Vergeet niet dat hij met de mediumbanden aan de race begon, dus dit is een indrukwekkende start. Het wordt dus toch vier breed', zegt Palmer, die van de situatie geniet.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Hamilton zit marginaal voor Leclerc bij het rempunt. Ze overleven allemaal de eerste bocht, al kan Max dus niet insturen. Lewis zit absoluut op de tweede plek en zit voor Charles. Hij laat ook ruimte over om op de baan te blijven, maar Charles kiest er toch voor om de baan af te snijden. Dat heeft Leclerc al eerder gedaan in de eerste bocht en toen kwam hij er ook mee weg', zo ergert Palmer zich eraan dat Leclerc keer op keer aan de aandacht van de wedstrijdleiding lijkt te ontsnappen.
'Leclerc rijdt dus achter Hamilton en kiest er zelf voor om de baan af te snijden. Hij wordt er niet door Hamilton afgeduwd', benadrukt Palmer. 'Hij gaat door het gras, vol gas, en moet daarna kiezen wie hij langs laat. Charles laat Lando Norris langs, maar Hamilton niet. Dit moet een straf zijn. Dit is zonder enige twijfel een straf', weet de Brit, die beseft dat de wedstrijdleiding een fout heeft gemaakt. 'Ik kan alleen maar aannemen dat ze twee Ferrari's zij aan zij zagen en dat ze als tweede en derde doorreden', concludeert Palmer, die dus vermoedt dat de wedstrijdleiding nooit in de gaten heeft gehad dat Leclerc van zijn actie profiteerde. 'Leclerc haalde Hamilton buiten de baan in en hij had wel een straf moeten krijgen.'
Woede van Russell over Verstappen onterecht
'Ik houd ervan als de coureurs vier breed de eerste bocht induiken', lacht Palmer, die de aandacht naar Verstappen verschuift. 'Verstappen was heel ambitieus aan de buitenkant. Dit is de eerste Mexicaanse Grand Prix waarin hij na de eerste bocht niet leidt sinds 2019', weet Palmer. In dat jaar was Verstappen in de kwalificatie wel de snelste coureur, maar kreeg hij een gridstraf vanwege te snel rijden tijdens een gele vlag. 'Hij verkeert nu in topvorm en heeft dus meer dan genoeg vertrouwen om deze bocht aan te vallen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het leek erop dat Max ruimte zou krijgen, maar zijn actie was wel altijd ambitieus', beseft Palmer. 'Het was altijd waarschijnlijk dat dit gat zou verdwijnen en dat gebeurde ook. Zodra Max over de kerbstones rijdt, zie je de vonken onder zijn auto. Dat is de bodemplaat, die over de kerbstones stuitert. Hij heeft zijn banden dus niet meer op het asfalt en mist veel grip. Hij kan de auto niet meer vertragen en surft over die kerbstones.'
Palmer bekijkt vervolgens of Russell recht van spreken heeft in zijn klacht over Verstappen. 'Max is de controle over de auto kwijt en schiet dus van de baan. George Russell was woest over wat er in de eerste bocht gebeurde. Ik zie niet graag dat vijf auto's de eerste bocht afsnijden en ik hoop dat ze dit volgend jaar aanpassen. Coureurs denken steeds vaker dat ze de baan kunnen afsnijden. Het is het veiligste om te doen.'
'Ik denk echter dat Russell geen poot heeft om op te staan', concludeert Palmer. 'George zit duidelijk op de vijfde plek voor de remzone. Hij maakte zich vooral boos erover dat Max achter hem startte, maar Max zat voor hem bij het ingaan van de bocht. Het is frustrerend voor Russell, maar het probleem zat in de eerste meters.' Russell kwam vanaf de vuile kant van de grid slecht weg en was P4 al na enkele meters kwijt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wonderbaarlijke Verstappen
Palmer schetst vervolgens een ander scenario voor Verstappen. 'Max was echt een klasse apart in de eerste meters op de mediumbanden. Je vraagt je nu af of hij op de zachte banden iets wonderbaarlijks had kunnen doen met die extra grip', zo vraagt Palmer zich af of Verstappen dan zelfs de leiding had kunnen grijpen. Op de mediumbanden heeft hij zelfs al een kans, maar aan de buitenkant zou hij nooit ruimte krijgen. Het is een heel erg riskante actie.'
Verstappen wordt vervolgens uitgebreid in het zonnetje gezet. 'Ik houd echter van zijn autocontrole. Het oogt heel koeltjes, maar Verstappen gaat echt op de muur af. Ik heb nog nooit iemand die muur zien raken, maar hij moet zó lang en zó extreem naar links tegensturen. Dit is echt sublieme controle over de auto!' roept Palmer enthousiast uit. 'Dit is Verstappen met full opposite lock.'
'Max drift richting de muur, maar hij houdt het gewoon vol en raakt nooit in paniek. Hij houdt nog geen meter marge tot de muur en weet ook nog waar hij in het veld moet plaatsnemen: op de vierde plek. Het is heel indrukwekkend van Max, al was het dus wel ambitieus', zo sluit Palmer zijn analyse van de start met een compliment af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties