F1-coureurs stevenen op éénstopper af, Red Bull perfect voorbereid Formule 1
Formule 1

F1-coureurs stevenen op éénstopper af, Red Bull perfect voorbereid

F1-coureurs stevenen op éénstopper af, Red Bull perfect voorbereid

De Formule 1 lijkt een éénstopper te gaan krijgen in Imola. Op Formula 1 valt te lezen dat dat de geprefereerde strategie is voor de Grand Prix van Emilia Romagna. Ook de op één na effectiefste strategie is een éénstopper, terwijl een tweestopper als derde alternatief gezien wordt. Red Bull Racing heeft zich wat de bandenkeuze betreft perfect opgelijnd voor het hoofdevenement, mits het droog blijft, natuurlijk.

De snelste strategie voor de Grand Prix van Emilia Romagna is een éénstopper waarin er gestart wordt op de geel omrande band. Op deze band kunnen de coureurs iets meer dan 20 ronden rijden. Tussen ronde 22 en 29 duiken de rijders naar binnen voor de verplichte bandenwissel, om vervolgens op de harde band de wedstrijd uit te rijden, althans, dat is in theorie de snelste optie bij een droge race.

De F1-teams kunnen kiezen voor een alternatief, willen ze de race graag op de softs starten. Deze banden slijten sneller, maar bieden wel meer grip bij de start van de race. Kiest een renstal voor het rode rubber aan het begin van de race dan moet tussen ronde 13 en 18 de pitstraat opgezocht worden. De wedstrijd kan daarna eveneens uitgereden worden op de harde band.

Optie drie is een tweestopper. Bij zo'n tweestopper beginnen de coureurs weer op de zachte band en duiken ze ongeveer op hetzelfde moment naar binnen als bij het eerdergenoemde tweede scenario. Bij de op twee na snelste strategie wordt er gebruik gemaakt van de gele band, waarna er nogmaals gebruik gemaakt wordt van de middelharde compound. Rond ronde 38 wordt dan gewisseld naar het tweede setje mediums.

Red Bull perfect voorbereid op Imola

De teams houden graag bandensets extra achter voor het geval dat de degradatie toch hoger ligt dan verwacht, of er safety cars aan te pas komen. Mocht het droog blijven dan heeft Max Verstappen één setje nieuwe softs tot zijn beschikking, drie nieuwe sets mediums en twee nieuwe sets hard. Daarmee kan de Nederlander zich aan elk mogelijke scenario aanpassen.

Charles Leclerc is iets minder flexibel in strategisch opzicht. De Monegask kent veelal dezelfde verse bandensets als zijn Nederlandse tegenpool, maar heeft slechts één setje van de harde band tot zijn beschikking. Dat zou in het geval van extreme bandenslijtage een nadeel kunnen bieden. Ook Ferrari-coureur Carlos Sainz heeft één setje hards mee, terwijl Sergio Pérez er min of meer hetzelfde voorstaat als zijn teamgenoot.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws