F1 in het kort | Ferrari-motor Leclerc waarschijnlijk herbruikbaar voor GP Saoedi-Arabië

| door Mitchel Zandee

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Ferrari-motor Leclerc waarschijnlijk herbruikbaar voor GP Saoedi-Arabië

Charles Leclerc moest helaas vroegtijdig zijn race in Bahrein beëindigen. De Ferrari-coureur viel uit omdat zijn motor stilviel. Voorafgaand aan de race liet de Scuderia weten dat ze de energy store en de control electronics van de bolide al hadden vervangen. De Italiaanse tak van Motorsport.com laat weten dat de motor niet kapot is gegaan, maar dat de motor gewoon stilviel. Het team onderzoekt of de motor opnieuw gebruikt kan worden. Dat is namelijk mogelijk als het onderdeel van de bolide geen schade heeft opgelopen.

Terwijl dat goed nieuws is voor het team uit Maranello, blijven de alarmbellen rinkelen. Er gaat iets niet helemaal goed met het elektrische systeem van de auto, zelfs niet nadat verschillende onderdelen uit voorzorg waren vervangen. Als het probleem niet verholpen kan worden, en Ferrari meer moet vervangen, dan zal Leclerc in Saoedi-Arabië al een penalty aan zijn broek krijgen.

Red Bull Racing neemt voorzorgsmaatregelen en wisselt olie-inlaatpijp Verstappen en Pérez

Red Bull Racing heeft besloten om bij zowel Max Verstappen als Sergio Perez de olie-inlaatpijp te vervangen voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein, zo meldt de FIA. De Oostenrijkse renstal kende afgelopen jaar tijdens de eerste race van het seizoen al problemen met de brandstoftoevoer naar de motor waardoor de beide Red Bull-mannen uitvielen, en zal dit nu willen voorkomen. Het vervangen van de olie-inlaatpijp is binnen de reglementen en dus is er geen gridstraf voor de Red Bull-coureurs.

Leclerc wisselt eerste motor-onderdeel al voor start eerste Grand Prix

Nog voordat de eerste Grand Prix verreden is, heeft Ferrari besloten om een onderdeel in de motor van Charles Leclerc te wisselen. De zogeheten energy store wordt vervangen, meldt de FIA. Zo begint het vervangen van onderdelen in de motor dus al vroeg dit seizoen voor Ferrari, dat afgelopen seizoen al regelmatig te kampen had met betrouwbaarheidsproblemen. De energy store is een onderdeel waarvan er in een seizoen maar twee gebruikt mogen worden, waarbij de Monegask zijn tweede nu dus al in gebruik heeft.

Audi voert geen gesprekken met Schumacher voor Formule 1-zitje

Audi voert vooralsnog geen gesprekken met Mick Schumacher voor een zitje vanaf 2026. Dat vertelt CEO Markus Duesmann tegenover Speedweek.com. 'We praten momenteel met veel besluitvormers, coureurs en teambazen. Er waren geen concrete gesprekken met Mick Schumacher over een samenwerking', aldus de Duitse topman. Schumacher verloor vorig seizoen zijn zitje bij Haas en is momenteel reservecoureur bij Mercedes.

De Vries krijgt geen straf voor unsafe release tijdens tweede vrije training

Nyck de Vries en AlphaTauri houden geen straf over aan de unsafe release tijdens de tweede vrije training in Bahrein. De Nederlander werd de garagebox uitgestuurd terwijl op dat moment net Lando Norris voorlangs door de pitstraat reed. De Nederlander kon op tijd remmen, en dus kwam er geen contact. Dit is dan ook hoe de FIA het heeft beoordeeld. 'De coureur van auto 21 reageerde en stopte voordat de fast lane werd bereikt. Beide coureurs reageerden zoals zou moeten en er vond geen contact plaats.' Het oordeel is dan ook dat er verder geen straf nodig is.

Geen straf voor Hamilton ondanks het dragen van sieraden in de auto

Lewis Hamilton is niet akkoord gegaan met de FIA-regel betreffende het dragen van ringen, kettingen, armbanden, en horloges in de auto, maar heeft er geen straf voor gekregen. De FIA heeft die regel opgesteld vanwege veiligheid. De zevenvoudig wereldkampioen uitte daar vorig jaar al kritiek over. Hamilton draagt verschillende piercings en kettingen en gaf aan dat hij misschien een kleine ingreep nodig had om een aantal piercings te verwijderen. Ondanks dat de Brit niet van plan was zich aan te passen aan de regel, krijgt hij geen boete of andere sanctie van de FIA.

Alonso reed deel van 2022-seizoen met gebroken botten

Fernando Alonso heeft na een crash tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië vorig seizoen met gebroken botten geracet. Dat vertelt de Spanjaard aan RaceFans naar aanleiding van de polsblessure van teamgenoot Lance Stroll. 'Ik denk dat het al heel goed nieuws is dat hij hier is en dat hij het zal proberen. Dat toont zijn verlangen om te winnen en zijn motivatie om met dit team te winnen. In mijn geval: ik brak vorig jaar een paar botten in beide handen, dus tot augustus was ik niet volledig hersteld. Ik had wat pijn, maar we houden van rijden.'

Ten Hag wenst Verstappen succes: 'Breng de wereldbeker terug naar Nederland!'

Manchester United-trainer Erik ten Hag heeft Max Verstappen voorafgaand aan het nieuwe F1-seizoen succes gewenst. 'Ik heb niet echt tips voor hem, want hij heeft enorme prestaties neergezet. Hij is in eerste instantie zo'n goede coureur, maar ook zo'n geweldige persoonlijkheid. Hij is echt een winnaar. Hij weet hoe je moet winnen en dat zal hij dit jaar weer doen. Hij is zo consistent en jong, maar tegelijkertijd ook zo ervaren. We zijn trots op hem in Nederland en ik wens hem het beste voor het nieuwe seizoen. Breng de wereldbeker terug naar Nederland!', vertelt de oud-Ajax-oefenmeester bij Sky Sports.

Alonso kan nog even door in F1: 'Ik heb nog drie of vier jaar in me'

Fernando Alonso denkt nog altijd niet aan stoppen met de Formule 1. De nieuwe coureur van Aston Martin is momenteel 41 jaar oud en daarmee de oudste coureur op de grid, maar hij wil nog een aantal jaren plakken aan zijn avontuur. 'Minimaal twee, maar ik heb zeker nog drie of vier jaar in me', zegt de Spanjaard bij Movistar. Daarin heeft Alonso wel een duidelijk doel voor ogen. 'Ik weet dat ik niet meer voor eeuwig heb, maar ik hoop nog een kampioenschap te winnen met Aston Martin.'

F1 boekt ook in 2022 winst na een jaar met recordaantal toeschouwers

De Formule 1 heeft ook in 2022 winst weten te boeken, schrijft Motorsport.com. De koningsklasse van de autosport zag dat de inkomsten afgelopen jaar stegen naar 2,5 miljard dollar. Dat is een stijging van twintig procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat heeft vooral te maken door het feit dat de circuits weer de tribunes mochten vullen, nadat dit in 2020 en 2021 onmogelijk was vanwege de coronapandemie. 'We zagen een recordaantal toeschouwers op de tribunes en we waren opnieuw de snelst groeiende sport op social media', zegt Stefano Domenicali.

FIA meldt ingekorte DRS-zone op Grand Prix in Bahrein

Op het circuit in Bahrein zullen de Formule 1-coureurs tijdens het eerste raceweekend van her seizoen minder lang de achtervleugel mogen openzetten, meldt de FIA . In een poging om het DRS-effect te verlagen is er besloten om de DRS-zone op het rechte stuk van de start-finish in Bahrein in te korten. Het circuit in Bahrein telt drie DRS-zones. Alleen het gedeelte op het rechte stuk is ingekort, met 80 meter. Het is de derde DRS-zone op de baan en kan nu pas geactiveerd worden op 250 meter na de vijftiende bocht.

AlphaTauri geeft twee toptalenten de kans in VT1's

Liam Lawson en Isack Hadjar komen dit seizoen namens AlphaTauri in actie tijdens enkele eerste vrije trainingen. Dat vertelt teambaas Franz Tost aan RaceFans. Lawson komt dit seizoen uit in de Japanse Super Formula, terwijl Hadjar de stap heeft gemaakt naar de Formule 2. Wanneer zij gaan rijden, is nog niet bekend. Wel is het duidelijk dat ze in de kleuren van AlphaTauri te zien zullen zijn.

F1 en voetbalclub Tottenham Hotspur gaan strategisch partnerschap aan

De Formule 1 en voetbalclub Tottenham Hotspur gaan een strategisch partnerschap aan, meldt de Londense club via haar officiële pagina's. Zo zal de club de grootste indoor kartbaan van Londen onder één van de tribunes bouwen en daarbij houden ze de banen apart voor kinderen en volwassenen. Naast het feit dat dit het bereik van de Formule 1 moet vergroten, zal Tottenham ook bijstaan bij het vergaren van talenten en het verduurzamen van de sport. Tottenham staat, naar eigen zeggen, bekend als de 'groenste' club van Londen en de Formule 1 wil voor 2023 klimaatneutraal zijn.

Circuit de Barcelona-Catalunya haalt laatste chicane weg

Het Circuit de Barcelona-Catalunya, waar de Grand Prix van Spanje verreden wordt, zal er dit jaar anders uit komen te zien. Het circuit maakt namelijk een cruciale aanpassing aan de laatste sector. De laatste chicane, die in het verleden meermaals is bekritiseerd, wordt namelijk verwijderd. Hiermee keert het circuit terug naar de oude lay-out en zal het laatste gedeelte van het circuit een stuk meer volgas zijn.

GP-weekenden Japan en Mexico kennen langere VT1 door tests Pirelli

De Grand Prix-weekenden in Japan en Mexico zullen beide een langere eerste vrije training kennen. Pirelli zal dan namelijk hun bandentesten uitvoeren waardoor de vrije trainingen, net zoals vorig jaar, negentig minuten zullen duren in plaats van zestig minuten. 'Het is een goede manier om de compounds klaar te maken', geeft Mario Isola aan bij RaceFans. Ook gedurende het jaar krijgt Pirelli voldoende ruimte om te testen. 'Alle teams doen mee en we hebben een totaal van 35 dagen.'

Russell start tweede Mercedes-seizoen met nieuwe race-ingenieur

George Russell krijgt in zijn tweede seizoen bij Mercedes te maken met een nieuwe race-ingenieur, meldt RaceFans. Riccardo Musconi was voorheen de stem in de oren van de jonge Brit, maar hij zal zich bezig gaan houden met andere taken binnen het team. Marcus Dudley neemt de taak van Musconi over voor het aankomende jaar. Dudley stond eerder al klaar om een race-ingenieur te vervangen als deze afwezig was. Dat deed de Brit bijvoorbeeld tijdens de Grand Prix van Oostenrijk van afgelopen seizoen toen Peter Bonnington, de race-ingenieur van Lewis Hamilton, afwezig was.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen