F1 in het kort | Stroll geopereerd aan één arm na fietsongeluk in Zuid-Spanje Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Stroll geopereerd aan één arm na fietsongeluk in Zuid-Spanje

F1 in het kort | Stroll geopereerd aan één arm na fietsongeluk in Zuid-Spanje

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Stroll geopereerd aan één arm na fietsongeluk in Zuid-Spanje

Lance Stroll was afwezig bij de wintertestdagen vanwege een fietsongeluk in Zuid-Spanje. Dicht bij Malaga ging het mis. Aston Martin heeft dusver alleen bekendgemaakt dat Stroll dat ongeluk heeft gehad en dat Felipe Drugovich de sessies zou overnemen tijdens de testdagen, maar meer informatie was er niet beschikbaar. Er gingen geruchten rond dat de Aston Martin-coureur twee gebroken polsen zou hebben, maar dat werd door de engineers ontkend. Volgens het Spaanse medium Soy Motor heeft de Canadees een operatie gehad aan zijn rechterarm.

Of Stroll op tijd hersteld is, is nog maar de vraag. De operatie was vanwege een breuk in zijn arm, dus als zijn arm in het gips zit, is het zeer onwaarschijnlijk dat de Canadees volgende week bij de Grand Prix van Bahrein alweer in de auto zit. De kans is zeer groot dat Drugovich dan weer in de AMR23 zit, maar Aston Martin-teambaas Mike Krack heeft ook laten weten contact te hebben gehad met Sebastian Vettel.

Verstappen over oncomfortabele Mercedes: 'Je weet nooit wat ze nog vinden'

Max Verstappen is niet verbaasd dat Mercedes nog steeds het opvallende zero-pod concept gebruikt. 'Als je een heel nieuw concept moet ontwikkelen tijdens een winter, dan is dat heel lastig', zegt de Red Bull-coureur in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com. Verder geeft Verstappen aan niet veel naar Mercedes te hebben gekeken 'Maar het ziet er tot nu toe nog niet altijd even comfortabel uit. Je weet bij hen alleen nooit wat ze in een paar dagen nog vinden richting volgende week.'

De highlights van de tweede testdag in Bahrein

Op de tweede testdag van de wintertest in Bahrein was er wederom weer genoeg te kijken en voor de teams genoeg data te verzamelen. Sergio Pérez zat achter het stuur van de RB19 gedurende de ochtendsessie, en Max Verstappen nam het in de middag van hem over. Red Bull Racing kende een vlekkeloze testdag, maar daar kan Mercedes helaas niet over meepraten. De Duitse renstal moest de middagsessie vroegtijdig beëindigen, er was een hydraulisch probleem.

In totaal kende de tweede dag van de wintertest twee rode vlaggen, al was de tweede rode vlag wat minder spectaculair. Die was namelijk voor Zhou Guanyu, zijn versnellingsbak werkte even niet mee, al was het probleem van korte duur. Nyck de Vries was ook heel productief, met zijn team heeft hij veel aerodynamische dingen kunnen testen. Aangezien er genoeg gebeurd is, heeft de Formule 1 op het officiële YouTube-kanaal een video met alle highlights beschikbaar gesteld.

Olielek houdt Verstappen lange tijd in Red Bull-pitbox

Max Verstappen heeft tijdens de middagsessie van de tweede testdag in Bahrein maar weinig ronden gereden en dat heeft een specifieke reden. Volgens Telegraaf-journalist Erik van Haren kampte de RB19 van de tweevoudig wereldkampioen met een olielek, wat hem lange tijd in de Red Bull Racing-pitbox hield. Op het moment van schrijven is er een rode vlag door het stilvallen van George Russell, waardoor Verstappen sowieso nog moet wachten voordat hij weer de baan op kan.

Mercedes heeft nog altijd achterstand: 'Red Bull nog vier tot zes tienden sneller'

Na de eerste testdag zijn ze bij Mercedes gematigd tevreden. Het grootste probleem van afgelopen seizoen is in ieder geval opgelost, zo laat Mike Elliott weten tegenover AMuS. 'We hebben geen last van stuiteren. En de coureurs voelen meer grip aan de achterkant. Dus de balans van de auto is beter', aldus de technisch directeur van het team. Desondanks lijkt het meevechten voor overwinningen nog een brug te ver, geeft het team toe. 'Red Bull is nog altijd vier tot zes tienden sneller.'

Pérez geen fan van nieuwe Pirelli-banden: 'Achterbanden zelfs slechter'

Nadat er afgelopen seizoen verschillende negatieve geluiden klonken vanwege de banden, was Pirelli er voor dit seizoen alles aan gelegen om de banden te verbeteren. Volgens Sergio Pérez zijn ze daar niet bepaald in geslaagd, vertelt hij aan Sky Sports. 'Ik heb niet de indruk dat ze de voorbanden hebben verbeterd. Ze hebben de achterbanden zelfs verslechterd. De banden zijn ongetwijfeld veranderd, maar ik denk niet dat het zo'n grote verandering is.'

De Mexicaan is sowieso van mening dat de omstandigheden in Bahrein niet bepaald optimaal zijn om de banden goed te kunnen testen en aanvoelen. De slijtage ervan kan sowieso pas goed ervaren worden tijdens een race. 'We moeten zien hoe de banden het in de race doen, want daar slijten ze het meest. Ik denk dat dit de slechtste omstandigheden zijn om te rijden. Het circuit heeft een eigenaardig asfalt, en alle rijders hadden problemen met hun balans.'

Indeukende neus van Ferrari geen trucje voor de aerodynamica

Tijdens de wintertest viel het op dat de neus van de Ferrari-bolide van Carlos Sainz indeukte onder hoge snelheden. Er werd even getwijfeld of dit een foutje was in het ontwerp of dat het een slimme, aerodynamische truc had kunnen zijn. Ferrari leverde opheldering dat dat gedeelte van de neus van een Formule 1-auto niet structureel is en slecht is in het absorberen van impactenergie, dus het kan vervormen als gevolg van luchtdruk.

Dat is natuurlijk niet wat Ferrari eigenlijk wil, zo bevestigde het team bij F1TV dat de buiging 'niet opzettelijk' was. Vermoedelijk ontbrak er een steuntje in de neus, deze was of niet gemonteerd of eerder ergens afgebroken. Het team verklaarde dat ze ernaar streven om het probleem te verhelpen voor de rest van de sessies. Het was dus geen onderdeel van een unieke uitvinding.

Formule 1 kondigt meerjarige samenwerking aan met Qatar Airways

De Formule 1 kondigde op 22 februari via de officiële website aan een meerjarige deal te hebben gesloten met de luchtvaartmaatschappij Qatar Airways. De samenwerking, die vandaag werd aangekondigd op een Motorsport Festival in Doha, zorgt ervoor dat de luchtvaartmaatschappij dit seizoen de titelsponsoring van drie races op zich neemt: de Grand Prix van Qatar – die dit jaar op 6 oktober terugkeert op de F1-kalender. 8 – evenals de Grand Prix van Emilia Romagna (Imola), en de Grand Prix van Hongarije. Als onderdeel van de samenwerking biedt Qatar Airways fans de kans om een beperkt aantal reispakketten te kopen voor speciaal geselecteerde Grands Prix, zodat ze getuige kunnen zijn van het entertainment en spektakel van de Formule 1.

De samenwerking legt de focus op het verduurzamen en streeft naar een groenere toekomst. 'Als het toppunt van de autosport is het logisch dat de Formule 1 samenwerkt met een wereldleider in de luchtvaart zoals Qatar Airways. We zijn twee merken die zich inzetten voor het leveren van de beste ervaring aan onze fans en klanten, en ons gecombineerde wereldwijde bereik maakt dit een perfecte match. We delen de passie voor technologie en innovatie, vooral omdat we samenwerken aan een groenere toekomst. We zijn verheugd om Qatar Airways te verwelkomen als onze Global Airline Partner', zegt F1-CEO Stefano Domenicali.

FIA draagt Zandvoort op om krappe pitstraat aan te passen

Circuit Zandvoort moet de pitstraat aanpassen, zo luidt het oordeel na een vergadering van de FIA op dinsdag 21 februari. De beperkte ruimte tussen de pitstopposities is een probleem en moet vergroot worden. Dat geldt ook voor de lengte en mogelijk breedte van de pitstraat. Meerdere coureurs deden vorig seizoen hun beklag over de korte en krappe pitstraat en dus moeten er nu aanpassingen worden gemaakt. Waarschijnlijk zullen die wijzigingen over de komende editie in augustus worden heengetild.

Verstappen onthult nieuwe helm: 'Gekozen voor meer old-school design'

Voor het nieuwe seizoen, waarin Max Verstappen hoopt zijn derde wereldtitel in de wacht te slepen, heeft de Nederlander een nieuwe helm laten ontwerpen. 'Het is een nieuw seizoen, dus natuurlijk heb ik een nieuwe helm. Zoals je kunt zien, hebben we andere kleuren dan vorig jaar gebruikt, met rood en blauw. Ik heb gekozen voor een wat meer old-school design, met wat lijntjes en zonder de glitter. Ik ga wat terug naar mijn oorsprong. We hebben een paar nieuwe partners, zoals je kunt zien. Dat is altijd erg fijn', zo vertelt hij in een reactie op Verstappen.com.

Ook de achterkant van de helm is aangepakt, met natuurlijk een verwijzing naar zijn tweede wereldkampioenschap. 'De achterkant van mijn helm is best strak en open. De helm ziet er daardoor goed uit, ik vind het mooie kleuren. Op de achterkant staat een kleine update, een tweede ster. Ik kijk ernaar uit om nog een paar sterren toe te voegen, maar op dit moment ben ik blij met deze twee! Ik ben erg blij met het eindresultaat van mijn nieuwe helm.'

Interesse in Schumacher nog voor seizoenstart aanwezig: 'Zeker, er is iets gaande'

Het seizoen 2023 moet nog van start gaan en alle coureurs moeten nog gaan bewijzen hun stoeltje waard te zijn, maar over interesse heeft Mick Schumacher niet te klagen, vertelt hij tegenover SPOX. 'In de winter hebben sommige mensen al interesse getoond', aldus de Duitser, die laat weten dat er ook al beweging is. 'Zeker, er is iets gaande. Wanneer de gesprekken zullen beginnen, zal de komende weken en maanden duidelijk worden. Met de resultaten die ik heb laten zien, weet ik zeker dat er mogelijkheden komen. Mijn doel is om in de Formule 1 te blijven. Er is geen garantie, maar ik zit in een comfortabele positie en kan veel uit het jaar halen.'

Drugovich en Vandoorne ook in 2023 van de partij als reservecoureurs van McLaren

McLaren heeft met Aston Martin afspraken gemaakt over het inzetten van hun reservecoureurs, meldt Motorsport.com. In het geval dat Lando Norris of Oscar Piastri niet in de mogelijkheid is om te racen, dan kan McLaren gebruik maken van Stoffel Vandoorne of Felipe Drugovich. Deze twee coureurs zijn echter niet de enige die eventueel voor McLaren de baan op zouden gaan. Begin februari maakte McLaren al bekend dat ze ook afspraken hebben gemaakt met Mercedes, waardoor het ook mogelijk is dat Mick Schumacher als invaller een Grand Prix zou kunnen rijden.

Gasly haalt schouders op na klagende Russell over testdagen: 'Het is wat het is'

George Russell was eerder niet te spreken over het aantal testdagen dat de Formule 1 krijgt, maar Pierre Gasly kan niet zoveel met die woorden en blijft er nuchter onder tegenover Total-Motorsport. 'Natuurlijk zou het helpen als ik tien dagen in de auto zat, maar het is wat het is', aldus de Alpine-coureur. 'Maar ik weet dat ik van mijn kant alles heb gedaan om met het team samen te werken, hen te leren kennen en hun mijn eisen en behoeften mee te delen. Het gaat er ook om de gewoontes van het team te herkennen, zodat er een zekere routine ontstaat, die er zeker zal komen. En ik heb er alle vertrouwen in dat we al in de eerste race een goede prestatie kunnen neerzetten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws