Eerder op de dag werd het tweede drieluik van het seizoen afgetrapt met de eerste oefensessie van het Grand Prix-weekend in Emilia-Romagna. Veel teams, waaronder Red Bull Racing, hebben de meegebrachte updates dus inmiddels op het circuit kunnen testen. Max Verstappen leek in ieder geval nog niet tevreden te zijn met de aanpassingen aan de RB21 en hij zal de tweede training, die om 17:00 uur Nederlandse tijd begint dan ook goed willen benutten.
McLaren ging in de eerste oefensessie vrolijk verder met waar het bijna twee weken geleden in Miami was gebleven. Na een dominante dubbelzege op het Miami International Autodrome reisde het Britse team uit Woking opnieuw als de grote favoriet af naar Imola en in het eerste trainingsuur maakte het McLaren-duo de verwachtingen ook waar. Oscar Piastri bracht met een 1:16,545 de snelste tijd op de klokken. Teamgenoot Lando Norris zat hem op de hielen en het verschil tussen de beide teamgenoten was uiteindelijk slechts 0,032 seconden.
De voorsprong van het McLaren-duo was echter marginaal, want de verrassend sterke Carlos Sainz, George Russell en Lewis Hamilton konden het tempo goed volgen. Het drietal bleef binnen een tiende van de toptijd van Piastri. De verschillen tussen de teams waren sowieso bijzonder klein. Het verschil tussen snelste man Piastri en de langzaamste coureur, Esteban Ocon, was namelijk slechts 1,1 seconde.
Hoe verging het Verstappen dan? De Nederlander had het niet bepaald naar zijn zin in de RB21. De Red Bull-coureur reed met vijftien stuks het minste aantal ronden van iedereen en hij stond dan ook veelvuldig binnen. In de slotfase van de training probeerde Verstappen het nog een laatste keer, maar bij het uitkomen van de laatste bocht verloor hij bijna de controle over zijn bolide, dit tot grote frustratie van de Nederlander, die uiteindelijk niet verder zou komen dan P7. Teamgenoot Yuki Tsunoda eindigde op de zestiende plaats.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

GT3-test Verstappen onderwerp van de dag
Waar McLaren dus op rozen zit, is dit niet het geval voor Red Bull Racing en Max Verstappen. Toch was de Nederlander weer het onderwerp van de dag tijdens de mediaverplichtingen op donderdag. De Red Bull-coureur werd namelijk veelal ondervraagd over zijn GT3-test op de Nordschleife afgelopen week. Verstappen reed hier onder de naam van Franz Hermann, en dat zorgde voor veel grappen en grollen in de paddock.
Wel hoopt Red Bull een stap in de juiste richting te kunnen zetten aankomend weekend, aangezien ze updates mee hebben genomen voor deze race. Zo zijn er enkele wijzigingen te zien aan de sidepod van de RB21, hiermee hoopt het team uit Oostenrijk een stap voorwaarts te doen. Verstappen zelf probeert de verwachtingen wat te temperen: 'We zijn constant bezig om de auto beter te maken', zo vertelde de Limburger voorafgaand aan het weekend in Imola.
Imola kan voor verrassingen zorgen
Het is onduidelijk hoe de toekomst van het circuit in Imola eruitziet in de Formule 1, maar de baan is en blijft geliefd onder de coureurs. Verstappen omschreef het als een echt rijderscircuit, omdat je flink wat risico kan nemen met de kerbstones. Vorig seizoen was deze Grand Prix een prooi voor Verstappen, maar Norris zat hem gedurende de slotfase op de hielen. Het is afwachten hoe het er in 2025 aan toe zal gaan.
McLaren lijkt dus wederom de favoriet, maar niets is onmogelijk in de Formule 1. Het circuit in Imola vereist dus flink wat lef van de rijders. We gaan zo meteen zien tijdens de eerste vrije training, die dus om 13:30 begint, wie er het beste uit de startblokken komt in Italië.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties