F1 Techniek | Mercedes komt met speciale 'open' diffuser voor hogesnelheidsbochten Formule 1
Formule 1

F1 Techniek | Mercedes komt met speciale 'open' diffuser voor hogesnelheidsbochten

F1 Techniek | Mercedes komt met speciale 'open' diffuser voor hogesnelheidsbochten

Iedere Grand Prix nemen de teams nieuwe onderdelen mee om de bolides zo veel mogelijk te optimaliseren. We hielden je natuurlijk al op de hoogte van de laatste technische snufjes in ons verzamelartikel, nu licht F1Maximaal je iedere week de meest in het oog springende technische ontwikkelingen uit en leggen we uit hoe ze werken.

Door de mogelijke titelstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen is elke kleine vooruitgang op het gebied van aerodynamica en snelheid van enorm belang voor Mercedes en Red Bull Racing. Zo arriveerde de Duitse renstal op Imola met een nieuwe diffuser, waar een subtiele aanpassing is gemaakt speciaal voor een aantal hogesnelheidsbochten die het circuit rijk is.

Met de veranderingen aan de vloer in 2021 is de effectiviteit van de diffuser belangrijker geworden. Het aerodynamische concept van de diffuser speelt een grote rol in de luchtstromen onder de Formule 1-bolides en controleert deze aan de achterkant van de wagens. In bochten met hoge snelheid, waar er een aantal van zijn op Imola, drukken de bolides extra hard naar de grond. Hierdoor kan de luchtdruk rondom de buitenkant van de diffuser extra hard belast worden, wat uiteindelijk een nadeel kan geven.

Mercedes legt meer aerodynamische nadruk op de diffuser

Daarom paste Mercedes de diffuservleugels aan (zie foto I hieronder). Deze moeten ervoor zorgen dat de lucht sneller naar buiten treedt. De sneller bewegende lucht creëert een extra groot gebied met een lage luchtdruk, daardoor wordt de druk op de achtervleugel en de bovenkant van de diffuser relatief gezien groter. Dat heeft het effect dat er meer downforce wordt gecreëerd.

Toch was het effect nog niet groot genoeg wat het Duitse team betreft, Mercedes kwam daarom tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna met een 'geopende' diffuser waar kleine gaten zijn opengezet zodat er niet té veel druk wordt opgebouwd in de snelle bochten. Die zorgt voor een extra opening waardoor er meer lucht onderdoor kan. Die extra versnelling van de luchtstromen ziet Mercedes als oplossing voor het opheffen van het nadeel dat het team heeft gekregen met het wegsnijden van de vloer.

F1 Techniek | Mercedes komt met speciale 'open' diffuser voor hogesnelheidsbochten

De onderkant van de diffuser in Bahrein. Hier zijn nog geen openingen te zien, terwijl tijdens de GP van Emilia Romagna een aantal 'gaten' zijn toegevoegd op deze locatie. (Foto: Mercedes AMG F1)

Vernauwend effect werkt samen met gaten onderaan de diffuser

De gaten aan de midden-onderkant van de diffuser faciliteren de luchtstromen die vanaf de bovenkant van de vloer naar de diffuser stromen. Vanaf de zijkant van de auto stroomt lucht door een inkeping onder de achterwielophanging. Deze ophanging is overigens zo geplaatst dat het niet in de weg zit met de luchtstromen, deze worden immers verstoord als de ophanging wel in de weg zit. De luchtstromen en de geopende diffuser hebben een soort colafles-effect: een grote hap lucht wordt naar de kleine inkepingen aan de achterkant van de auto geperst.

F1 Techniek | Mercedes komt met speciale 'open' diffuser voor hogesnelheidsbochten

Hier stromen de luchtstromen via een 'colafles-vorm' richting de diffuser. De lucht stroomt langs het bodywork en onder de achterwielophanging. (Foto: Mercedes AMG F1)

Deze colafles-vorm heeft het doel om de luchtstromen te versnellen naar buiten toe. Ze willen de lagedruk-luchtstromen zo veel mogelijk optimaliseren. Als de stromingen aan de onderkant van de bolide sneller gaan wordt er meer lage druk gegenereerd, wat in combinatie met de hogedruk-luchtstromen boven de bolide zorgt voor een grotere neerwaartse druk. Kortom, het zorgt voor extra downforce.

Mercedes is naarstig op zoek naar aerodynamisch voordeel

Kortom, we kunnen stellen dat Toto Wolff en co. naarstig op zoek zijn naar extra neerwaartse druk achterop de bolide. Ze proberen zeer snel de aerodynamische achilleshiel van de Mercedes te verwijderen. We weten immers allemaal nog wat er gebeurde zonder deze updates tijdens de wintertests in Bahrein, daar was de achterkant met name instabiel. Extra downforce moet voor een stabielere achterkant zorgen. Mercedes zal daarom ongetwijfeld nog steeds zoeken naar updates aan de W12 om hun downforceverlies op te heffen.

Door: Marnik Kok en Merijn Kramer

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws