Formule 1 overweegt reglementswijziging aan budgetplafond voor kleinere teams Formule 1
Formule 1

Formule 1 overweegt reglementswijziging aan budgetplafond voor kleinere teams

Formule 1 overweegt reglementswijziging aan budgetplafond voor kleinere teams

De top van de Formule 1 bespreekt de mogelijkheid om aanpassingen door te voeren aan het reglement van het budgetplafond, zo heeft Motorsport.com vernomen. Reden hiervoor is het versoepelen van regels omtrent het investeren in de infrastructuur door, met name, de kleinere teams.

Het budgetplafond heeft als doel dat de teams dichter bij elkaar komen. De keerzijde is echter dat de limiet in zekere zin belemmerend werkt. Zo kunnen teams wel nieuwe fabrieken bouwen, maar moet er vervolgens bespaard worden op de ontwikkeling van een auto als er geld in de infrastructuur moet worden gestoken. De Formule 1 bekijkt daarom met de teams de mogelijkheden om daarin te versoepelen.

James Vowles is wel voorstander van zo'n versoepeling voor kapitaaluitgaven. Zijn team, Williams, behoort tot de renstallen die in een lastig parket komen met de mix van investeren in infrastructuur en auto-ontwikkeling. Zo mist Williams enkele systemen die de grotere teams wel hebben. De Britse renstal kan het zich ook niet veroorloven om die systemen wel aan te schaffen, gezien het ten koste van de ontwikkeling gaat.

Goed nieuws voor die kleinere teams is dat de grotere teams openstaan voor versoepelingen. Een punt is wel wanneer die reglementswijziging ingaat. Wil het al in 2024 plaatsvinden, dan moeten zes van de tien teams hun steun uitspreken. Dit lijkt echter een reële mogelijkheid en zelfs een verandering tijdens het huidige seizoen is een mogelijkheid. Dan moeten wel acht van de tien teams akkoord gaan.

Alpine eveneens voorstander van F1-reglementswijziging

Otmar Szafnauer ziet zo'n verandering wel zitten, omdat het de onderlinge verschillen verkleint. 'Als je als klein team bijvoorbeeld geen geweldige windtunnel hebt en je kunt ook geen nieuwe bouwen, dan ben je voor altijd de pineut. Daarom is er een vrijstelling voor nieuwe windtunnels', vertelt de teambaas van Alpine. 'Ik vind dat er naast de windtunnel andere infrastructurele zaken zijn die op dezelfde manier moeten worden behandeld.'

De Roemeense Amerikaan noemt enkele voorbeelden van vrijstellingen waar kleinere teams van kunnen profiteren. 'Neem dingen als testbanken voor de remmen en volledige auto's, die de grote teams wel hebben en de kleine teams niet. Als je zulke uitgaven niet toestaat, dan blijft die ongelijkheid altijd bestaan. Dat betekent dat je voor altijd de pineut bent en dat is naar mijn mening niet goed.'

Poll

Ben jij ook voorstander van deze reglementswijziging?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws