Honda-debacle mag niet nog eens voorkomen: F1 wil speelveld in 2026 gelijktrekken Formule 1
Formule 1

Honda-debacle mag niet nog eens voorkomen: F1 wil speelveld in 2026 gelijktrekken

Honda-debacle mag niet nog eens voorkomen: F1 wil speelveld in 2026 gelijktrekken

De Formule 1 hoopt met het nieuwe motorreglement van 2026 vooral het speelveld in de sport gelijk te trekken voor nieuwe fabrikanten. Dat vertelt Pat Symonds, technisch directeur van de koningsklasse, aan Motorsport.com. In het verleden hadden nieuwe motorleveranciers namelijk veel moeite om het gat met de top te dichten.

Het meest recente voorbeeld is Honda, dat in 2015 terugkwam in de Formule 1, maar pas vanaf 2019 een motor had waarmee werd gewonnen. De eerste keer dat de motor goed genoeg was voor een titelgevecht, was vervolgens twee jaar later. Het nieuwe motorreglement van 2026 moet voorkomen dat nieuwe fabrikanten net zo lang moeten wachten zoals Honda dat in het recente verleden moest doen.

Complexiteit F1-motor moet verleden tijd worden

Dat hoopt Symonds, die naar eigen zeggen doelstellingen van een hoog niveau heeft vastgesteld met de Formule 1. 'En één van die doelstellingen voor de krachtbron is om het speelveld voor nieuwkomers gelijk te trekken. De verbranding van een huidige Formule 1-motor is heel, heel anders dan de verbranding van wat ik een conventionele motor zou noemen. Het is bijna een diesel die op benzine loopt. Het is een zeer complexe verbranding.'

Volgens Symonds maakt het daardoor niet uit of een automerk al langere tijd motoren bouwt in andere klassen. 'Het is iets waar, als je al jaren racemotoren ontwerpt en je opeens een Formule 1-motor bouwt, het heel anders is. Dus we wilden het speelveld daar een beetje gelijk maken, want merken als Audi, Porsche en Cadillac hebben hun hand opgestoken en er zijn anderen die ik niet zal noemen - dat is geen slechte zaak. Het is heel goed om die namen in de sport te hebben.'

Nieuwe F1-teams moeten een toevoeging zijn

Naast nieuwe motorfabrikanten is er ook potentie voor nieuwe teams, waaronder Andretti. Hoewel de FIA graag nieuwe teams verwelkomt, is de Formule 1 wat terughoudender daarin. Symonds staat open voor nieuwe teams, maar benadrukt wel dat zij een toevoeging moeten vormen. 'Het kan geen kwaad om meer auto's te hebben, mits ze van goede kwaliteit zijn. We willen niet terug naar het HRT-ding van 2011 of wat dan ook.'

De sport is namelijk succesvol zoals het nu is, stelt de technisch directeur van de Formule 1. 'Het is geen wonder dat mensen mee willen doen, want we hebben de sport in de afgelopen vijf jaar veranderd van een kostenpost in een winstcentrum, en dat is nogal wat. Dus het verbaast me niet dat ze erbij betrokken willen zijn', aldus de Engelsman.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws