Honda maakte recent de zoveelste gekke sprong, maar waar komt deze vandaan? Formule 1
Formule 1

Honda maakte recent de zoveelste gekke sprong, maar waar komt deze vandaan?

Honda maakte recent de zoveelste gekke sprong, maar waar komt deze vandaan?

Met haar inschrijving voor de motorreglementen van het 2026-seizoen heeft Honda een zoveelste verrassing toegevoegd aan een al vrij bijzonder F1-keuzepatroon. Uitstappen doet de Japanse motorleverancier steevast op het verkeerde moment, zo ook in 2021 - het jaar dat ze met Red Bull Racing de eerste titel wonnen. Ook toetreden komt niet altijd op het verwachte tijdstip, en de meest recente zet van de Honda-top is daar een schoolvoorbeeld van.

Vorig jaar besloot Honda, dat samen met Red Bull en AlphaTauri aan een indrukwekkende opmars was begonnen, immers nog de handdoek in de ring te gooien. Wel zouden ze Red Bull en zusterteam AlphaTauri nog van motoren voorzien, maar de naam verdween van de bolide. We frissen de geheugens nog even op. Honda's beredenering voor het vertrek uit de koningsklasse was dat zij een strategische keuze gemaakt hadden richting elektrisch rijden. Daar zouden ze zich in Japan op focussen, en het vervuilende motorblok van de F1 paste daar niet bij.

De Formule 1 maakt gebruik van de meest efficiënte verbrandingsmotoren die er bestaan, maar dat er veel CO2 uitgestoten wordt gedurende zo'n seizoen is niet te verwerpen. Over de indirecte uitstoot had Honda het nooit, het ging ze puur om de techniek. Efficiëntie in de verbrandingsmotor was niet voldoende, er moest ingezet worden op duurzame technologie. Blijkbaar had men in Sakura niet het idee dat dit op de korte termijn zou gebeuren.

Dat is best bijzonder, want destijds was men wel al aan het overleggen over wat er in 2026 met de motoren moest gebeuren. Het kan bijna niet anders dan dat Honda hier actief aan deelgenomen heeft. Potentiële motorleverancier Porsche had bovendien toen haar interesse al wel duidelijk gemaakt in de F1, het stikte van de geruchten rondom het Duitse topmerk. Ook was al duidelijk dat Porsche niet toe zou treden, tenzij het motorblok van 2026 aan bepaalde eisen voldeed.

Porsche dwingt de FIA richting Honda's wens

Zo móést de MGU-H eruit, wat uiteindelijk dus ook gebeurd is. Het aandeel van vermogen dat door het elektrische systeem voortgebracht wordt in de nieuwe motoren is groter. Dat Honda nu stelt dat de doelen van de F1 overeenkomen met die van henzelf, is dus volkomen begrijpelijk. Wel werpt het andere vragen op: waarom wist Honda niet dat de F1 deze richting in wilde, of zou, slaan? Had het haar politieke kracht - het was immers één van slechts vier motorleveranciers - niet kunnen gebruiken om de FIA en zetje in de juiste richting te geven? En waarom lukte dit Porsche wel?

Wellicht dat Honda al wel wist dat de deur op een kiertje zou blijven wanneer ze de stekker eruit zouden trekken. Het meest waarschijnlijk is dat het toch conservatieve automerk (denk maar eens aan de betrouwbaarheid-boven-vermogen-mentaliteit die we van ze gewend zijn) het risico niet wilde nemen om zich te committeren aan een verlengde termijn met Red Bull wanneer de motorreglementen niet naar wens zouden zijn.

Komt Honda ook echt terug?

Nu die reglementen wél voldoen aan de eisen van de Japanners is een herintrede dan ook een makkelijke stap, al is deze nog niet definitief gezet. Met haar inschrijving komt namelijk geen definitieve deelname, maar meer de optie om deel te nemen als ze dat graag willen. Het is nog maar de vraag of ze het plan doorzetten. Het zou weinigen verbazen als ze doorstoten. Al helemaal omdat ze oude vrienden hebben lopen in de paddock.

Red Bull als oude liefde

Want zouden ze terugkomen dan lijkt nog een termijn met Red Bull en AlphaTauri de meest logische optie. De Oostenrijkse en Italiaanse renstal hebben Honda niet per se meer nodig, gezien Red Bull zelf een Red Bull Powertrains-afdeling aan het opzetten is in Milton Keynes. Desalniettemin kunnen ze openstaan voor een samenwerking. Zo'n project kost flink wat centen, en Honda kan die financiële druk verlichten.

Red Bull Racing eerde in 2021 Honda met een witte livery. Herkenbaar is de Japanse vlag, die in het midden een rode stip heeft, net zoals de RB16B. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Red Bull Racing eerde in 2021 Honda met een witte livery. Herkenbaar is de Japanse vlag, die in het midden een rode stip heeft, net zoals de RB16B. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Daarnaast heeft Red Bull met Honda niet wat het met Porsche wél had: een onbekende partij met eisen die niet strookten met Red Bulls doelen. Porsche wilde macht en inspraak, Honda hoeft dat waarschijnlijk niet, of in mindere mate. Red Bull en Honda kennen elkaar al, en zullen ontspannen aan de vergadertafel zitten vergeleken met hoe het er met Porsche aan toeging.

Waarom heeft Honda een ogenschijnlijk politieke misser gemaakt? Omdat het het risico niet wilde lopen dat het aan een motorreglement vastzat waar het niets aan had. Wat had een andere leverancier gedaan? Vermoedelijk de kat uit de boom gekeken, en toegezien hoe Porsche de FIA sowieso al richting een duurzamere krachtbron dwong. Dat Honda dat niet gedaan heeft, kan dan ook niet écht als verrassend gezien worden.

Verstappen lonkt naar Honda

Nu de reglementen voor 2026 vastliggen en Honda ziet dat ook bij de krachtbronnen duurzaamheid op de agenda staat, is er geen reden om níét toe te treden. In samenwerking met wie? Dat blijft de vraag. Onder meer Ford wordt al genoemd, dus er liggen potentieel kapers op de kust. Een hereniging van Honda en Red Bull, die Max Verstappen eventueel ook na 2026 aan de winnende hand houden, kan voor nu niet uitgesloten worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws