christian horner red bull racing 2025 silverstone groot brittannie zondag race Formule 1
Formule 1

Welk Formule 1-team kan de peperdure voormalige teambaas van Verstappen aantrekken?

christian horner red bull racing 2025 silverstone groot brittannie zondag race

Er is recentelijk duidelijk geworden dat Christian Horner definitief vertrekt bij Red Bull Racing. Eerder dit jaar werd hij van zijn functie als teambaas ontheven en nu neemt het team werkelijk afscheid van hem. Twintig jaar lang was Horner het gezicht van Red Bull in de koningsklasse en dat heeft hem een schikkingsovereenkomst van tot wel 100 miljoen dollar opgeleverd. Half 2026 mag hij door goed ingevoerde bronnen weer aan de slag bij een ander team, maar wel met een bekend prijskaartje dus. Nu rijst de vraag welke teams zich zo'n investering kunnen permitteren, en daarnaast: is Horner dat geld eigenlijk wel waard?

Het vertrek van Horner markeert het einde van een tijdperk. In twee decennia transformeerde hij Red Bull van een marketingstunt naar een van de meest succesvolle teams in de geschiedenis van de sport. Vorig decennium won hij vier constructeurstitels, talloze races en bouwde hij een infrastructuur en renstal die de gevestigde orde deden beven. Na een periode van mindere prestaties nam Red Bull afscheid van hem en introduceerde het een nieuwe teambaas. De technisch onderlegde oud-Ferrari-technicus en Racing Bulls-teambaas Mekies mocht het eens proberen.

De financiële realiteit: wie kan 20 miljoen per jaar ophoesten?

Red Bull heeft besloten om Horners vertrek af te kopen en heeft daar naar verluidt tot wel 100 miljoen dollar voor neergeteld. Het gaat over circa 5 jaar aan gederfde inkomsten, wat het jaarlijkse bedrag op tot wel 20 miljoen dollar legt. Dat is geen zakgeld, zelfs niet voor Formule 1-teams. Een blik op de huidige grid toont dan ook dat slechts een handjevol teams überhaupt de financiële slagkracht zou hebben om zo'n investering te rechtvaardigen.

Ferrari is een van de potentiële kandidaten. De Italiaanse renstal heeft de naam en financiële middelen, en wellicht ook de behoefte aan stabiliteit na vele seizoenen in de subtop. De komst van Frédéric Vasseur heeft het team goed gedaan, maar er zijn ook al wel verhalen geschreven of de Fransman wel de geknipte man voor de baan was. Met Charles Leclerc als speerpunt en de ervaren Lewis Hamilton erbij zou de juiste leiding op korte termijn misschien een titelstrijd aan kunnen wakkeren. Horners track record spreekt in dat opzicht boekdelen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fred vasseur ferrari gp spanje 2025 zondag
Frédéric Vasseur zwaait al enige tijd de scepter bij Ferrari, maar heeft het team nog geen wereldkampioen kunnen maken.

Mercedes zou een tweede logische optie vormen. Het team van Toto Wolff worstelt sinds het einde van het hybridetijdperk met de nieuwe regelgeving en zoekt naar de sleutel tot succes. De komst van Kimi Antonelli biedt perspectief, maar ook jeugdigheid. Horner zou daar het missende puzzelstukje kunnen vormen, al is de vraag of hij het beter zou doen dan Wolff. McLaren, momenteel oppermachtig in de sport, zal onder het mom never change a winning team niet open staan voor de komst van Horner.

Een laatste optie is Aston Martin. Lawrence Stroll heeft diepe zakken en heeft eerder al serieus grote namen naar het team gehaald die serieus veel geld kostten. Denk maar eens aan topontwerper Adrian Newey, die over 3 jaar verdeeld zo'n 100 miljoen dollar van de Canadees zou krijgen. Nee, Stroll sr. is niet te beroerd om te investeren in het Formule 1-project. Kijken we naar deze bestedingstrend dan is dit een team dat ongetwijfeld met Horner in zee kan, en wellicht ook wil, gaan.

Waar zou Horner het verschil kunnen maken?

Kijken we naar de teams die ten opzichte van het budget niet alles eruit halen, dan spring Aston Martin meteen in het oog. Stroll heeft miljoenen in zijn team gepompt, een hypermoderne fabriek gebouwd en Fernando Alonso en Newey binnengehaald, maar de resultaten blijven uit. Horners expertise, zowel met het opbouwen als het managen van een winnend team, zou kunnen zijn wat dit team nodig heeft om de gedane investeringen te laten renderen. Bovendien zou Horner voor een nieuw dienstverband bij Aston Martin niet eens hoeven verhuizen.

Teams als Haas (net een nieuwe teambaas), Williams (doet het goed onder James Vowles) en Sauber (per 2026 onder de naam Audi en met Jonathan Wheatley) zullen geen interesse hebben in de te dure teambaas. Hoogstens Alpine, dat qua budget wellicht wat los kan weken en onderaan staat in het constructeurskampioenschap. Door Horners verleden met het team, en dan specifiek kijkend naar het gebekvecht met Renaults Cyril Abiteboul in het verleden, voelt dit echter als een beetje een vreemde en onwaarschijnlijke match. Onmogelijk is het niet.

Red Bulls prestaties sinds Horners vertrek

Sinds Horners vertrek en de aanstelling van Mekies gaat het beter bij Red Bull. In België, Hongarije en Nederland bleven de prestaties nog uit, maar een verbetering aan de vloer heeft de snelheid ontgrendeld om weer te winnen. Daar zijn de afgelopen twee zeges op rij van Max Verstappen, in Italië en Azerbeidzjan, bewijs van. Mekies is technisch onderlegd en zou zeker een rol gespeeld kunnen hebben in de heropleving van het team, dat met weinig downforce ineens lijkt te scoren. Eén ding is duidelijk: onder Horner was Red Bull er begin 2025 niet goed aan toe.

Initieel lijkt het dus of het vertrek van Horner Red Bull niet geraakt heeft. In tegendeel: het lijkt er juist op dat het het team uit Milton Keynes goed gedaan heeft. De daaropvolgende terechte vraag om dan te stellen is waarom het te verwachten is dat Horner bij een andere team een positief effect zou hebben. We weten de details niet van hoe het er tegen het einde van zijn termijn aan toe ging bij Red Bull. Wellicht dat Horners tekortkomingen bij een ander team minder evident zouden zijn, maar bij Red Bull was het vat leeg.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey max verstappen christian horner
Ooit vormden Adrian Newey (links), Max Verstappen (midden) en Christian Horner (rechts) een onverslaanbaar trio.

Waar ligt de toekomst van deze teambaas?

De timing van Horners beschikbaarheid valt samen met een cruciaal moment in de Formule 1. De reglementswijziging van 2026 biedt kansen voor teams om de hiërarchie op te schudden, vast het soort uitdaging waar Horner zijn tanden graag in zet. Zijn ervaring met regelveranderingen, maakt hem zeker een interessante optie, zelfs als hij waarschijnlijk pas ergens halverwege 2026 mag beginnen.

Aston Martin lijkt op het eerste gezicht de meest logische kandidaat om de Brit aan te trekken. Qua teamleiding is er de afgelopen jaren nog wel eens gewisseld en ook heeft het team de financiële middelen om Horner te overtuigen. Bovendien heeft het met Newey al een voormalig Red Bull-man die meermaals de succesvolle technicus is gebleken die Horner nodig heeft om wereldkampioenschappen te winnen. Zet je het zo op een rijtje dan lijkt het bijna waarschijnlijk dat Horner naar Aston Martin vertrekt.

Horners beschikbaarheid zou ook voor Alpine nog een buitenkansje kunnen zijn. Onder uitvoerend adviseur Flavio Briatore loopt het nog niet helemaal zoals het zou moeten. Alpine heeft nu geen officiële teambaas, met Steve Nielsen die de dagelijkse leiding op zich genomen heeft als uitvoerend directeur. Afgelopen mei werd de vanaf F2 gepromoveerde Oliver Oakes na een korte termijn alweer de deur gewezen. Ook hier ligt een mogelijkheid voor Horner, wiens reputatie hem een interessante optie maakt.

Is Horner het geld waard?

Twintig miljoen dollar per jaar voor een teambaas klinkt exorbitant, maar in de context van de Formule 1 valt het te relativeren. Een enkel chassis kost al miljoenen, een competitieve motor vereist honderden miljoenen aan ontwikkeling, en, niet geheel onbelangrijk: het salaris van de coureurs en drie grootste verdieners binnen een Formule 1-team valt buiten het budgetplafond. Sportief gezien zouden de teams er dus niet minder financiële middelen aan overhouden als zij overmatig investeren in een teambaas.

Voor een team dat structureel onderpresteert, zoals Aston Martin of Alpine, kan Horner het verschil betekenen tussen verder modderen in de middenmoot of de achterhoede, en consistent vechten voor punten. Zijn aanwezigheid alleen al zou deuren kunnen openen betreft het aantrekken van ander talent of oude collega's. Willen zijn connecties na het twijfelachtige verhaal van begin 2024 nog iets met hem te maken hebben dan zouden potentiële lucratieve samenwerkingen en sponsordeals al voor een deel van dat salaris kunnen betalen.

Horners beschikbaarheid kan ongetwijfeld tot een schaakspel leiden waarin teams hun toekomstplannen heroverwegen. De Formule 1 heeft tijdelijk een teambaas met een gigantische hoeveelheid ervaring verloren, maar 2026 kan Horner een terugkeer bieden. De teams die het kunnen betalen zullen het in ieder geval overwegen. De rest zou een poging kunnen doen, maar komt vermoedelijk van een koude kermis thuis. Zien we Horner binnenkort weer terug bij Aston Martin of Alpine?

Poll

Wat is Christian Horners volgende stap?

Meepraten? Dat kan in de comments, maar houd het beschaafd.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws