Horner oneens met aanpak FIA: 'Druist in tegen principes die we hebben besproken' Formule 1
Formule 1

Horner oneens met aanpak FIA: 'Druist in tegen principes die we hebben besproken'

Horner oneens met aanpak FIA: 'Druist in tegen principes die we hebben besproken'

Christian Horner denkt dat het beter was geweest als de wedstrijdleiding de Grand Prix van Italië eerst had stilgelegd om vervolgens verder te gaan. Dat vertelt de Red Bull Racing-teambaas tegenover Motorsport.com. De reden achter die gedachte is dat de Engelsman een safety car-finish had willen voorkomen.

Daniel Ricciardo zorgde voor een late safety car-fase nadat zijn McLaren stilviel. Het duurde lang voordat zijn auto weg was en hoewel er nog tijd was voor één laatste raceronde, besloot de wedstrijdleiding achter de safety car te eindigen, tot ongenoegen van coureurs, teams en bovenal fans. Horner vindt dan ook dat de FIA alles had moeten doen om de wedstrijd racend af te sluiten.

Horner pleit voor rode vlag

De teambaas van Red Bull stelt dat het besluit om achter de safety car te eindigen botst met de afspraak die teams al lange tijd hebben gemaakt. Die houdt in dat races absoluut niet achter de safety car mogen eindigen. Horner vindt dan ook dat de FIA lessen moet trekken uit de gebeurtenissen. 'Er zijn altijd lessen die je moet leren. Maar het druist in tegen de principes die we hebben besproken, namelijk dat het niet goed is om races achter safety cars te eindigen.'

'Als ze wisten dat er niet meer verder kon worden gegaan, hadden ze de rode vlag moeten zwaaien om daarna te herstarten', gaat Horner verder. Dit gebeurde uiteindelijk niet en het staat tevens niet in de reglementen dat een rode vlag voor entertainmentreden kan worden gezwaaid. Toch denkt de Britse topman dat regelwijzigingen overbodig zijn om een dergelijke herstart te realiseren.

Horner wijst dan ook naar de FIA dat de race niet werd hervat en Max Verstappen onbedreigd naar de eindstreep reed. 'Om eerlijk te zijn, denk ik dat dat in de loop van de tijd opgelost had kunnen worden. Ik denk dat het een kwestie was van het oppakken van de verkeerde auto. De safety car pakte geen leider op en dat zorgde voor een enorme vertraging om in te halen en vervolgens moesten de vrijgegeven auto's inhalen. Er had nog één ronde geracet kunnen worden, hoogstens twee.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws