Horner over controverse Ferrari: 'Bandentest niet voor prestatiegewin'

| door Jasper Sala

Ferrari is vrijgesproken van enig wangedrag nadat het team ervan werd beschuldigd een recente Pirelli-bandentest te hebben gebruikt om gegevens over de prestaties van de auto te verkrijgen. Christian Horner zegt dat de FIA streng moet controleren om gesjoemel te voorkomen.

In de persconferentie voor de teambazen zegt Red Bull Racing-teambaas Horner dat de FIA streng moet controleren tijdens de bandentests die dit seizoen plaatsvinden. Vorige seizoen vonden deze tests altijd plaats met een oude auto van het jaar ervoor, een zogenaamde old-spec, maar dit seizoen mogen de teams de huidige auto's inzetten wat voor problemen kan zorgen als er wordt gesjoemeld met het testen van nieuwe onderdelen.

Also read

'Bandentests zijn niet voor aero-tests'

Charles Leclerc en Carlos Sainz namen beide deel aan de bandentest, die werd gehouden na het Emilia Romagna Grand Prix-weekend, maar zij reden met verschillende vloerspecificaties. Dit zette andere teams ertoe aan om vragen te stellen, aangezien het sportreglement van de Formule 1 voorschrijft dat nieuwe auto-onderdelen niet mogen worden gebruikt tijdens bandentests, en dat alle onderdelen op een bepaald moment tijdens een eerder Grand Prix-weekend op het circuit moeten zijn gebruikt.

Horner liet zich niet uit over het oordeel van de FIA, maar wilde wel duidelijk maken dat hij ertegen is dat teams tijdens bandentests aerodynamische prestatiegegevens verzamelen. 'Uiteindelijk is het aan de FIA om te controleren', zei de Red Bull-teambaas. 'Ik heb begrepen dat je de banden moet testen volgens een vaste specificatie van de auto en als je een onderdeel moet vervangen, mag dat alleen met een ouder onderdeel dat al eerder is getest.'

Controverse over Ferrari-vloer

Horner vervolgde zijn relaas door te kijken naar de vloer die Ferrari gebruikte bij de test. 'Ik denk dat de opwinding over de Ferrari-vloer was dat die zeker anders was tussen de ochtend en de middag. Bovendien leek die een aantal nieuwe componenten te hebben.' Na communicatie met Ferrari over de zaak, is de FIA tevreden met zowel de uitleg die ze hebben ontvangen als het bewijs dat het Italiaanse team heeft geleverd.

'Ik denk dat het aan de FIA is om dat politiewerk en due diligence te doen', vervolgde Horner. 'Wat we zeker willen vermijden is, omdat deze auto's nog zo jong zijn en het nog zo vroeg in hun ontwikkelingsfase is, dat bandentests niet veranderen in aerodynamische of prestatieontwikkelingstests', zo sluit Horner af.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen