Horner zou elektrische F1 haten: 'Alsof je naar een rockconcert gaat zonder geluid' Formule 1
Formule 1

Horner zou elektrische F1 haten: 'Alsof je naar een rockconcert gaat zonder geluid'

Horner zou elektrische F1 haten: 'Alsof je naar een rockconcert gaat zonder geluid'

Christian Horner zou het geen goed plan vinden als de Formule 1 elektrisch wordt, zo vertelt hij aan The Financial Times. Mocht de koningsklasse van de autosport ooit volledig afstappen van verbrandingsmotoren, dan verliest de Formule 1 volgens de Red Bull Racing-teambaas de hele reden waarom mensen de sport volgen.

Horner heeft een duidelijk antwoord op de vraag wat er zou gebeuren als de F1 ooit elektrisch wordt. 'Dan verliest het zijn aantrekkingskracht. Elektrisch racen is gewoon niet leuk. Het is alsof je naar een rockconcert gaat zonder geluid. Je moet een element van emotie en entertainment hebben. De Formule 1 heeft dat. Tegelijkertijd denk ik dat je in de Formule 1 nieuwe technologieën kunt tonen. Met biobrandstoffen voor 2026 denk ik niet dat verbrandingsmotoren helemaal dood zijn. Als het klimaatneutraal kan zijn, kan het nog steeds een rol spelen.'

Elektrificatie gaat gepaard met een gebrek en verlies aan geluid van de motoren. 'Het geluid maakt onderdeel uit van de kracht van de Formule 1', vervolgt Horner. 'Iedereen die naar een Formule 1-race gaat, is geschokt na het zien van de snelheid en kracht van de auto's, en dat een mens zo'n raket van een machine kan besturen op een circuit. Het geluid speelt daar een rol in. Het is deel van de emotie en het DNA van de sport.'

Horner merkt dat wanneer Red Bull weer eens een demonstratie geeft met een oudere auto van het team. 'De huidige V6-motoren, met het Energy Recovery System, maakt veel minder geluid dan, zeg, een V8 of V10. Als we dan een showauto naar buiten sturen met een V8- of V10-motor, dan leggen alle monteurs hun gereedschap neer om te kijken naar die auto. Je raakt wel gewend aan een veranderend geluid, maar als er geen geluid zou zijn... Voor mij heeft de Formule E ook gewoon niet gewerkt. Ik voel niet die emotie, wat ik wel bij de F1 heb.'

24 of 27 Grands Prix op F1-kalender? 'Denk zelf rond de achttien'

Iets dat de F1 ook heeft, is een steeds groter wordende kalender. Waar ligt het maximum aantal races als het aan Horner ligt, ergens tussen de 24 en 27? 'Ik denk zelf rond de achttien', grapt de Red Bull-baas, wiens grap goed wordt ontvangen. 'Het probleem is dat Stefano Domenicali ieder jaar weer hetzelfde trucje uithaalt, dat we misschien niet naar Silverstone kunnen gaan, of dat Monza er onzeker uitziet. Wij zeggen dan dat we Monaco niet kwijt kunnen raken, of Monza en Silverstone. En dan hoor je ineens over Las Vegas en Miami. Oké, denken we dan, we gaan naar Vegas en ook naar Miami.'

'Ze blijven maar met goede locaties komen en dan is het lastig om nee te zeggen', gaat Horner verder. 'Je bereikt echter wel een punt waarop je een bepaalde saturatie hebt. 23 is een bizar aantal races voor een heel seizoen. Ik denk dat het beter is om concurrentie te hebben voor de bestaande locaties in plaats van dat we maar meer en meer races toevoegen. Anders kom je op een breekpunt terecht en daar zijn we nu al niet al te ver van verwijderd. Dit is voor mij de max.'

Video | Horner over elektrificatie F1 en uitpuilende kalender

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws